Bij de 1.4L A2 van m'n vader vliegt zekering 31 (10A) er na korte tijd uit. Volgens de gegevens gaat het om de remlichtschakelaar en de ptc aansturing snelheidsregelsysteem.
Het lampje EPC gaat dan branden en ook het lampje van het motormanagement.
De remlichten zelf blijven gewoon werken en verder lijkt er ook weinig aan de hand. Dat de remlichten blijven werken, zou wel komen door een dubbele remschakelaar; de een is voor de remlichten, de ander voor de electronische systemen.
Vraag is natuurlijk waar ik zou moeten zoeken naar de fout. De auto is al bij een niet-dealer geweest, maar gezien hun manier van foutzoeken heb ik daar niet zoveel vertrouwen in.
Wie kan me helpen? Als iemand een elektrisch schema heeft, zou dat helemaal fantastisch zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is het snelheidsregelsysteem van fabriek af gemonteerd of is dit achteraf bijgeplaatst. Anders zou het wel kunnen dat er ergens een fout in de achteraf bijgelegde bedrading voor dit snelheidsregelsysteeem zit.
Er is niets achteraf ingebouwd. Wat ik niet snap is dat er over een snelheidsregelsysteem wordt gesproken terwijl er geen cruise control op deze auto zit.
Inmiddels is de fout permanent geworden, de zekering gaat nu onmiddelijk door.
Waar staat ptc in dit geval voor? Ik ken ptc alleen in de zin van positieve temperatuur coefficient, maar ik zie geen verband met een snelheidsregeling. Of... Regelt het motormanagement het vermogen terug als het koud wordt? Nee, toch?
20 jaar
Heb de ECU vandaag uit kunnen lezen. VAGCOM geeft de codes (maar geen tekst, share-ware versie), op internet de tekst gevonden:
16955 P0571 Cruise/Brake Switch (A) Circ Malfunction
17809 P1401 EGR Valve Circ Short to Ground
17851 P1443 EGR Valve Position Sensor Signal too low
Als ik de EGR (=UGR in NL) eraf trek en de codes wis, komt 17809 direct terug. Maar dat kan ook door de zekering komen die er niet in zit (zekering 31, 10A). Heeft geen zin om deze te plaatsen, want die fikt er zo weer uit.
Wie weet raad?
Overigens: ik heb ook moeite om met VAGCOM de ECU te bereiken (baudrate probleem). Heeft iemand bepaalde timing settings die wel goed werken, of een idee wat er mis gaat?
20 jaar
Mogelijk heb ik het gevonden: als ik de verwarmingspijp (in de slang van de carterontluchting) lostrek, komen er geen fouten meer in het storingsgeheugen. Ook blijft de zekering heel.
Het onderdeel (036 906 391A) wordt gestuurd met 12V, en wordt bij hogere spanningen zeer laagohmig. Helaas heb ik geen electrisch schema, dus kan niet zien hoe het precies gestuurd wordt. Wie kan me vertellen hoe hij verbonden zit?
20 jaar
Uit het electrisch schema van een VR6 lees ik dat dit onderdeel gewoon geschakeld wordt aan 12V. Bij een 1.4L A2 motor zal dit wel niet anders zijn. De auto heeft inmiddels weer 125km gereden zonder problemen (met afgekoppeld onderdeel).
Ik weet nu wel zeker dat dit het volledige probleem was. Leuk zo'n storingsgeheugen: allemaal foutcodes, maar niet één die je de goede kant uit stuurt. Ook de tekst van de zekering die stuk ging, stuurt je volledig het bos in.
Wat betreft VAGCOM: het lijkt erop dat als ik bij de protocol opties de Start Baud op 9600 zet, ik de grootste kans heb om een verbinding te krijgen met het motormanagement van de Audi A2.
Mogelijk dat Guido Priemus hier iets meer over kan vertellen. Guido..?
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A2 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar