Audi A4: distributisnaar gebroken bij 121000km

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 (v5)

Mijn distributie snaar is gebroken terwijl ik ong.100kmp/u reed hij is altijd in onderhoud geweest bij de officiele dealer hoe kan dit en wat nu verder hadden hun dit niet eerder moeten vervangen bij een wagen van 1998 met 121.000km laatse grote beurt bij 110000 km

kimikai

Geplaatst door kimikai (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Vooralsnog is de eigenaar aansprakelijk voor wat er aan de auto moet worden gedaan. Deze is ( meestal) opdrachtgever. Berouw komt na de zonde. Er liggen niet voor niets prachtige onderhoudsboekjes in de auto waardoor het voor iedereen duidelijk kan zijn wanneer de riem vervangen moet worden. Vaak worden uit kostenoogpunt dit soort dingen uitgesteld. De dealer had misschien even kunnen bellen met de vraag of de riem toch vervangen moest worden. U bent niet de 1e, ook niet de enige en waarschijnlijk ook niet de laatste die dit zal overkomen. Helaas.
De spaarpot zal op de kop moeten.............

Gr.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

eigenaar/houder van een voertuig is zelf verantwoordelijk voor het onderhoud. indien de auto in onderhoud is bij een off dealer heeft deze de verantwoording het onderhoud volgens norm/specificatie's uit te voeren. (de distributieriem is daar een onderdeel van)

er staat voor dit type motor geen vaste interval. dat houd in, riem dient iedere 30.000km op slijtage te worden beschouwd. in de praktijk wordt doorgaands een riem tussen de 100.000/120.000km vervangen.

paul,

El Xantia (0) PRO, 17 jaar geleden

Volgens mij als je bij de dealer in onderhoud bent is deze er in dit geval toch wel verantwoordelijk voor. Volgens mij zal iedere zich zelf respecterende dealer deze riem bij de laatste beurt (111000 km) vervangen hebben of in ieder geval geadviseerd hebben te vervangen. Mischien was de monteur die de diagnose aan de auto heeft gesteld die dag niet zo scherp was of mischien was het wel erg druk die dag en heeft de chef werkplaats er op gegokt dat de riem het nog wel tot de volgende beurt uit zou houden. Bovendien een riem controlleren is ook zo'n mooi begrip; hij kan er namelijk nog prachtig uitzien en op de juiste spanning staan maar dat zegt (bijna) niks. Dus: nooit het advies gehad de riem te vervangen maar wel altijd alles netjes laten doen? Dan eisen dat jouw dealer de reparatie uitvoerd. Eventueel samen de kosten delen. Jij het verhaal distributie hun de rest. Veel succes.

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Blijven dromen Gertjan. Niet 1 dealer zal meebetalen aan de kosten. De eigenaar had kunnen weten dat de riem binnenkort aan de beurt was om te vervangen en dus ook kinnen vragen (!) of dit gebeurd was! Als eigenaar heel passief niets doen en dan later, als het mis is, de schade gaan verhalen, daar trapt niemand in.
Zoals ik al eerder meldde: er liggen prachtige boekjes in de auto, maar meestal is het weggegooid geld........

Gr.

Santa (0), 17 jaar geleden

[quote=Petje57]Blijven dromen Gertjan. Niet 1 dealer zal meebetalen aan de kosten. De eigenaar had kunnen weten dat de riem binnenkort aan de beurt was om te vervangen en dus ook kinnen vragen (!)[/quote]
Petje, het niet willen (mee)betalen door een dealer is niks nieuws; dat is nagenoeg de standaard "service"houding van een dealer.
De eigenaar HAD kunnen weten.....blablabla etc. Echter, de eigenaar kiest voor die "goede" service en kennis van het eigen produkt van de dealer en laat hem tegen een behoorlijke prijs aldaar onderhouden.
En dan komt het leuke: als consument heb je verplichtingen maar wanneer je als consument er de ballen verstand van hebt en je auto DAAROM bij de dealer in onderhoud brengt, die bovendien altijd in de reclames pretendeert ALLES van die auto af te weten, speciaal opgeleide monteurs te hebben en al dat andere soort verleidende kreten gebruikt,wordt het verhaal ff wat anders.....
Er wordt dan namelijk een VERWACHTING geschapen bij de consument, namelijk de verwachting dat de auto bij de dealer in goede handen is!
En dan begint pas het leuke, Petje...
WANT: uiteindelijk bepaalt NIET de dealer of hij wel of niet betaalt, maar de RECHTER!

En die heeft zijn petje nogal eens anders op zijn hoofd dan een dealer.....

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Hier kun je over door blijven bomen, maar voor mij wordt het verhaal niet anders. De klant zal zelf eerst aktie moeten ondernemen op welke wijze dan ook, voordat hij anderen aansprakelijk kan stellen. Het is ZIJN eigendom. Als dit door naiviteit niet gedaan wordt, is dat voor z'n eigen rekening.
De vraagsteller kan uiteraard zelf beslissen of hij hier werk van wil maken.....

Gr.

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Hier kun je over door blijven bomen, maar voor mij wordt het verhaal niet anders. De klant zal zelf eerst aktie moeten ondernemen op welke wijze dan ook, voordat hij anderen aansprakelijk kan stellen. Het is ZIJN eigendom. Als dit door naiviteit niet gedaan wordt, is dat voor z'n eigen rekening.
De vraagsteller kan uiteraard zelf beslissen of hij hier werk van wil maken.....

Gr.

Santa (0), 17 jaar geleden

[quote=Petje57]De klant zal zelf eerst aktie moeten ondernemen op welke wijze dan ook, voordat hij anderen aansprakelijk kan stellen. Het is ZIJN eigendom. Als dit door naiviteit niet gedaan wordt, is dat voor z'n eigen rekening.
De vraagsteller kan uiteraard zelf beslissen of hij hier werk van wil maken.....Gr.[/quote]
Jouw mening is in deze niet zo belangrijk, Petje. Hij is overigens WEL kenmerkend voor dealers en soortgelijke instanties. Jouw houding vind ik vrij ongenuanceerd. Ik ben dan ook zeer nieuwsgierig of jij wel een beetje op de hoogte bent met civiele rechtspraak in Nederland.
JIJ kunt wel van alles vinden, maar dat is slechts het BEGIN van een procedure.

En WIE adverteert er ook alweer met kennis, kwaliteit en de beste zorg voor uw auto...?
Juist, de dealer! Dat heet "verwachtingspatroon" kweken.
En wat je suggereert en NIET waar maakt, daar kun je in Nederland een tik voor op je vingers krijgen!

Nee Petje, van rechtspraak heb jij vooralsnog weinig kaas gegeten en zeer zeker GEEN hoge pet op!!
Maar je mag vinden wat je vindt, rechtspraak is zelden zwart/wit. Neem maar van MIJ aan dat dat dit zeer zeker GEEN zwart/wit verhaal is/wordt en IK zou er maar terdege rekening mee houden dat een RECHTER zou kunnen oordelen dat de dealer, met al zijn "kwaliteiten en goede zorgen" hier dus WEL DEGELIJK danwel GEDEELTELIJK in gebreke is gebleven...!

M.a.w.: IK zou mij heel goed kunnen voorstellen dat de klant niet HELEMAAL met lege handen komt te staan...

Maar ja, IK kijk naar hoe een RECHTER tegen zo'n zaak zou aankijken. JIJ kijkt slechts heel zwart/wit vanuit je portemonnee.
Daarom zeg ik nogmaals: in DIT soort zaken heeft een RECHTER het laatste woord, NIET een PETJE......!

Santa (0), 17 jaar geleden

Zal je NOG ff een stukje op weg helpen, Petje.....

Het is GEEN BEUN waar de klant zijn auto heeft gebracht! Hier zijn al lang rechterlijke uitspraken over gedaan en daar verandert een Petje echt niks aan.

Ga maar een Googlen en verdiep je eens in wat uitspraken van rechters in civiele geschillen.
Daar zou je petje nog wel eens steil van achterover kunnen waaien.........

thijs11387 (0) PRO, 17 jaar geleden

Is het niet zo dat bij deze motor de riem pas bij 180.000 km vervangen moet worden, er zijn namelijk een paar motortypes van de 1.8 die pas bij 180.000 moeten.
En de dealer had toch naar 6 jaar het advies moeten geven om de riem eraf te halen vindt ik.

Groet Thijs

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=thijs11387]Is het niet zo dat bij deze motor de riem pas bij 180.000 km vervangen moet worden, er zijn namelijk een paar motortypes van de 1.8 die pas bij 180.000 moeten.
En de dealer had toch naar 6 jaar het advies moeten geven om de riem eraf te halen vindt ik.

Groet Thijs[/quote]
na bj 2000 > interval 180.000km

paul,

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

dubbel gepost

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

De vraagsteller wil graag weten hoe het kan dat toch de riem stuk is gegaan ondanks het onderhoud van de auto. Zoals Paul al schreef, is er voor deze auto blijkbaar geen vaste vervangingstermijn, alleen 'n regelmatige controle vereist. Als deze controle volgens voorschrift is uitgevoerd en er geen bijzonderheden zijn vastgesteld, heeft de dealer z'n werk dus goed uitgevoerd.
Dat het dan wellicht beter was geweest om toch de riem te vervangen, is 'n andere zaak. Wij nemen OOK geen risico en bellen de klant eventueel op om toestemming te vragen, al is het bij wijze van spreken 20000 km te vroeg.
Dat de rechter in andere zaken ten gunste van de klant heeft beslist is mooi voor die persoon. Dat is ook het werk van de rechter om daar in te beslissen, niet het mijne. Dat ben ik wel met je eens.
Mijn werk is o.a. sleutelen aan auto's. Daar zijn rechters misschien weer minder bedreven in.

Gr.

Santa (0), 17 jaar geleden

In dat laatste heb JIJ weer helemaal gelijk..!

Maarruh, zit er bij deze motor ook geen intervaltermijn op de LEEFTIJD?

Bijv. 90.000 km OF 5 JAAR? (al naargelang het eerst bereikt wordt...?)

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Volgens mij niet maar daar zal Paul ongetwijfeld wel een antwoord op hebben. En anders Sytze wel, die heeft (bijna) overal 'n antwoord op..........

Gr.

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

1,8 20V blokken voor 1999 vervangen bij 90.000 km, die daarna bij 130.000, zit je altijd veilig. De schade weegt niet op tegen de kosten om een riem wat eerder te vervangen.

Trouwens vaak is niet de riem de oorzaak maar een van de span/geleide rollen waar een stuk afbreekt of lager de strijd opgeeft. Riem slaat dan een paar tanden over, nokkenas kan dan niet verder en de riem wordt aan stukken getrokken.........

Het leuke, de riem kun je inspecteren, de span en geleiderollen niet zonder de hele boel te demonteren.....

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

petje, voorschrift vw staat hierboven ergens, in een antwoord van paul.....

Santa (0), 17 jaar geleden

GEEN beperking qua leeftijd dus, Harry??

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

Overigens is bovenstaande km's die ik opgeef op eigen ervaring getest, ik houd een beetje in de gaten waneer de riemen knallen, en ga daar veilig onder zitten. Lang leve dit forum.......

vw audi geeft voor veel type's niets anders op dan inspectie bij grote beurt, en vervangen afhankelijk van wat je tegen komt.....

leeftijd is niet voorgeschreven nee, houd het maar op een jaar of 6, het is en blijft kunststof en rubber en gaat toch achteruit in de loop der tijd, of ie nou stilstaat of draait.

Aan de riem kun je het meestal wel zien als ze wat ouder worden, je krijgt dan wat droogtescheurtjes in de rug van de riem.

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Mmm......Harry: hoe is dit te rijmen dan met het antwoord van Paul aan het begin van deze topic? ( geen vaste interval)

Gr.

thijs11387 (0) PRO, 17 jaar geleden

Wij adviseren bij bezine altijd 120.000 of 6 jaar en hebben sinds die tijd helemaal geen problemen meer met riemen die knappen.

groet Thijs

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

Probeer maar met een na 1999 type die termijn van 180.000 te halen, er is een kans dat ie bij 150.000 en 6 jaar toch echt gaat.... (hebt er al eentje gezien op duits forum)

VW geeft voor dit type een interval op, maar of dat veilig en gegarandeerd is?? Ze houden aan dat de riem elke grote beurt geinspecteerd cq vervangen dient te worden, en dat doen ze ook bij de rechter. Dus niet merk garage's gaan vaak voor het blok. Negeer je het dealeradvies ga je ook voor het blok.

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het enige wat je dan kunt aandragen dat de controle niet goed is geweest. En als bewijs geldt dan dat de riem geknapt is. Bij een goede controle zou je dat resultaat niet mogen krijgen.

Maar gevoelsmatig ga ik ook voor de leeftijd van 5 a 6 jaar en dan vervangen, onafhankelijk van het aantal km. Sjaak

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

De vraagsteller is blijkbaar overdonderd.............en alle info aan het rangschikken.
Voldoende zo, Kimikai ?

Gr.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.