Audi A5 COUPE: Forced DPF regen

Brandstof: Diesel, Motorcode: caha, Motorinhoud (cc): 2

Goedemorgen allemaal,

Ik heb de laatste periode (en voorlopig ook komende tijd) korte ritten gereden. Roetfilter kan hierdoor niet of nauwelijks regenereren.

Hoe wordt in vdcs (of in mijn geval odbeleven) een regeneration proces geactiveerd? Daarna kan ik even de snelweg op voor een kwartier,

Alvast bedankt voor het lezen.

grt Sjaak

Audi A4 ever

Geplaatst door Audi A4 ever (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

check

Beste antwoord, geplaatst door oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Hier staan de mogelijkheden met VCDS: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php...

Audi A4 ever (0), 4 jaar geleden

Dankjewel kerel.

Gevonden, onder adaptation, regeneration while driving.

Audi A4 ever (0), 4 jaar geleden

Moet door de security heen. 27971 werkt niet bij mij.

Iemand nog suggesties?

jaker (0) PRO, 4 jaar geleden

Geforceerde regeneratie is nogal een paarden middel,vandaar ook de security code,tijdens een geforceerde regeneratie wordt het roetfilter extra heet gestookt om de opgeslagen roet te verbranden,dit is een grote belasting voor filter, turbo, motorolie enz.
Zolang alleen het filter controle lampje brandt,kan je denk ik het beste een wat langere rit op de snelweg maken bij ongeveer 2500 toeren in 3 of 4 e versnelling om het systeem zelf te laten regenereren.
Het eventueel brandende lampje gaat bij succes vanzelf uit.

Audi A4 ever (0), 4 jaar geleden

Ok helder.. Ik had al begrepen dat temperaturen kunnen oplopen tot 700 graden Celsius.

Ik houd voorlopig de soot mass in de gaten. Calculated soot mass staat nu rond de 18 gram. Vanaf hoeveel moet die automatisch gaan genereren?

jaker (0) PRO, 4 jaar geleden

De regeneratie start doorgaands om de 500 a 800 km indien de uitlaatgas temperatuur hoog genoeg is (snelweg rit) Daar merk je als bestuurder niets van.
De waarschuwingslamp van het filter gaat aan bij een roetmassa boven ongeveer 25 gram,dan moet je dus een regeneratie rit maken zoalas eerder aangegeven (zie ook instructieboekje)
Boven ongeveer 45 gram roetmassa gaat ook het voorgloei lampje erbij aan,dan is geforceerde regeneratie nodig.
Wordt de roetmassa nog groter(boven 50 g)dan wil de ecu niet meer i.v.m brandgevaar.

Audi A4 ever (0), 4 jaar geleden

ok check

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A5 of stel zelf een nieuwe vraag.