na starten van de auto gaat na en paar minuten het ESP lampje branden, welke enkele minuten later weer uitgaat. Daarna kan ik het ESP gewoon aanen uit zetten met de knop op het dash. ook werkt het ESP bij gladheid grijpt die in en knippert het lampje...
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en waar ik het moet zoeken? Stuurhoek- of rempedaalsensor kapot ? Is dit uit te lezen met VagCom?
kan het door pekel of i.d. komen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de foutcode blijft staan kun je deze met Vag-com nu al uitlezen.
Anders met vag-com aangesloten wachten tot het lampje aan gaat en dan uitlezen.
Ik had hetzelfde probleem met mijn A4 2.5 tdi van 2003. Na elke koude start ging het ESP lampje branden en dat brandde dan soms een minuut of zelf een paar minuten. Soms gebeurde dat meerdere keren per dag. Op het moment dat het lampje ging branden, hield ook de motor heel kort in. Na enkele maanden met het probleem te hebben rondgereden dacht mijn Audi-dealer dat het hele instrumentenpaneel vervangen moest worden. Ik besloot het nog even aan te kijken, maar op een gegeven moment begon gelijktijdig met het ESP lampje ook de temperatuurmeter uit te vallen. Een Skoda-dealer wist meteen wat de oorzaak was: de koelwatertemperatuursensor die bovenop het motorblok zit. Die sensor gaf onbetrouwbare informatie aan het motormanagementsysteem met bovengenoemde gevolgen van dien. Na een jaar ellende was het euvel verholpen voor 30 euro. Nooit meer een probleem gehad!
13 jaar
Kijk, dat biedt perspectief!
Ik ga dit melden bij de volgende grote beurt. Kijken of het dan over is. Weet je nog of het ook 'meetbaar' was met VAGCOM, of gaat die koelwatertemperatuursensor kapot zonder dit binnen VAGCOM te kunnen zien?
ESP lamp gaat idd soms na een minuut weer uit en soms pas na 5 minuten. Gek dat zo'n sensor daar dan invloed op kan hebben, maar heb al vaker gekke dingen meegemaakt met het instrumentenpaneel.
Ik ga ernaar laten kijken en meld me dan weer even. Bedankt voor het meedenken i.i.g.
13 jaar
Ik heb mijn auto meerdere malen laten uitlezen, maar VAGCOM zag de fout niet. Of in elk geval gaf het de Audi-dealer geen aanleiding de sensor te verdenken. Maar goed, voor een paar tientjes weet je meer. Succes.
13 jaar
heb de sensor laten vervangen...probleem opgelost....bedankt voor het meedenken!
13 jaar
Mooi zo. Dat zo'n simpel sensortje het hele motormanagementsysteem zo in de war kan brengen...
13 jaar
ja is niet leuk meer, hij wilde soms echt niet goed starten omdat de gloeispiraal langer bleef branden. Ook liep het toerental op tot 1100 toeren....lastig, maar nu voorbij, nogmaals bedankt!
13 jaar
heel erg bedankt voor de informatie ben ook al een jaar bezig met dat probleem, het iemand het onderdeel nummer van die koelwater sensor
al vast bedankt
gr
sebas
12 jaar
Onderdeelnummer weet ik zo niet direct. Maar het is een redelijk standaard sensor die gewoon aan de buitenkant van het motorblok zit. (bij mijn 2.5 tdi zit ie bovenop het blok, als je de motorkap opent, zie je hem direct zitten.) Hij meet de temperatuur van het koelwater en geeft die info door aan het motormanagement. Volgens mij gebruikt VAG dezelfde sensor in heel veel verschillende motoren.
12 jaar
oke bedankt ik ga de sensor proberen te bestellen
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar