Wat is normaliter de gangbare temp. van de koelvloeistof bij normaal gebruik (normaal verkeer, voor zover we daarvan kunnen spreken in Nederland). Op het moment geeft de temp. meter een temp. tussen de 60 en 70 graden aan. Bij koud weer zelfs nog minder (50 en 60 graden). Bij het stil staan of in de file loopt de temp. op tot 90 graden en springt de ventilator aan wannaar de temp. snel zakt.
Wat ik zo gelezen heb is de temp. meter als een controle middel die niet echt nauwkeurig is, maar desalniettemin, een temp. tussen de 60 n 70 graden lijkt me wel erg laag.
Mocht dit een probleem van de thermostaat zijn, en vervangen moeten worden. Wat voor een type moet erin en waar kan ik de thermostaat vinden in het koelsysteem.
Het gaat om een audi 80 B4 2.0 1993
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mijn temp. meter geeft het zelfde aan als bij jou. ( audi 80 1994 B4 )In de garage hebben ze de temp aan het motorblok gemeten en deze gaf 90 graden aan. Dus???? De meter is geen goede indicator.
Gr,
Vervang je de thermostaat, blijf je volgens mij met het zelfde probleem zitten.
17 jaar
Een ieder bedankt voor de info. Dus als ik het samenvat: ik kan het beste langs de dealer gaan (of zelf) meten wat de temp. van de motor is. Vervolgens kijken of de waarde overeenkomt met de waarde die de meter in de tellerset aangeeft. In veel gevallen komen deze niet overéén. (Audi kwaal ??)
Nu nog wel het volgende: mocht de temp. van het blok wel zo laag zijn, waar kan ik dan de thermostaat vinden in het koelsysteem om deze te vervangen. Heb al vluchtig gekeken maar kan zo niets vinden. En voldoet een thermostaat met een waarde van 85 graden celcius ??
Zie wederom graag een reactie terug, maar dat gaat vast wel goed komen.
17 jaar
Hoi ,
ik heb het zelfde probleem gehad bij mij was het indd de thermostaat die defect was! maar je kan het zo voelen of die stuk is als je onderste slang van de radiateur gelijk opwarmt met de slang boven aan de radiateur dan is je thermostaat niet goed.
of je haalt hem eruit en gooit deze in een pan heet water kan je ook zien wat ie doet.
overigens mijn thermostaat is nu vervangen maar hij geeft nog soms niet het correcte aantal graden is gewoon een audi kwaal.
het kan ook nog zijn dat je een klein spanningsregelaartje achter op je instrumentenpanneel defect is heb ik ook al vervangen toen werd het al wel weer beter kost maar een 10 euro bij de dealer
hoop dat ik iedereen weer wat geholpen heb
gr henk
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar