Ik heb een Audi A4 1.6 ALZ met foutcode 16556 (P0172) Fuel trim: System too rich: Bank 1. De code is te wissen maar komt af en toe terug.
De auto loopt niet echt slecht, maar naar mijn idee kan het beter. Ook valt de auto af en toe te laag terug in stationair toerental bij terugschakelen.
Het benzineverbruik van de auto is de laatste tijd wel wat hoger.
Wat mij wel opviel is dat de luchttemperatuursensor tijdens het rijden aangaf dat het 25 graden was, terwijl de werkelijke buitentemperatuur 2 graden was. (lijkt mij niet goed).
Deze sensor zit naar mijn idee geïntegreed in de de luchtmassameter. Kan iemand dit bevestigen? De LMM geeft bij rijden de juiste waarden aan.
Is dit probleem te verhelpen door de LMM te vervangen? De LMM is van het merk Hitachi en is nog nooit vervangen. Alle slangen van de carterontluchting zijn recentelijk vervangen. Wie heeft er ervaring met dit probleem en kan mij helpen?
Alvast bedankt.
Groet,
Don
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk.
Wat voor signaal geeft de lambdasonde af?
Net ff de lambdasonde gemeten.
Kanaal 30 block 1 geeft 111 aan.
Kanaal 32 block 1: -4,7% block 2: -2,7% (veranderd totaal niet)
Kanaal 33 block 1: -5,5%-1,2% block 2: 0,04-0,82V
Kanaal 4: block 3: 73,5 graden block 4: 33,0 graden.
Terwijl de werkelijke buitentermperatuur -0,5 graden is.
De motor liep stationair.
Naar mijn idee is de luchtmassameter in ieder geval van slag. De luchttemperatuurmeter zit hierin geïntegreerd (volgend de audi dealer)
Zijn de bovengenoemde lambda waarden normaal?
13 jaar
Temperatuur buiten de auto en de temperatuur van de aangezogen lucht (in een warme motorruimte) zijn 2 verschillende dingen.
Gezien de minieme leerwaardes in block 32 zal de luchtmassameter wel goed zijn, inclusief de temperatuur van de aangezogen lucht.
Zelfs als de temperatuur te hoog is zal de auto eerder te arm dan te rijk gaan lopen.
Kanaal 32 block 1 is voor stationair, block 2 voor deellast (bij gas geven). Die 2e verandert dus niet bij stationair draaien.
Voltage van de lambdasonde komt erg laag. Signaal meten met een scope en als dat onder de 0 volt komt sensor vervangen.
Leerwaardes wijzen op een licht te rijk mengsel. Ergens moet er een gebied zijn waar het veel te veel wordt anders krijg je de foutmelding niet.
Ik heb een keer een brandstofdruk regelaar vervangen die soms veel te veel druk gaf.
Maar dan zal je de benzine druk rijdend moeten gaan uitlezen om te zien wat er gebeurt.
Auto bleef slecht lopen.
Uiteindelijk de 1e lambdasonde vervangen door een nieuwe originele(niet echt goedkoop).
Foutcode gereset en de auto loopt weer als de brandweer!
Bedankt voor het meedenken.
Don
13 jaar
Hallo,
Nu blijft de onderstaande foutcode blijft af en toe terug komen:
16804 - Catalyst System: Bank 1: efficiency below treshold P0420 - 35-00 - -
Ondertussen de luchtmassameter (incl. luchttemperatuurmeter) ook vervangen.
Na het resetten loopt de auto weer perfect. Soms duurt het een week, soms 2 dagen
voordat de storing weer terug is.
Ik begrijp dat dit een melding is n.a.v. het (geen) meetverschil tussen de voorste en
achterste lambda sonde.
Of kan de katalysator dit probleem veroorzaken? Ik zou dan denken dat de foutmelding
bij elke rit te voorschijn zou komen. Wie heeft hier ervaringen mee?
De auto heeft +/- 160.000 kilometer gelopen.
Alvast bedankt.
Don
13 jaar
P0420 is meestal wat de foutcode aan geeft - katalysator overleden.
In een heel klein aantal gevallen kan een te traag werkende voorste lambdasonde dit misschien veroorzaken. Maar die is pas nieuw.
Als je rijdend de lambdasonde signalen bekijkt: pendelt dan de 2e sonde mee met de 1e sonde?
Zo ja, dan is de werking van de katalysator onvoldoende.
Meependelen in voltage of percentage (%)?
Katalysator is wel een keer bloedheet geweest.
Bobine was toen kapot, en kat zat denk ik vol benzine.
Is wel een goed jaar geleden
13 jaar
Pendelen in voltage. Dat is de manier waarop ook de ecu deze fout ziet. De ecu meet alleen onder belasting en niet bij stationair.
Bloedhete kat en vol met benzine (zal wel verbrande benzine zijn) helpt niet bij de levensduur van de kat.
Heb zojuist gemeten met Vagcom kanaal 31.
De 2e sonde pendelt in voltage inderdaad mee met de 1e sonde.
Niet altijd evenredig, maar als de 1e verloopt, dan verloopt de 2e
in bijna alle gevallen ook.
Katalysator overleden (of bijna)?
13 jaar
Inderdaad bijna of geheel overleden.
Dat bijna ligt eraan waar het meependelen begint - stationair al, of verhoogd stationair (de apk metingen) of pas tijdens het rijden.
Om zekerheid te krijgen kun je een uitlaatgas meting laten doen. Dit om te controleren of het mengsel correct is en de lambdaregeling goed werkt.
Als de lambda waarde voldoet aan de apk-eisen (0,97 - 1,03) en er CO gemeten wordt is de kat dood.
Wie helpt mij verder op weg? De problemen met de auto worden steeds gekker.
Bij de garage de katalysator laten controleren (4-gas). De garage houder gaf aan
dat katalysator goed werkt maar dat het mengsel (voor de kat) al te arm is.
Na het meten (duurde wel ff) bleek de temperatuur van de auto hoog opgelopen
te zijn. Na een stukje rijden met de auto liep de temperatuur weer terug naar 90 graden.
De afgelopen weken loopt de temperatuur een aantal keer op naar 110 graden, en is
binnen een aantal seconden weer terug op de 90 graden. Stad of snelweg, maakt niet uit.
Koelvloeistof gecontroleerd op uitlaatgassen, maar was OK. Uit voorzorg de waterpomp
vervangen. Deze was nog niet kapot, maar stond wel op de nominatie om kapot te gaan.
De schoepen waren erg slecht. Maar de temperatuur loopt af en toe nog steeds op.
Vandaag de thermostaat nogmaals vervangen. Ook al in 2010 ivm motor die te langzaam warm
werd. Maar ook dit helpt niet. De auto ook ontlucht via de linker kachelslang (die met het gaatje).
Thermostaat had geen gaatje welke naar boven geplaatst moet worden.
Heeft iemand nog ideeën wat het kan zijn. Ook blijft de beruchte foutcode nog steeds terug komen.
13 jaar
Ben benieuw hoe de garagehouder vastgesteld heeft dat het mengsel te arm is.
En wat hij voorgesteld heeft om dat op te lossen.
Weet je misschien de waardes van de 4-gas test? (CO, CO2, HC, O2 en lambda getal)?
Wat is je fuel trim op dit moment als je uitleest met Vagcom? (Kanaal 32-33)
De beruchte foutmelding P0420 zal blijven terug komen tot je de katalysator vervangt.
Gaat je koelvin wel aan als de motor goed warm wordt?
Wordt de radiateur aan de onderkant ook warm?
De koelvin werkt met een visco kopppeling.
De bovenste slang/bovenzijde wordt wel warm.
De onderzijde nagenoeg niet.
Wat de waarden betreft, dit moet ik ff navragen.
Een directe oplossing voor het probleem had hij niet.
Het euvel had hij vaker meegemaakt met auto's die veel
korte stukjes rijden. Zijn oplossing was een lang stuk met
de auto te rijden en deze flink te belasten.
De fuel trim zal ik ff nakijken
13 jaar
Zit je radiateur niet verstopt? Onderzijde moet ook warmer worden anders heb je geen flow door de radiateur.
Temperatuur van de motor uitgelezen terwijl de meter opliep naar 110 graden.
De motortemperatuur via vagcom bleef gewoon op de 87 graden.
Ondertussen de combi sensor achter op het blok vervangen maar de meter
loopt af en toe nog steeds op. Misschien heeft de meter op het dashboard problemen.
Iemand ervaringen hiermee?
Op internet zie ik meerdere mensen die dit probleem ook hebben (gehad). Maar de
oplossing staat er nooit bij.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar