De motor van mijn audi A4 (bj. 1996) komt zeer traag op temperatuur (ca. 75-80 graden).
De kachel wordt wel na ongeveer 5 minuten al warm, maar het duurt vrij lang voordat de ingestelde temperatuur op de climat control wordt bereikt.
Na een lange rit loopt de temperatuur van de motor op naar 90 graden. De thermostaat en thermoschakelaar op de radiateur (IDRO STOP) zijn vervangen door de juiste type's. Een enkele keer merk ik dat de zelfdenkende ventilator soms al bij 90 graden (= op de meter) aanslaat, terwijl de thermoschakelaar de volgende specificaties heeft: inschakelen ca. 102 graden en uitschakelen ca. 87 graden.
Aangezien de ventilator soms al bij 90 graden aanslaat denk ik dat de koelvloeistoftemperatuursensor afwijkende waarden doorgeeft. Waar zit deze koelvloeistoftemperatuursensor bij een audi A4 motor 1,6 ?
Volgens de garage die de thermostaat en de thermoschakelaar heeft vervangen is alles goed, maar kan er een nog andere oorzaak zijn voor de (te) lage bedrijfstemperatuur ?
Bij de audi-specialist wordt gezegd dat de temperatuurmeter altijd onder normale omstandigheden op 90 graden moet staan, anders is het brandstofverbruik hoger en zal de slijtage van de motor toenemen.
Wie kan mij hiervoor een goed advies geven ? Moet ik iets gaan doen of kan het geen kwaad ?
GRAAG EEN REACTIE VAN EEN DESKUNDIGE..............................
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
laat de temperatuur eens controleren door de meter te vergelijken met de waarde die de computer uitleest dan kun je zien of er een afwijking in zit voordat je nog meer gaat vervangen.,
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar