Ik ben van plan om de distributieriem van m'n A3 1.6 (motorcode AKL) zelf te gaan vervangen. Graag wil ik hier wat informatie over inwinnen. Ik heb bij m'n mazda 121 en m'n megane coupe ook zelf de distributieriem vervangen, dus ik durf de A3 ook wel aan. Ik heb eventueel backup van een monteur als ik er niet uit kom.
De riem op tijd leggen gaat wel lukken, ik ga er van uit dat er markeringstekens op de poulies en riem zitten (zoals dat bij de 121 en de megane ook was). Natuurlijk voor het starten de auto in de versnelling een stukje duwen.
Ik wil graag ik grove lijnen weten wat en in welke volgorde moet gebeuren.
Kan de distributieriem er af als de spanlor los is, of moeten er ook poulies los?
Ik weet dat de motorsteun los moet. Moet het blok ook omhoog/omlaaggekrikt worden om er bij te kunnen?
Wat heb ik allemaal nodig:
-distributieriem
-spanrol
-geleiderol
-rekbout voor de motorsteun
-inbusboutjes voor de onderste poulie (las ik in ander topic)
-waterpomp??
zijn er nog meer onderdelen die ik moet bestellen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waterpomp moet je in ieder geval vervangen, deze gaan vaaaaaaaak stuk bij de a3 en golf met deze motor.
Loopt ie uit zijn lagers dan heb je de hoofdprijs (riem springt over en kleppies gaan alle 16 krom)
Dit model 1.6 heeft 8 kleppen. Ook bij deze meteen de waterpomp vervangen (denk van wel)?
Ik heb een handleiding gevonden voor een TDI, maar da's natuurlijk niet te vergelijken.
http://www.tdiclub.nl/ftpacces/pdf-files...
Weet iemand of ik het blok van een 1.6 moet laten zakken/opkrikken?
18 jaar
voor mij is dit een appel/eitje.. maar je moet het maar even weten, kwa demontage lijkt het inderdaad op de tdi, ook moet de motor worden opgevangen dmv een brug (geen krik onder het carter gebruiken) deze is van alu, de kans dat deze scheurt met het gevolg van olie lekkage is aanwezig..
mocht je niet zeker zijn van jezelf? laat het dan doen, de meer kosten zijn nihil en het risico is dan uitgesloten.
paul,
Ik ben toch van plan het zelf te gaan doen. Niet alleen omdat het kosten bespaart, maar ook omdat ik het gewoon leuk vind om aan m'n autotje te sleutelen. Als ik de riem er op heb liggen laat ik het zoizo even kontrolleren door n maat van me (monteur).
Omdat ik van plan ben de auto nog een aantal jaren te blijven rijden wil ik ook de waterpomp vervanen.
Moet ik de rekbout van de motorsteun en de inbusboutjes van de onderste poulie ook vervangen, of is dit onzin?
18 jaar
Ik ben vandaag bij de audi dealer geweest, hij kon in de tekening van mijn A3 slechts 5 bouten in de motorsteun vinden. Ze konden me alleen niet vertellen of dit ook rekbouten zijn (zoals dat bij de A3 tdi wel is). Iemand enig idee of alle 5 de bouten vervangen moeten worden?
18 jaar
enkel de bouten van de motorsteun zijn rekbouten, ook de boutjes (inbus) vervangen van de onderste poelie...
paul,
Vandaag weer bij de dealer geweest. Nu werd ik door iemand anders geholpen, deze man zocht in de computer wat er allemaal mee vervangen moest worden bij het vervangen van de distributieriem. Volgends hem (volgends zijn pc) hoefden de bouten van de motorsteun helemaal niet vervangen te worden, ook de imbusjes van de poulie hoefden niet vervangen. Wel moest een centrale bout van een poulie vervangen worden. Ik weet niet meer welke, maar ik heb deze bout maar meegenomen (ik merk met demonteren wel of de bout van de onderste of bovenste poulie is).
Maar kan dit kloppen? dan bij de A3 1.6 motorcode AKL de motorsteun bouten geen rekbouten zijn, en dus niet hoeven te worden vervangen?
18 jaar
wel heel vreemd dat deze dealer hier niet van op de hoogte is? het staat zelfs in het (hun) werkplaatshandboek vermeld... GA MAAR EENS NAAR EEN ECHTE DEALER.. hier wordt je kennerlijk niet serieus genomen.
[url=http://imageshack.us][img]http://img78.imageshack.us/img78/2276/a1...[/img][/url]
paul,
Bedankt Paul. Moet ik alleen de 3 bouten van de afbeelding vervangen? En de 3 imbusjes in de onderste poulie, moet ik deze ook vervangen?
18 jaar
hallo willemhs
inderdaad de 3 bouten, vervang ook meteen de inbus boutjes van de onderste poelie, dit zijn immers de kosten niet, en je kunt met de nieuwe inbus boutjes het spul ook weer fatsoenlijk vast zetten, je weet inbus bouten zijn vaak niet de fijnste bouten en zeker nadien niet meer, dit is ook één reden waarom ik ze altijd vervang...
paul,
Ben vandaag bij een andere audi dealer geweest. Hij kon me precies vertellen welke bouten er rekbouten zijn, en dus vervangen moeten worden.
Wat een jan doedel, die 1e audi dealer waar ik ben geweest...
Maargoed, ik heb m'n spullen bij mekaar. Komend weekend ga ik aan de slag.
Paul, bedankt!
18 jaar
Dus bij nummer 2 moest het ineens wel? Vertel!
Sytze
Dealer 1 gaf me een centrale bout mee. Dit (en de spanrol) was het enigste dat mee vervangen moest worden met de distributieriem.
Dealer 2 zocht op mijn kenteken gaf me in totaal 10 bouten mee, 3 imbusjes voor de onderste poulie, en 7 in/bij de motorsteun. Ook kreeg ik een uitdraai mee. Als ik de tekening zo bekijk denk ik de steun die paul in zijn afbeelding laat zien te herkennen, maar dan van de achterkant bekeken.
18 jaar
[url=http://imageshack.us][img]http://img166.imageshack.us/img166/609/n...[/img][/url]
dit is zo'n steun, is overigens universeel te gebruiken
paul,
Ik bedoelde de steun 7 reacties omhoog. Deze steun denk ik te herkennen op de tekening die ik bij dealer 2 heb meegekregen, maar dan van de andere zijde getekend.
Moet ik na het vervangen van de distributieriem nog met VAG-com de timing controlleren?
Ps. Bij dealer 1 kreeg ik een centrale bout mee, ik dacht (bijna zeker) dat deze van de nokkenas is. Ook bij dealer 2 vertelden ze dat ik deze nodig heb. Nu heeft een monteur (vriend van me) wat navraag gedaan bij een seat monteur, en deze vertelden dat nokkenas bout helemaal niet los hoeft!? Wat is julie ervaring hiermee?
18 jaar
van timing is hier geen sprake (alleen bij diesels) die centrale bout kun je wegmikken deze heb je niet nodig enkel alleen indien je de krukaskering wilt vervangen, ook de bout van de nokkenas niet lossen ''niet nodig'' deze is voorzien van een spiebaan en kent maar 1 stand deze ook mooi vast laten zitten... enkel de inbusboutjes losdraaien en vervolgens de poelie er afnemen....
wel de motor goed optijd zetten en houden...
paul,
Dit hele probleem van overtollige boutjes, boutje wel of niet rekbout enz. onstaat maar door een reden:
Meneer/mevrouw onderdelenbalie kan heel goed onderdelen per computer opzoeken, weet ook waar ze in het rek horen te liggen, maar heeft de ballen van sleutelen aan een auto. Hierdoor weten ze simpel weg niet wat wel of niet nodig is voor bepaalde akties......
Bij twijvel is chef werkplaats het juiste adres om er achter te komen wat je nodig hebt.....
Bij dealer 2 zat dus iemand achter de computer die ook verstand heeft van fysiek sleutelen. Dit is voortaan mijn dealer voor onderdelen.
Ik heb gisteren de distributieriem met waterpomp en spanrol vervangen. In totaal 7 uur mee bezig geweets, maar dan heb je ook wat. Wat me opviel was dat er speling zit in de nieuwe spanrol, maar toen ik de orriginele bekeek bleek deze dit ook te hebben. Er zit een veer in die de geleiderol van het blok afdrukt. Waarschijnlijk om de riem wat speling te geven en in een goede lijn te leggen.
Ik had begrepen dat het koelsysteem zelfondluchten is, dus ik heb de koelvloeistof met draaiende motor bijgevuld. Na nu ca 80km gereden te hebben is de vloeistof nogsteeds op pijl, dus ik ga er van uit dat dat goed zit.
Al met al een leuke leerzame klus. Iedereen bedankt voor de hulp!
18 jaar
Als je een partner hebt zal die wel blij zijn.............tenminste, als je overal zo lang over doet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar