close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts ā‚¬1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: cruise control weigert

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

hallo

ik heb een probleem met m'n cruise control, hij doet namelijk niks... en dat heeft hij in mijn beit ook nooit gedaan. dus ik weet ook niet op welke wijze hij ermee gestopt is.

zelf heb ik de rem en koppeling schakelaar getest en daarbij kan ik niks vinden. ik heb de stekkers doorgelust en tevens ook gewoon los getest (mocht het een schakelaar zijn die contact moet maken om te onderbreken) maar hij weigert iets te doen. ik heb de bedienings schakelaar eraf gehaald en gekeken of hij schakeld en dat is wel het geval.

de dealer roept al snel dat het die schakelaar is maar die kost toch al snel 124 euro en voor dat geld wil ik wel zeker weten of dat werkelijk ook zo is. hij is ook op de computer geweest en daarbij zijn geen klachten te vinden.

de cruise controle is onrgineel van audi, werkt op vacuĆ¼m en (naar mijn weten) van de fabriek af aan. de pomp zelf heb ik nog niet gecontroleer maar die doet in ieder geval niks....

heeft iemand een idee hoe ik verder moet????

alvast bedankt

mvg tim

Geplaatst door

Timmeeey (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

volgens mijn heb je ook nog een relais ik dacht rechts in het dashbord die gaan nog is wel stuk

brunello 0
badge

15 jaar

oke dan ga ik even kijken.

ik laat wel weten of 't gelukt is

bedankt frenk

Timmeeey 0

15 jaar

goed...ik heb me dashboard uit mekaar getrokken (onder bij de bestuurders zijde en bij de bijrijders kant) maar ik zie niet echt een relaiskast...
k heb ook nog ff gekeken onder de motorkap maar daar ligt ook geen relaiskast...wel een ECU :P

ik zie wel wat relais onder het dasboard achter de zekeringen maar k geloof dat die merendeels gebruikt worden voor het starten.

verder zou ik me god ni weten waar of welk relais ik moet hebben.

ik heb ook nog gekeken of er een signaal doorgestuurd word naar m'n vacuum pomp maar die komt ni over. dat heb ik met 1 wiel in de lucht getest zodat ik boven de 50 kilometer per uur kan komen.

veel verder als dat ik nu gedaan heb gaat mijn kennis ni door. en het is zoiezo best lastig zonder elektrisch schema...

kan iemand me nog verder helpen?

alvast bedankt

mvg Tim

Timmeeey 0

15 jaar

Boven je dashbordkastje zit een zilverkleurig kastje. Dit is t regelapp. van de cruise control
Deze geven zeer regelmatig de geest

erwinvn 0
badge

15 jaar

Als ik het zo lees, inderdaad stuureenheid van CC defect (het zilverkleurig kastje). Er zijn bedrijven die deze repareren; ik heb die van mij in Helmond laten maken en ben er prima tevreden over.

Thijs11395 0
badge

15 jaar

www.actronics.nl is een goed adres voor dit soort akkefietjes.

primera p11 0

15 jaar

Onder andere; ik heb goede ervaring met http://nl.remanufactor.com/ in Helmond (als we dan toch man en paard (mogen) noemen)

Thijs11395 0
badge

15 jaar

Het is niet de bedoeling dat we reclame gaan maken, maar aangezien ACtronics vaker genoemd wordt in dit verband laten we het staan.
Bedrijven die dit soort zaken repareren zijn te vinden via diverse zoekmachines en de telefoongids.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

Hoi allemaal, Ik heb het zelfde probleem met mijn cruise control, mijn schakelaar is er op een gegeven moment ook mee gestopt (nadat hij het altijd goed heeft gedaan) maar het blijkt bij mij een slecht kontact te zijn in de schakelaar, als ik n.l de schakelaar een aantal maal achterelkaar indruk (op de set knop drukken bovenop de hendel) dan pakt hij hem wel op en functioneert verder goed. 1 x drukken op de schakelaar heeft geen resultaat, ik moet echt een paar keer pulsen om hem te laten reageren.
Ik hoop dat het bij jullie ook werkt!
Succes.

Henzelmen 0

15 jaar

maar nu heb ik een raar verhaal gehoord bij de dealer. die heeft hem voor me uitgelezen maar het schijnt dat de cruise controle op mijn type niet uit te lezen is. dat schijnt een appart systeem te zijn. werkt dat dan nog steeds via de ECU?

maar ik vraag me af. is het verstandig om gewoon de gok te nemen om een nieuwe pomp te plaatsen? want ik heb een keer rechtstreeks stroom op de pomp gezet en die gaf geen kik...zegt dat iets of heb ik heb dan zojuist gesloopt...?:P

groetjes Tim

Timmeeey 0

15 jaar

Nee; de CC van dit type (vacuum) is een apart systeem dat los staat van de motor ECU. Hij bedient immers de motor via het gaspedaal. Bij nieuwere types (o.a. de TDI motoren) zit dit in de motor ECU. Die hebben dan ook E-gas.

Hoor je de stuurkast van de CC klikken als je de CC aan- of uitschakelt? Zo nee, dan elektrisch systeem doormeten (begin bij de schakelaars aan de pedalen). Als dat niks brengt, zal de unit overleden zijn. Ik zou hem opsturen voor controle/revisie, je kunt hem met een paar dagen terug hebben. De pomp staat hier buiten. Zie http://www.vwgolf-info.nl/handleidingen/... (systeem is nagenoeg identiek)

Succes, Thijs

Thijs11395 0
badge

15 jaar

oke, ik heb ff gekeken en inderdaad, als ik de schakelaar overhaal dan hoor ik inderdaad, buiten de schakelaar zelf, niks klikken. ik heb de schakelaars bij de pedalen al doorgemeten en daar was niks te vinden. houd dat in dat alle pijlen naar de schakelaar wijzen? (tenminste...ik begrijp dat dat ook tevens de unit is?)

ook lees ik dat hij via me pedalen zou moeten bedienen maar het lijkt me eerder dat hij via de smoorklep regelt. aangezien zo'n zelfde balg aan de smoorklep zit.
ik weet niet of er daardoor een groot verschil bovenkomt.... alleen drukt hij tijdens het rijden niet de gaspedaalbalg in omdat ie met een kabeltje zit. en nu vraag ik me tevens ook af, hij schakeld pas in na een snelheid boven de 50 km/h toch? tenminste...dat verteld 't boekje.. hoe kan hij dat dan doorkrijgen als hij niet via een regelapp. werkt? of geld die beperking alleen voor andere uitvoeringen van dit model?

maar volgens mij is het zoiezo wel verstandig om de schakelaar eens ff na te laten kijken of ni?

Groeten Tim

Timmeeey 0

15 jaar

Bij jouw wagen zit de balg inderdaad direct aan de gasklep en niet aan het gaspedaal. Het systeem is verder hetzelfde.
[quote=Timmeeey]ik heb de schakelaars bij de pedalen al doorgemeten en daar was niks te vinden. houd dat in dat alle pijlen naar de schakelaar wijzen? (tenminste...ik begrijp dat dat ook tevens de unit is?)[/quote]
De unit is niet hetzelfde als de schakelaars, zie de foto's in de pdf handleiding. Heb je gecontroleerd of de schakelaars aan de pedalen inderdaad elektrisch schakelen als je het pedaal indrukt?

[quote=Timmeeey]hij schakeld pas in na een snelheid boven de 50 km/h toch? tenminste...dat verteld 't boekje.. hoe kan hij dat dan doorkrijgen als hij niet via een regelapp. werkt? of geld die beperking alleen voor andere uitvoeringen van dit model?[/quote]
Het klikken zul je alleen horen bij voldoende snelheid (boven 40-50 km/h). Anders schakelt de CC niet in. De CC-stuurkast krijgt uiteraard het snelheidssignaal door (blauw-witte kabel) zodat hij de snelheid kan regelen. Deze kabel zit in de kabelboom naar de unit in het dashboard.

[quote=Timmeeey]maar volgens mij is het zoiezo wel verstandig om de schakelaar eens ff na te laten kijken of ni?[/quote]
Zoals al eerder gezegd, als de unit niet klikt terwijl de schakelaars aan de pedalen goed zijn, zal het in de stuurhandle zitten of in de CC-unit. De handle kun je met een beetje goede wil wel doormeten via de stekker van de CC-unit zodat het stuur er niet af hoeft. De CC-unit kun je opsturen naar bedrijven die eerder in deze thread genoemd zijn. Ze gaan nogal eens stuk maar revisie/ruil kost niet de wereld.

Succes, Thijs

Thijs11395 0
badge

15 jaar

oke, dank je thijs. nu kan ik weer even verder. ik ga nog even voor de zekerheid de pedaalschakelaars nog controleren en als die goed blijken te zijn dan ga ik gelijk door naar de unit, want ik heb de schakelaar er al eens af gehaald en gekeken of die doorschakeld en met elke schakeling die ik maak (aan/uit, versnellen, vertragen en setten) schakelen er altijd wel een paar polen. dus die is volgens mij wel goed.

nogmaals bedankt en ik laat wel weten zodra ik meer weet

groeten, Tim

Timmeeey 0

15 jaar

oke, nou ik heb vandaag de schakelaars nogmaals doorgemeten en die waren gewoon allemaal goed.
ik heb nu de regelunit naar het geadviseerde rervisie bedrijf gestuurd en ze hadden hem in de voorraad. nu maar ff wachten totdat ik een gereviceerde terug krijg en dan hopen dat hij het weer gaat doen.

mvg Tim

ps, ik heb even voor de gein gevraagd wat deze unit's nieuw kosten. nou voor dat geld... dan maar geen cruise controle...:P het reviceren was gelukkig vele malen schappelijker :D

Timmeeey 0

15 jaar

nou, ik heb de unit vervangen door 'n gereviceerde en nu weer 't volgende....
de cruise controle doet nogsteeds niks. nu heb ik even met een wiel in de lucht gekeken of er spanning naar de pomp gaat zodra de cc inschakeld.
nu heb ik 't volgende ontdekt...

er zitten 3 contacten in de stekker van de pomp. daarvan komt er maar bij 1 contact spanning. en das bij het vertragen en bij het versnellen van de cc. als de cc aanzet heb ik nog niks. pas bij setten/vertragen krijg ik spanning en bij het versnellen ook maar op 't zelfde contactje dus. dat vind ik nogal eigenaardig...aangezien ik nogal terk aanneem dat de pomp toch echt 2 verschillende acties moet ondergaan namelijk, bij versnellen afpompen en bij vertragen bijpompen...lijktme sterk als dat via 't zelfde contactje moet...

en verer bij de andere contactjes kan ik niks meten. tenzij ik via het "levende" contactje een verbinding maak. dan wel weer 13 volt....

heeft iemand een idee wat het nu weer kan zijn?

mvg Tim

Timmeeey 0

15 jaar

Klikt de stuurkast nu wel?
Als je 'm in Helmond (remanufactor) hebt laten reviseren, zou ik zeggen, bel ze even. Of probeer mbv het stroomloopschema te achterhalen wat er in de aansluiting van de pomp zou moeten gebeuren.

Succes, Thijs

Thijs11395 0
badge

15 jaar

hallo,

even een update.

ik heb even naar helmond gebeld en ik heb een schematje gekregen en moet nu nog ff meten. als ik dat schematje ingevuld terug stuur dan kan hij me vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn. dus dat ga ik zoiezo doen.

maar ik heb laatst ook gemerkt dat, zodra ik me cruise controle inschakel doet ie niks. maar als ik versnel via de schakelaar, dan zakt de snelheid heel langzaam terug. zodra ik de schakelaar los laat merk je echt dat de pomp dan ook stopt en zakt de snelheid sneller terug. met vertragen en setten doet ie nog steeds niks.
maar nu lijkt het wel of het ook een vacuum probleem zou kunnen zijn. dus ik ga ook nog even de slangen en de balg extra controleren en ook nog ff waardes meten.

ik laat weten zodra ik iets heb kunnen vinden

vriendelijke groet, Tim

Timmeeey 0

15 jaar

Tim,

Zou je het schema met het forum willen delen, voor mensen die ook problemn hebben met hun cruisecontrol? Ik ben namelijk geintresseerd wat het schematje inhoudt.


Tim laat weten zodra hij iets heeft kunnen vinden..
mvg.
moderator.

gizmointheair 0

15 jaar

hallo,

nou het is alweer lang geleden maar ik heb weer iets.

ik had nadat ik de gereviseerde cc unit had ontvangen toen was de cruise controle nog niet goed. het viel me op dat de cruise controle laat reageerde. als ik op "set" druk dan laat ikzelf de snelheid 5 kilometer zakken en dan voel je langzaam dat de snelheid word overgenomen door de cc.

nu heb ik met Ad van Dijk gepraat, (eigennaar van dat bedrijf in helmond) en die had dit nog niet meegemaakt. eerst kwamen we erop dat de pomp getest moest worden op werking maar dat had ik al gedaan, alles was goed, hij trok gewoon de smoorklep aan en hield hem ook goed vast voor zolang ik hem getest heb.

hij en ik dachten dan nog aan een klein vacuum probleem dus daar ga ik nu op testen. dan moet ik een goede 10 minuten het vacuum erop houden en dan kijken of de balg gekrompen blijft.
maar verder kwam Ad ook nog met het feit dat de unit maar 10 volt levert en geen 13 volt. en dus zou het ook goed kunnen zijn dat de pomp of kabels zwaar lopen.

de volgende stap is dus om een lektest uit te voeren en daarna haal ik de pomp eraf en smeer ik die even goed door.

mvg, Tim Celosse

ps: ik heb geen idee hoe ik een exel bestand en een doc. bestand moet toevoegen op dit forum.

Timmeeey 0

15 jaar

Tim,

Zou je het schema wilen sturen naar: ? Dan zorg ik ervoor dat hij beschikbaar komt op problemcar.nl forum voor de rest

Alvast bedankt en we horen graag hoe de lektest afgelopen is!

Groet,
S

gizmointheair 0

15 jaar

hallo,

sorry, ik was van plan om de tabelen en schema's op dit forum te zetten maar ik ben er op geattendeerd dat dit wel diagnose schema's zijn van het bedrijf in Helmond. dit bedrijf (Ad van dijk) heeft mij zeer goed geholpen en het zou zeer oneerlijk zijn om dit zomaar op het internet te plaatsen. dus hierbij hoeft u niet te verwachten dat ik schema's ga plaatsen op dit forum maar ik zal wel vertellen wat nou uiteindelijk de problemen waren, ik ga nog even vrolijk door met checken en als u deze meetgegevens echt wilt hebben zou u contact op moeten nemen met http://nl.remanufactor.com/.

mijn excuses hiervoor.

mvg, Tim

Timmeeey 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.