auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi 80: Drijfstanglager

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: v6-2.6ltr.

Hoe is het mogelijk dat er een drijfstanglager kapot kan gaan,buiten het feit dat het lager misschien slecht was,
en wat kunnen de verdere gevolgen evt.zijn?
Is de motor nog betrouwbaar als alle 6 de lagers vervangen worden?
Mvrgr.Martin

Geplaatst door

MartinJ. (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

martin

drijfstanglagers bij dit motortype gaan zelden of nooit stuk, althans niet uit het niets. is er misschien met een te laag oliepijl gereden ?

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Paul,ik heb deze audi nog maar kort,dus ik weet niet wat er mee gebeurt is,maar als ik naar de rekeningen kijk welke bij de auto zijn,is de vorige eigenaar altijd netjes op tijd geweest.
Een van de redenen om deze auto te kopen was ook het feit dat deze motoren bijna nooit kapot gaan.
Wat denk je van de rest van het verhaal?
Martin.

MartinJ. 0

17 jaar

Om te beginnen; wat is de klacht??

Zitten we niet naar het tikkende geluid van b.v. een lekkende hydraulische stoter te luisteren??

audia4 0
badge

17 jaar

De klacht was inderdaad een zwaar tikkend geluid,dit stopt als de injektor wordt afgesloten van de betreffende cylinder,dus zonder druk op de zuiger was het geluid weg,ook was er speling te voelen door het bougiegat met de zuiger in de hoogste stand.
Dit was de reden dat er gedacht werd aan de zuigerpen of het drijfstanglager,het makkelijkst was de onderkant van de motor los te halen,waardoor de lagers te zien zijn,en het lager van cylinder 1was inderdaad kapot.
Dus ben ik nog steeds benieuwd op antwoord wat ik evt.zou kunnen verwachten na vervanging van de 6 lagers,
voor mijn gevoel is het vertrouwen in deze motor een beetje weg.
Martin.

MartinJ. 0

17 jaar

mocht het een lager betreffen ben je mooi klaar, vanonderen kom je er wel bij maar dit type motor is vanonderen opgebouwd in 2 delen met het verwijderen van het carter alleen ben je er niet. al met al een behoorlijk operatie. veelal wordt het een motor demonteren. maargoed dit nog even achterwege. ik vermoed zelf ook dat een klepstoter de oorzaak is en niet een lager.

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

[quote=MartinJ.]De klacht was inderdaad een zwaar tikkend geluid,dit stopt als de injektor wordt afgesloten van de betreffende cylinder,dus zonder druk op de zuiger was het geluid weg,ook was er speling te voelen door het bougiegat met de zuiger in de hoogste stand.
Dit was de reden dat er gedacht werd aan de zuigerpen of het drijfstanglager,het makkelijkst was de onderkant van de motor los te halen,waardoor de lagers te zien zijn,en het lager van cylinder 1was inderdaad kapot.
Dus ben ik nog steeds benieuwd op antwoord wat ik evt.zou kunnen verwachten na vervanging van de 6 lagers,
voor mijn gevoel is het vertrouwen in deze motor een beetje weg.
Martin.[/quote]
indien je de boel zou moeten reviseren overtref je de dagwaarde van de auto, naar mijn inziens niet interessant. dit is misschien niet een antwoordt die je wilt horen maar wel een feit!!

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

tja, wat paul al aangeeft, je moet zo'n beetje het hele blok slopen voor deze klus, als hij echt uit zijn lager is gelopen is de krukas ook beschadigd of in ieder geval onder de maat, deze moet dan ondermaats geslepen worden enz. Al met al kun je in zo'n geval beter op zoek gaan naar een goed lopende donor. Eventueel in duitsland gaan shoppen, daar zijn ze vele malen vaker verkocht.

Overigens, het weghalen van de brandstofinspuiting is geen indicatie, je hoort een uitgelopen lager namelijk klappen in de overgang tussen uitlaatslag en inlaatslag, en aan het begin van de compressieslag; er is dan geen druk boven de zuiger, dit is onafhankelijk van de verbrandingen. Tijdens eind van de compressie en werkslag is er druk op de zuiger en wordt bij lage (stationaire) toerentallen de speling een kant op gedrukt (richting krukas). bij hoge toerentallen begint de massatraagheid mee te spelen.

Nu even voor de klepstoter; als er eentje lek is zou het theoretisch die van de uitlaatklep moeten zijn. Deze klep wordt tegen de expansiedruk die door de verbranding is ontstaan opgengedrukt zodat de uitlaatgassen weg kunnen stromen. En dat kun je wel testen door de injector los te nemen........ (de klep opent dan zonder dat er druk in de cilinder is, dus met een lage kracht)

Nou geef je aan dat het lager van cilinder 1 kapot is, wat is er aan te zien?? (foto??)

audia4 0
badge

17 jaar

Dit verhaal is mij verteld door een goede kennis waar onze auto staat,deze persoon is bedrijfsleider bij Audi geweest en ik vertrouw helemaal op zijn technisch inzicht,volgens hem moest het lager er uit gepeuterd worden,dus neem ik aan in stukken.
Zelf heb ik het dus nog niet gezien,nu worden alle 6 de lagers vervangen en hopen we dat de motor mooi
ronddraait,maar evengoed houd ik wel twijfels bij deze motor.
Martin

MartinJ. 0

17 jaar

PS.de krukas was licht beschadigd,maar nog wel zo te gebruiken.

MartinJ. 0

17 jaar

[quote=MartinJ.]volgens hem moest het lager er uit gepeuterd worden,dus neem ik aan in stukken[/quote]
met andere woorden, dit wordt een revisie.... uitpeuteren zonder het hele blok te moeten slopen gaat helaas niet lukken, hoe graag je het ook zou willen. martin, ik ben bang dat je een andere motor moet gaan zoeken.

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Beste Paul en Harry,bedankt voor jullie reacties,en dat ene antwoord had ik inderdaad liever niet gehoord,maar het gaat deze week waarschijnlijk toch gebeuren,
de afloop laat ik nog wel weten.
Mvrgr.Martin

MartinJ. 0

17 jaar

matin suc6 en maar hopen op een goede afloop....

groet,
paul.

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.