Heb sinds vrijdag een S3 van vriend van me overgenomen, hij heeft mijn A4 TDI nu.
Hij is door JD gechipt op maat en heeft nu 272pk op de wielen, gaat echt als een raket. Ik was mijn gechipte A4 TDI met 165pk gewend.
Nu heeft deze auto al 2jaar het volgende probleem (ik ken de hele historie omdat ie bij mij in onderhoud is geweest).
Wanneer de motor stationair draait begint deze op een gegeven moment wat onregelmatig te lopen, de verlichting gaat op dat moment ook van fel-zwakker-fel enz.
Nu heb ik een geijkte volmeter op de accu aangesloten en ontdekt dat de spanning van 14,4 oploopt naar 15,1. Wanneer dit laatste bereikt is gaat ie ook onregelmatig lopen. Heb vanmiddag al gasklephuis schoongemaakt en opnieuw ingeleerd, hij loopt nu niet meer zo nerveus tussen den 2000 en 3000toeren, maar het onregelmatig doet ie nog steeds. Op het moment dat je een heel klein beetje gas geeft tot bijv 1500 toeren is de spanning weer contact 14,3.
Ik denk zelf dat het aan de dynamo ligt, wel vreemd dat deze bij lagere toeren teveel spanning geeft.
Of heeft iemand dit al eens meegemaakt of kan mij met zekerheid vertellen of het de dynamo is?
Verder gezien dat ashoes links voor bakzijde defect is, moet ik daar de as voor uitbouwen of gaat dat ook zo?
Ook wil ik de bakolie en cardanasolie van achter vervangen, welke kan ik hier het beste voor nemen? Auto heeft nu 124.500km op de teller staan.
Verder heeft deze het probleem dat wanneer je lang hard rijdt (160 of harder) de koppelingsdruk wegvalt, ga je langzamer rijden doet ik het opeens weer goed, ik heb dat zelf nog niet gehad.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Patrick
Dat probleem met het voltage zal voor 90% aan de spanningsregelaar acherop de dynamo liggen..deze is gewoon los te vervangen.
Voor het vervangen van de ashoes lijkt het me het makkelijkst om de as er even uit te halen,dat werkt n.l. wel zo makkelijk.
Versnellingsbak 75W90 Synth. 2,6 Liter
Diff = dezelfde olie,inhoud daarvan 1 Liter
Dat van die koppelingsdruk staat volgens mij ook ergens op het forum beschreven..
Gr Stefan
Hoi Stefan,
Dat van die koppelingsdruk heb ik inderdaad ooit eens gepost maar nooit echt een oplossing voor gehad.
Ik ga om te beginnen de remvloeistof vervangen incl de koppeling, deze moest er eigenlijk vorig jaar al uit.
Zou het onregelmatig lopen kunnen zijn doordat de ECU in beveiliging gaat vanaf 15V?
Gr,
Patrick
Dynamo inmiddels preventief vervangen en probleem opgelost.
Koppelingsprobleem heeft hoogstwaarschijnlijk aan druklager gelegen, laatst kreeg ik hem helemaal niet meer in de vrij, zie mijn ander topic hierover.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi S3 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar