auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4: extreem hoog verbruik van motorolie

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Sinds 2 maand ben ik de trotse bezitter van een audi a4, de auto rijdt heerlijk en ik had geen klachten.

Na 2 maanden en iets meer dan 2000 km gereden te hebben begon het olielampje terwijl ik door de bocht ging te branden. Na honderd meter heb ik de motor uitgezet (voor een stoplicht) en daarna ben ik nog 300 meter doorgereden en heb bij mijn ouders de olie gepijlt. Tot mijn grote schrik kon ik de olie niet eens meer pijlen en moest ik meer dan 2 liter (tussen de 2 en 2,5) bijvullen voordat de olie weer op het aanbevolen pijl was.

Na de eerste 400 km heb ik een keer de olie gepijld en deze was op hetzelfde niveau (en was praktisch nieuw) dan toen ik hem kocht.

De auto heeft 3 maand garantie op de motor en wordt binnenkort bekeken door een monteur van de garage. De garage doet echter moeilijk over de garantie en ik moet nog zien of het verbruik verholpen wordt.

Update: De auto heeft 150.000 km gereden ik ga zo naar de garage

Heeft iemand tips over de oorzaak en over wat de beste stappen zijn om te ondernemen? Alvast bedankt!

Geplaatst door

frank_b (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Olie wordt gepeild.

Audifreak763 0
badge

18 jaar

Mooi antwoord Jan, daar zal Frank echt iets aan hebben.

Beste is om even af te wachten wat het oordeel van de garage is, of het moet zijn dat je zelf kunt achterhalen waar de olie naartoe is verdwenen. ( Uitlaat = Rook, Lekkage, koelvloeistofreservoir), dan kun je al een paar conclusies trekken.

Met je verhaal kan ik op dit moment niet echt veel, dus wacht even af wat de garagehouder zegt, en meld dat ook even hier.

Succes en groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Hoi Marcel,

Bedankt voor de nuttige eerste tips, ik ga zo naar de garage, ik was nog vergeten te zeggen dat de auto 150.000 km heeft gelopen (in totaal).

frank_b 0

18 jaar

Net even naar de garage geweest, die na 15 min aangaf dat de auto een kleine beurt nodig had omdat dit waarschijnlijk erg lang niet was gebeurd. De kosten hiervan waren 169 euro (vanwege dure v24 bougies van 29 euro per stuk). Het olieverbruik zou hiermee verholpen moeten zijn. Kan dit kloppen?

Het gekke was dat de olie kleur wel goed was toen ik hem kocht met 148.000 km maar de man verklaarde dat dit kwam omdat dit een vrij nieuwe auto was en er dan nagenoeg geen verkleuring plaats vond. Wat ik wel raar vond is dat hij zij dat de olie die erin zat i.d.d. erg oud was terwijl ik net bijna 2,5 liter nieuwe olie had bijgevult (15w40 half syntetisch) maar hij zij dat, dat ook niet goed was?

Hij heeft na de keeringen gekeken en die bleken goed. Ik vroeg hem ook naar de koppakking te kijken en hij gaf aan dat hij aan de buitenkant kon zien dat deze niet lekte.

Hij heeft niet naar het koelwater of de uitlaatdampen gekeken. Ook is de compressie niet gemeten.
Hoe kun je zien dat er eventueel olie in het koelwater zit? Het koelwater is roodbruin, dit lijkt me normaal toch?

Als ik stationair het gas intrap dan is er wel een klein beetje lichte zwarte rook vanaf 4000 toeren maar deze is niet overduidelijk aanwezig dus ik weet niet of dit normaal is? Als er lekkage is dan weet ik zelf ook niet waar de lekkage vandaan komt. Ik denk dat ik toch even naar een onafhankelijke garage ga om er nog eens naar te laten kijken.

Heeft iemand nog tips?

frank_b 0

18 jaar

koelwater roodbruin???? Klopt niet.

De koelvloeistof van een vw of audi is van het type G12, dat is roze rood en helder!!!!

Heeft het een andere kleur dan zijn er 2 mogelijkheden; er is iets anders dan G12 toegevoegd, dat kan en mag namelijk niet. G12 reageert met andere type's koelvloeistof. In dat geval; succes met spoelen.

Andere optie; er zit olie in de koelvloeistof.

Benzine met zwarte rook, dat duid op te rijk mengsel of olieverbruik. Tegenwoordige benzine motoren roken niet.

audia4 0
badge

18 jaar

Hoi Audia4,

Bedankt voor de nuttige info. Nou je het zegt, je hebt gelijk, ik heb nog eens goed gekeken en een foto gemaakt. En bij benadering denk ik toch dat het g12 betreft dat bruin rood overkomt door mijn gelige reservoir.

In detail:
De kleur is rood/roze bruin maar volgens mij is deze bruiner dan in werkelijkheid omdat mijn reservoir geel is en bij benadering lijkt het toch dat er dan de rozige kleur in zit. Dus deze lijkt toch goed te zijn. Ik heb bij aanschaf 0,4 liter g12 plus toegevoegd (inderdaad roze) en las dat deze ook te mengen is met andere koelvloeistoffen (mocht deze er toch inzitten). Maar volgens mij zit er rode of roze koelvloeistof in en lijkt het toch g12 te zijn.

De auto is t/m 89.000 km (laatste beurt) onderhouden bij de dealer/bosch service. Daarna is geen historie bekend m.u.v. de distributieriem die bij 118.000 km is vervangen (dit staat niet in de boekjes, wel op het blok).

Wat bedoel je eigenlijk met een te rijk mengsel?

Nog even over de rook; het gaat om een heel klein beetje rook dus geen walm, ter vergelijking, ongeveer 10x mider zichtbaar dan sigarettenrook (misschien is dit de wat oudere olie die er nog inzat, dat moet ongeveer 1 tot 1,5 liter zijn omdat ik 2 tot 2,5 liter heb bijgevuld).

frank_b 0

18 jaar

rijk mengsel betekend dat de lucht benzine houding niet klopt; in dit geval teveel benzine voor de hoeveelheid lucht die door de motor gaat. Te arm zou dus betekenen te weinig benzine.

Te rijk mengsel komt trouwens direct naar boven bij een z.g. 4gas test die bij de APK keuring gedaan wordt. (is apk afkeur!!)

Als ik jouw was zou ik de auto verversen en van nieuw filter voorzien, vul hem met 10W40 (halfsyntheet) van een gerenomeerd merk. Specificatie VW 500.00 en VW 505.00

Houd dan het peil in de gaten en ga dan pas oordelen of er iets aan de hand is. Als ie de 2 liter olie op die 2000 km opgezopen heeft loopt ie op mengsmering en ruik en zie je dat zeker.

Dure bougie's, zijn zeker dealer prijzen. Haal gewoon NGK pitten bij een automateriaalzaak. Zijn exact dezelfde voor minder euro's en zonder vw logo.

audia4 0
badge

18 jaar

Korte status update: olie laten verversen/filter vervangen 1200km gereden, alles is nu ok, bedankt voor jullie hulp en tips!
Garage heeft er wel 0,5 liter meer ingedaan dan in het boekje staat maar lijkt me geen probleem.

frank_b 0

18 jaar

Waarom heeft die garage die beurt niet uit gevoerd voordat tie afgeleverd werd?.
Ik vind het wel vreemd dat tie 2.5 liter kwijt is ineens en nu is het goed.
Ik vind het vreemd dat je die kosten voor die beurt moet betalen, of had je bij de levering wat anders afgesproken.
Ik vind het toch wel slordig dat ze niet even die beurt uitgevoerd hebben voordat ze de auto afleveren.
Nu moet je opdraaien voor die kosten, vind ik toch een beetje gek.

primera p11 0

18 jaar

nog gekker.....

Garage heeft er wel 0,5 liter meer ingedaan dan in het boekje staat maar lijkt me geen probleem.

dat is vragen om problemen...... WIE DOET NOU ZOIETS??

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Misschien zin in een extra reparatie Paul?

Ik controleer zelf meteen na een beurt of alles goed is bijgevuld, ook de olie..

Teveel olie in het blok kan ernstige schade aanrichten, net als te weinig olie, er is niet voor niks een minimum, en een maximum peil op de stok...

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Misschien is die halve liter meer een manier om het verbruik een beetje te verdoezelen.
Het duurt immers een halve liter langer voordat tie op het minimum staat.
Maar zo negatief zal het wel niet zijn.

primera p11 0

18 jaar

Even om miscommunicatie te voorkomen, ik heb de auto bij een autohandelaar gekocht, zonder kleine beurt, deze heb ik dus bij een andere garage laten doen. Ik vond vlak na de kleine beurt een kaartje in de auto, daarop stond dat de auto al lang een beurt moeten hebben, ik vermoed dat dit dus ook de oorzaak is geweest van het olieverbruik.

De garage heeft er 4 liter olie in gegooid. In het boekje staat dat er 3,5 in moet (zelfde dag nog gecontroleerd). Het oliepijl zit ongeveer 1 a 2 milimeter boven het maximum op de pijlstok. Is er een handige manier om er iets uit te halen of is dat niet nodig?

Verder wou ik er zelf gelijk even nieuwe bougies indoen, maar de bougies zitten erg vast, is er een sleutel of een ander stuk gereedschap in de handel om ze los te draaien?

frank_b 0

18 jaar

te veel olie is nooit goed, zelfs schadelijk voor een motor, je zou het oliefilter los kunnen draaien en leeggooien en opnieuw monteren..

indien een bougie goed vast blijkt te zitten wordt het oppassen, breek hem niet af (kan zomaar) want dan ben je ver van huis.... laat dit anders even doen, dit neemt overigens niet weg dat jij geen risico gaat lopen..

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Je hebt wel bougiedoppen voor op ratels, kan je net ff wat meer kracht zetten. Trouwens ratel liever niet gebruiken voor het vastdraaien, als ie er een beetje scheef in zit draai je zo de boel kapot. En doe wat kopervet (GEEN ander vet/olie, dan bakken ze vast in je blok!) op de windingen voor je ze er weer in draait, zitten ze de volgende keer niet meer zo vast.

typ89typ81 0

18 jaar

[quote=typ89typ81]Je hebt wel bougiedoppen voor op ratels, kan je net ff wat meer kracht zetten. Trouwens ratel liever niet gebruiken voor het vastdraaien, als ie er een beetje scheef in zit draai je zo de boel kapot. En doe wat kopervet (GEEN ander vet/olie, dan bakken ze vast in je blok!) op de windingen voor je ze er weer in draait, zitten ze de volgende keer niet meer zo vast.[/quote]
absoluut geen kopervet, kopervet bevat metalen, wat er kan gebeuren kun je wel raden? monteer nieuwe bougie's met een drup olie of iets keramisch vet...

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

[quote=paulkelder][quote=typ89typ81]Je hebt wel bougiedoppen voor op ratels, kan je net ff wat meer kracht zetten. Trouwens ratel liever niet gebruiken voor het vastdraaien, als ie er een beetje scheef in zit draai je zo de boel kapot. En doe wat kopervet (GEEN ander vet/olie, dan bakken ze vast in je blok!) op de windingen voor je ze er weer in draait, zitten ze de volgende keer niet meer zo vast.[/quote]
absoluut geen kopervet, kopervet bevat metalen, wat er kan gebeuren kun je wel raden? monteer nieuwe bougie's met een drup olie of iets keramisch vet...

paul,[/quote]
Hmm, grappig, ik heb deze tip uit "Jetzt helfe ich mir selbst" en daar zeggen ze juist, gebruik geen olie maar kopervet. Kopervet is toch juist erg geschikt omdat het hoge temperaturen kan weerstaan? Volgens mij staat er zelfs een bougie op de verpakking van dat spul. Magoed, keramisch vet zal dan wel het veiligst zijn.

typ89typ81 0

18 jaar

Als tie olie verbruikt zal dat halve litertje er zowel weer uit zijn.
Ik zou me er niet te druk om maken.
Een peilstok is ook niet altijd een betrouwbaar meetpunt.
Bij de garage gooien ze er gewoon in wat er volgens het boekje in moet.
Dan komt het weleens voor dat tie er wat boven staat.
Ik heb er zelfs een keer bij gestaan dat ze er in deden wat er volgens het boekje in moest, en dan stond tie steevast een halve cm boven het maximum.
Dat betrof een peugeot 405.

primera p11 0

18 jaar

Bougies zijn inmiddels vervangen (was nodig ook!).

M.b.t. de olie, de garage had een vulmachine waarop stond dat er 4 liter in was gegooid, vandaar dat ik wist dat er een halve liter teveel inzat, de garage zij dat dit geen kwaad kon.

frank_b 0

18 jaar

Ach, per auto een halve liter extra verschrijven, wat zou dat nou dan toch opleveren...................????

Santa 0

18 jaar

Inmiddels lijkt het peil na 1400 km toch iets gezakt te zijn tot het maximum, kan het zijn dat de auto er wat uit heeft gegooid? Ik peil morgen weer even.

frank_b 0

18 jaar

Ja, teveel olie perst het blok er wel uit......

Santa 0

18 jaar

Maar niet 2 mm......

paulmichiel 0
badge

18 jaar

Maar wel een halve liter....

Santa 0

18 jaar

Dat is dus 1 liter op 2800km, wel wat veel voor een moderne motor. Is dit normaal voor dit type?

Richard 0
badge

18 jaar

[quote=Richard]Dat is dus 1 liter op 2800km, wel wat veel voor een moderne motor. Is dit normaal voor dit type?[/quote]
heeft niks met type te maken, eerder met vorige eigenaren.. normaal gesproken gebruiken deze motoren zo goed als geen olie... een liter tussen de beurten door mag men als normaal beschouwen.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Als de olie niet ververst was kun je ook gewoon water en olie gepijld hebben (door korte stukjes rijden). Als je dan goed warm rijdt verdampt het water uit de olie en zakt het pijl. Maar het blijt nu ff afwachten.

sjaak10918 0
badge

18 jaar

[quote=sjaak10918]Als de olie niet ververst was kun je ook gewoon water en olie gepijld hebben (door korte stukjes rijden). Als je dan goed warm rijdt verdampt het water uit de olie en zakt het pijl. Maar het blijt nu ff afwachten.[/quote]
sjaak.. zou er volgens jou door korte stukjes te rijden..er een halve liter water in de motor kunnen zitten??

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Water en olie Sjaak? Ik denk dat doordat de auto ver over de interval heen is, er gewoon te weinig olie in zit. Eerst maar es kijken wat ie nu met de nieuwe olie doet.

Wat ik wel weet is dat wanneer je altijd op vol-syntheet hebt gereden en je er dan plots semi-syntheet in doet, de auto heel erg kan gaan olie gebruiken.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

je hebt wel gelijk Paul, een halve liter lijkt ook mij idd wel veel. Ik heb wel eens gehoord dat als de olie oud (er) is, (dus als de dopes uitgewerkt raken), dat dan er meer olie verbruikt wordt door de motor. Is dat dan ook een broodje aap verhaal of zou dat hier van toepassing kunnen zijn ? Sjaak

sjaak10918 0
badge

18 jaar

De meeste mensen peilen geen olie meer zoals vroeger, ze wachten op de volgende beurt of tot er een lampje gaat branden.

De wekelijkse gang onder de motorkap door die ik doe zie ik geen enkele andere autobezitter doen in een straat van 1000 meter lang.

Maar dat komt ook door de advertenties die propageren dat een onderhoudsbeurt maar eens per jaar hoeft, men vergeet dat een regelmatige controle beginnende fouten niet tot een catastrofe laat uitlopen.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Olie weer gepeild, de olie is nu netjes op het maximum. Dit betekend dat hij weer olie verbruikt (omdat hij eerst een milimeter of 3 er boven zat) of dat de auto de overtollige olie er uit heeft gegooid omdat het peil boven het maximum stond.

De olie is nu ook ietsje donkerder van kleur maar dat lijkt me normaal na bijna 1600 km.

Ik zal de olie minstens 1 keer per week peilen om te kijken of het niet plotseling weer zakt. Ik vermoed dat het vorige olieverbruik werd veroorzaakt door achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar (ik kwam er pas geleden achter dat de auto had in Januari 2005 al een grote beurt had moeten hebben), maar zeker weten doe ik het niet.

frank_b 0

18 jaar

Hoop dat inderdaad dit het probleem was voor je.

Beetje verkleuring na 1600 km mag geen probleem zijn.

Succes,

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

peil wel altijd op de zelfde plek, het beste een nw parkeergarage ofzo, want een beetje aflopende straat merk je niet zo gauw op, maar kan al gauw 0,2 tot 0,5 mm schelen op de peilstok/ peil ook altijd bij koude motor en laat de stok er minstens 20 sec in zitten...

suc6

post767 0

18 jaar

Iedereen bedankt voor de tips, mocht er toch iets mis gaan dan zal ik het lan weten. Bedankt voor alle hulp!

frank_b 0

18 jaar

[quote=post767]peil wel altijd op de zelfde plek, het beste een nw parkeergarage ofzo, want een beetje aflopende straat merk je niet zo gauw op, maar kan al gauw 0,2 tot 0,5 mm schelen op de peilstok/ peil ook altijd bij koude motor en laat de stok er minstens 20 sec in zitten...

suc6[/quote]
of zullen we de auto op een waterpas gaan zetten?? [color=#FF0000]niet overdrijven WARD veel drijft over[/color] [url=http://imageshack.us][img]http://img101.imageshack.us/img101/864/k...[/img][/url]

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Rustig maar Paul ;)

Wie wat bezig is met zijn/haar auto weet wel dat ie het boekje bij de auto moet lezen, waar dat allemaal instaat inclusief het recht houden van de auto voor het peilen...

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

[quote]of zullen we de auto op een waterpas gaan zetten?? [color=#FF0000]niet overdrijven WARD veel drijft over[/color] [url=http://imageshack.us][url]http://img101.imageshack.us/img101/864/k...[/url][/url]

paul,[/quote]
Als je hem OP een waterpas zet staat hij juist scheef..... Maar paul, ben met je eens, dit begint wel een beetje onzintopic te worden.

Nog even en mensen gaan eerst met een precisiebalans het soortelijk gewicht bepalen en dan de olie afwegen en dan op de druppel de motor vullen..... Mag je ook geen druppel naast het gaatje gooien hoor.

audia4 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.