Na enige 100'en km gaat Mil lampje branden.
Beide kats links en recht zijn vervangen door aftermarket types met de zelfde specs als de orginele, tw 600 cels voor de eerste en 400 cels voor de tweede kat. De aanwezige motor heeft +/- 50000 km gelopen. De eerste motor is met verbrande kleppen vervangen door deze tegelijk met alle kats daar deze ernstig vervuild waren.
Deze motor is voor de montage getest op van alles en nog wat, geen problemen!
Zoals vermeld komt P0421 alleen voor bij de rechter kat, de linker geeft geen enkel foutmelding.
Iemand een idee?
Trouwens is er een mogelijkheid met de VAG-COM om een iets slechtere werking van een van de kats in te stellen zodat bij een geringe afwijking het lampje niet weer aangaat?
Dank bij voorbaat
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kunt in elk geval de katwerking controleren door het signaal van de 2e lambdasensor te checken. Een goede kat geeft bijna geen fluctuatie te zien in het signaal en als dat wel het geval is bij jou dan denk ik dat deze kat niet deugd is en lijkt me dat je deze retour moet sturen en een nieuwe moet vragen.
Wil je dit zeker weten kun je de signaaldraad van de 2e lambdasensor eens onderbreken en als het lampje dan wel uitblijft weet je dat het wel in de katwerking moet zitten.
Dank voor de geste de 2e Sonde eens uit te zetten.
Is het ook niet zo dat als de gehele regelkring 1e sonde/inspuiting niet juist zou werken dat dan ook de 2e sonde een foutmelding geeft? Ik bedoel dus iets te schraal of te vet mengsel?
Ik kan even snel niet vinden in welk blok de correcties van het mengsel staan, weet iemand dat ?
En ook binnen welke waardes dit zou moeten zijn?
Vaak staan de lambdawaardes in blok 30 of 31 en verder.
Label-files kun je zelf lezen met bijna elke editor. Dat gaat makkelijker als online.
Denk erom, dit is een foutcode op de VOOR-katalysator, niet op de hoofdkat.
Meten gaat dus alleen als de hoofdkat nog koud is.
Mengsels worden continue bijgeregeld. Als het mengsel echt te arm of te rijk is krijg je P0170 of soortgelijke melding.
Bovendien bij een te arm mengsel (of uitlaatlek) geeft de 2e sonde altijd laag aan.
Bij een te rijk mengsel (geen zuurstof) zal de 2e sonde altijd hoog aangeven, dat komt overeen met een goed mengsel.
De fout wordt gezien omdat de achterste sonde meependelt met de voorste. Dus foutief mengsel is bijna niet mogelijk.
De enige oorzaak kan zijn een verouderde voorste sensor, waardoor het mengsel en de terug koppeling niet met elkaar klopt.
Dank oldford.
Wat betreft lekkage; geld dit voor het gehele uitlaatsysteem?
of alleen tussen spruitstuk en eerste kat?
Systeem in deze wagen is opgebouwd als volgt;
Eerste kat rechts met 1e sonde einde eerste kat 2e sonde, gevolgd door; 2e kat, tussendemper, per kant nog een demper.
De laatste rechter demper heeft een los schotje, is niet storend, zeer gering hoorbaar kan dit meehelpen aan een foutmelding?
Zoals eerder vermeld zijn zowel de linker als de rechter katalisatoren door eenzelfde type aftermqrket vervangen.
Links geen problemen recht wel, na enige km dus.
Beste Siem, probleem is nog niet opgelost, beide sondes aan de rechterkant zijn vervangen. Waren trouwens mooi schoon. Met een standaard OBD tester getest en de spanning van de 2e laatste sonde varieerd tussen 100 en 900 mV sprongetjes dus. Is dit juist of niet? Wat mag de variatie op deze sonde zijn? Op het ogenblik geen beschikking over andere VAG com meetapparatuur helaas.
Probleem is opgelost, zat een scheurtje in een lasnaad van de kat behuizing
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi Cabriolet of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar