close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: distiebutieriem vervangen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 74kw

ik wil zelf graag distiebutieriem vervangen wel eens vaker gedaan bij een bmw nog nooit bij een audi wie help mijn op weg

Geplaatst door

wilger (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zoekfunctie van deze site gebruiken, eventueel ook even bij vw passat kijken, ik heb het al eens uitvoerig beschreven. (is exact gelijk) zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Het front moet in servicestand gebouwd worden, of je moet aan een setje chinese handjes kunnen komen.

audia4 0
badge

18 jaar

leuke klus maar moet dan ook de radiator gedemonteert worden

wilger 0

18 jaar

[quote=wilger]leuke klus maar moet dan ook de radiator gedemonteert worden[/quote]
het is inderdaad een flinke klus, de meesten vergissen zich lelijk...

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

ik geloof je gelijk maar is het verstandig om de radiator los te maken
anders heb je nog niet genoeg ruimte ?

wilger 0

18 jaar

nee,radiator moet zeker niet los grt gerrit

Van11714 0
badge

18 jaar

nee,radiator moet zeker niet los grt gerrit

Van11714 0
badge

18 jaar

[quote=wilger]ik geloof je gelijk maar is het verstandig om de radiator los te maken
anders heb je nog niet genoeg ruimte ?[/quote]
het complete front moet los en in de servicestand... alles in het front blijft gewoon op z'n plaats.

[url=http://imageshack.us][img]http://img114.imageshack.us/img114/9045/...[/img][/url]

voorbeeld

[url=http://imageshack.us][img]http://img335.imageshack.us/img335/2128/...[/img][/url]

Voorwaarden

● De motor mag hoogstens handwarm zijn.

‒ → Markeringen op het nokkenastandwiel met achterste gedeelte van de tandriemkap en markeringen op trillingsdemper/poelie met onderste gedeelte van de tandriemkap laten samenvallen.
● Voordat de getande riem wordt gespannen, de spanrol met 2-gats moerendraaier T10020 aan het excentriek vijfmaal tot aan de aanslag in beide richtingen draaien.


Inbouwen (kleptijden afstellen)

Aanwijzingen:

◆ Ook bij reparaties waarvoor de getande riem alleen van het nokkenastandwiel verwijderd behoeft te worden, moet de afstelling van de getande riem worden uitgevoerd, en wel als volgt:
◆ Bij het draaien van de nokkenas mag de krukas bij geen enkele cilinder in het BDP staan. Gevaar voor beschadiging van kleppen/zuigerbodem.

[url=http://imageshack.us][img]http://img190.imageshack.us/img190/580/n...[/img][/url]

→ Getande riem spannen. Daarvoor 2-gats moerendraaier T 10020 aan het excentriek tot aan de aanslag naar links (pijlrichting) draaien.
‒ Getande riem zo ver ontspannen tot kerf -1- en wijzer -2- tegenover elkaar staan (zo nodig spiegel gebruiken).
‒ Bevestigingsmoer met 20 Nm vastdraaien.
‒ Krukas twee omwentelingen in draairichting van de motor verder draaien totdat de motor weer in BDP 1e cilinder staat. Daarbij is het belangrijk dat de laatste 45° (1/8 omwenteling) zonder onderbreking worden gedraaid.
‒ Spanning getande riem nogmaals controleren.
Voorgeschreven waarde: wijzer en kerf staan tegenover elkaar


suc6

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

moet complete voorfront ook los bij een a4 1995 1,9tdi 1z?
en kan ik dan ook onderstaande tekening ongeveer als leidraad gebruiken? (behalve dan de riem zelf, want die is natuurlijk anders bij mijn motor)

alvast bedankt voor je reactie

[quote=paulkelder][quote=wilger]ik geloof je gelijk maar is het verstandig om de radiator los te maken
anders heb je nog niet genoeg ruimte ?[/quote]
het complete front moet los en in de servicestand... alles in het front blijft gewoon op z'n plaats.

[url=http://imageshack.us][url]http://img114.imageshack.us/img114/9045/...[/url][/url]

voorbeeld

[url=http://imageshack.us][url]http://img335.imageshack.us/img335/2128/...[/url][/url]

Voorwaarden

● De motor mag hoogstens handwarm zijn.

‒ → Markeringen op het nokkenastandwiel met achterste gedeelte van de tandriemkap en markeringen op trillingsdemper/poelie met onderste gedeelte van de tandriemkap laten samenvallen.
● Voordat de getande riem wordt gespannen, de spanrol met 2-gats moerendraaier T10020 aan het excentriek vijfmaal tot aan de aanslag in beide richtingen draaien.


Inbouwen (kleptijden afstellen)

Aanwijzingen:

◆ Ook bij reparaties waarvoor de getande riem alleen van het nokkenastandwiel verwijderd behoeft te worden, moet de afstelling van de getande riem worden uitgevoerd, en wel als volgt:
◆ Bij het draaien van de nokkenas mag de krukas bij geen enkele cilinder in het BDP staan. Gevaar voor beschadiging van kleppen/zuigerbodem.

[url=http://imageshack.us][url]http://img190.imageshack.us/img190/580/n...[/url][/url]

→ Getande riem spannen. Daarvoor 2-gats moerendraaier T 10020 aan het excentriek tot aan de aanslag naar links (pijlrichting) draaien.
‒ Getande riem zo ver ontspannen tot kerf -1- en wijzer -2- tegenover elkaar staan (zo nodig spiegel gebruiken).
‒ Bevestigingsmoer met 20 Nm vastdraaien.
‒ Krukas twee omwentelingen in draairichting van de motor verder draaien totdat de motor weer in BDP 1e cilinder staat. Daarbij is het belangrijk dat de laatste 45° (1/8 omwenteling) zonder onderbreking worden gedraaid.
‒ Spanning getande riem nogmaals controleren.
Voorgeschreven waarde: wijzer en kerf staan tegenover elkaar


suc6

paul,[/quote]

Hisham 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.