Vorige week heb ik de auto helemaal uitgelezen en servicemelding met vagcom gereset.
De volgende fout stond erin, deze gewist en vandaag stond ie er weer in.
Merk in principe niks, enige wat ik heb is dat hij soms stationair onregelmatig gaat lopen, de verlichting gaat dan ook knipperen en het display van het aircopaneel. Kan geen fouten uitlezen die iets met spanning te maken hebben dus ga ik ervanuit dat de spanningsregelaar op de dynamo defect is, auto doet dit overigens als 3jaar.
Deze fout krijg ik steeds terug, ik weet niet precies wat dit inhoudt of waar ik dat moet zoeken, kan iemand me op weg helpen? Met name secundair luchtinblaassysteem zegt mij niks.
Vorige week grote beurt gedaan met alle filters en bougies, alles origineel audi, dit ter info maar staat er los van denk ik.
Control Module Part Number: 8N0 906 018
Component and/or Version: 1.8L R4 5VT 0003
Software Coding: 05610
Work Shop Code: WSC 65765
1 Fault Found:
16795 - Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected
P0411 - 35-10 - - - Intermittent
foutcode: 16795 P0411
nl Secundair luchtinblaassysteem onjuiste stroming geregistreerd
du Sekundärluftsystem Durchfluss fehlerhaft
en Secondary Air Injection System Incorrect Flow Detected
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke oplossingen:
Check relais brandstofpomp (J17)
Check brandstofleidingen
Controleer pomp secundair luchtinblaassysteem (V101)
Controleer relais pomp secundair luchtinblaassysteem (J299)
Controleer sensor secundair luchtinblaassysteem (N112)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=Audidriver73].
Deze fout krijg ik steeds terug, ik weet niet precies wat dit inhoudt of waar ik dat moet zoeken, kan iemand me op weg helpen? Met name secundair luchtinblaassysteem zegt mij niks[/quote]
Dat is die grote stofzuiger (ook wel genoemd) in het binnenscherm.
Hopelijk is die niet stuk....... die kost nogal een beetje.
Gr. paul
Je bedoelt toch niet de 2e intercooler, die links voren zit wat naar het gasklephuis toe gaat ?
Want de intercooler rechts komt van de turbo af.
[url=http://img187.imageshack.us/i/a260261.pn...][img]http://img187.imageshack.us/img187/6700/...[/img][/url]
Secundair-luchtsysteem controleren
Secundair-luchtsysteem controleren
Door het secundair-luchtsysteem wordt bereikt dat de katalysator na de koude start sneller opwarmt en daardoor sneller bedrijfsklaar is.
Principe
Door een extra rijk mengsel in de koude-startfase is in de uitlaatgassen een verhoogd percentage onverbrande koolwaterstoffen aanwezig. Door het secundair-luchtinblaassysteem wordt de na-oxidatie in de katalysator verbeterd en daardoor de uitstoot van schadelijke stoffen in de uitlaatgassen verminderd. De bij de na-oxidatie vrijkomende warmte verkort de tijd tot de katalysator begint te functioneren aanzienlijk, waardoor de uitlaatgaskwaliteit in de warmdraaifase aanzienlijk wordt verbeterd.
Werking
◆ In de warmdraaifase stuurt motorregelapparaat -2- via het relais voor secundair-luchtpomp -1- secundair-luchtpomp -12- aan. Daardoor komt er lucht bij de combiklep voor secundair-luchtinblaassysteem -10-.
◆ Tegelijkertijd wordt secundair-luchtinblaasklep -3- aangestuurd, die ervoor zorgt dat de combiklep voor secundair-luchtinblaassysteem -10- en de drukdoos voor laaddrukregeling -7- onderdruk krijgen. De combiklep voor secundair-luchtinblaassysteem opent daardoor de weg voor de secundaire lucht naar de uitlaatkanalen van de cilinderkop.
Gr. paul
Bedankt voor de afbeelding, nu nog even zoeken waar dit ergens zit.
Welk cijfer is bij mij defect of is dat een geheel ?
1 relais voor secundair-luchtpomp -J299
2 motronic-regelapparaat -J220
3 secundair-luchtinblaasklep -N112
4 inlaatspruitstuk
5 terugslagklep
◆ inbouwstand (lichte/donkere zijde): zoals in afb. weergegeven, de pijl wijst in doorlaatrichting
6 onderdrukreservoir
7 drukdoos voor laaddrukregeling
8 uitlaatgasturbo
9 cilinderkop
10combiklep van secundair-luchtinblaassysteem
11 luchtfilter
12 motor van secundair-luchtpomp
-V101
Oke, eerst maar eens kijken of niet 1 van de leidingen defect is.
In welk binnenscherm zit deze, links of rechts ?.
Ik hoor ook vaker als ik de warme motor uitzet een pompje lopen of zoiets, kan dit er mee te maken hebben ?
Secundaire-luchtpomp uit- en inbouwen
Uitbouwen
Afdekking vóór het inlaatspruitstuk uitbouwen.
Bouten -2- en -3- eruit draaien en steunplaat -4- van de geleidingspijp voor de oliepeilstok lostrekken.
Koelvloeistofslang -1- uit de steunplaat loshaken.
Steunplaat met aangesloten slangen wegleggen.
Boven in de motorruimte bout -1- ca. 2 omw. losdraaien.
AanwijzingVoor de duidelijkheid bij uitgebouwde motor weergegeven.
Steun voor sensor voor lichtbundel-hoogteverstelling linksboven in de wielkuip eraf schroeven -pijlen-.
Middelste geluiddemping uitbouwen -pijlen-.
Linkergeluiddemping uitbouwen -pijlen-.
Rechtergeluiddemping uitbouwen -pijlen-.
Indien aanwezig, de leiding voor de stuurbekrachtiging van de verbindingspijp voor laadluchtkoeler verwijderen -pijlen-.
Links de verbindingspijp voor laadluchtkoeler eraf schroeven -pijlen-.
Rechts de verbindingspijp voor laadluchtkoeler eraf schroeven en de luchtslangen van de laadluchtkoelers verwijderen -pijlen-.
Verbindingspijp voor laadluchtkoeler verwijderen.
Stekerverbinding van motor van secundaire luchtpomp -V101- losmaken, de slangen verwijderen en de moeren eraf draaien -pijlen-.
Secundaire-luchtpomp verwijderen.
Bouten -2- en -3- bij de houder voor secundaire-luchtpomp eruit draaien.
Steun zijdelings wegdraaien en de secundaire-luchtpomp naar beneden eruit trekken.
Inbouwen
Het inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde. Let daarbij op het volgende:
Aanwijzingt Slangaansluitingen en slangen van het laadluchtsysteem moeten vóór het monteren olie- en vetvrij zijn.
t Alle slangverbindingen borgen met slangklemmen overeenkomstig de uitvoering die in de productie wordt gebruikt → ETKA.
Aantrekmomenten
[url=http://img269.imageshack.us/i/a100464.pn...][img]http://img269.imageshack.us/img269/1884/...[/img][/url]
Onderdeel Nm
Secundaire-luchtpomp aan steun 10
Steun voor secundaire-luchtpomp aan cilinderblok 40
Verbindingspijp voor laadluchtkoeler aan langsdrager 20
Slangklemmen voor luchtslangen 3,5
Nu is me ook opgevallen dat wanneer ik bij koude motor gaspedaal los laat er een geluid waarneembaar is dat ik niet kan thuisbrengen, meer een beetje geratel, net alsof tandwielen over elkaar draaien. Wellicht heeft dit er ook mee te maken, ga volgende week als ik meer tijd heb dat ding eens proberen eronderuit te halen.
Patrick,
ik ben ook met die pomp aan het stooien hoe gaat het bij You?
Groeten Gerard.
15 jaar
Heb er nog geen tijd voor gehad, auto rijdt verder namelijk prima.
Gisteren is auto bij dealer in Duitsland geweest voor terugroep actie, heb nieuwe draagarmen achter gekregen nog onder garantie.
Heb hun tevens naar geluid laten luisteren maar hebben niks kunnen vinden.
Heb ook dat bij optrekken of remmen ergens rechts voren iets knakt maar ook dat hebben ze niet kunnen constateren.
Vandaag auto even uitgelezen, fout niet meer terug gekomen.
Vandaag een vaccuumslangetje vervangen dat van electr klepje onder inlaatspruitstuk naar klep oid gaat boven vliegwiel waar ook zwarte geribbelde buis van pomp op uitkomt, deze was erg poreus.
[quote=Audidriver73]Heb ook dat bij optrekken of remmen ergens rechts voren iets knakt maar ook dat hebben ze niet kunnen constateren.[/quote]
Heb het knakken zelf gevonden, bij dealer en bij apk (incl steekproef rdw) er naar laten kijken maar niks gevonden.
Achteraf stom want ik heb dat ooit ergens gelezen, ik heb de draagarmen, fuse enz voren los gehad.
Gisteren heb ik toen auto met wielen op de grond stond alle bouten van draagarmen en subframe los- en weer vastgedraaid, daarna niks meer gehoord.
Fout toch weer terug gekomen, ik let er nu elke koude start op of ik de pomp hoor draaien, dit is vaker niet het geval.
Waar zit het relais dat deze pomp aanstuurd? Ga daar eerst eens aan meten zodra ie niet loopt bij koude start.
Verder wil ik temp sensor preventief vervangen, auto loopt niet echt mooi stationair als koud is en ik weet dat deze vaker defect gaan en niet zo duur zijn. Krijgt de aansturing van de secundaire luchtpomp ook zijn informatie van deze sensor?
Patrick,
Bij mij was het een slechte verbinding met de die temperatuur sensor.
sensor is dubbel voor de meter in dashboard en de motor regeling.
het relais van de pomp zit bij mij in de zwarte doos onder de motorkap ( bij remvloeistof resorvoir )
succes
15 jaar
Gerard, bedankt voor je reactie, ik zal hier als eerste naar kijken.
Ik zal de temp sensor waarde eens uitlezen met vagcom bij koude motor, misschien heb ik wel geluk.
Temperatuur sensor in orde.
Vandaag koude motor gestart, pomp liep niet. Stekker van pomp gehaald en gemeten, geen spanning op stekker.
Ga nu op zoek naar het relais, weet nog niet waar dit zit, heb kap rechts naast remvloeistof eraf gehad, hier zat 1 grijs relais in, meen dat er 313 op stond of zoiets.
Spanning stond op aansluitingen, heb relais eruit gehaald en de 2 dikke aansluitingen doorverbonden, geen luchtpomp die ging lopen.
Patrick,
Bij mij zit het relais wel in de "black box" en bij jouw ook !!
15 jaar
Gerard, daar zit bij mij maar 1 relais in, dus dat zou het dan moeten zijn.
Wanneer ik aansluiting van relaiscontacten doorverbind loopt de pomp niet, dus ik ga weer verder zoeken.
Ik was namelijk aan het twijfelen of ik het juiste relais had.
Verder kan ik in het instructieboekje nergens vinden welke zekering van deze pomp is.
Krijg net mailtje van je, bedankt hiervoor.
Zekering S131 zit hier nog meer op ?
Vandaag weer verder gezocht, ik had de verkeerde aansluitingen doorverbonden, als ik klem 30 en 87 van relais doorverbind loopt de pomp.
Meet in zonder relais bij koude motor tussen 85 en 86 meet ik 13v, duw ik relais in voetje meet ik niks meer.
T.o.v. massa meet ik dan 13v dus de min is het probleem en komt uit ECU denk ik of zit er nog ergens een regelmodule tussen ECU en relais van luchtpomp? Heb ook al ander relais geprobeerd maar doet hetzelfde.
Vandaag nieuwe temp sensor bij dealer gehaald om te proberen, deze van de week ff wisselen.
Patrick
Misschien heb je hier wat aan :
http://volkswagen.msk.ru/engine/aeb_atw/...
Gr Stefan
15 jaar
Stefan, bedankt voor de info en bijlage die je me gestuurd hebt.
Dat russisch en engels is inderdaad moeilijk te begrijpen maar zal eens kijken.
Kan ik het relais van de luchtpomp ook via vagcom middels outputtest aansturen en zo ja in welke groep ????
Ga straks de temperatuursensor in elk geval preventief vervangen.
Zojuist even output-test gedaan in module 01-engine, relais wordt pulserend aangestuurd en pomp loopt dan.
Start ik auto loopt pomp niet, koelwatertemperatuur 10graden uitgelezen bij meetwaardeblokken.
Temperatuur sensor ga ik straks vervangen.
Anders misschien de sensor N112 ?
Zojuist dus temp sensor vervangen, motor gestart, pomp ging direct lopen.
Kan natuurlijk ook toeval zijn want af en toe hoorde ik hem ook lopen.
Even paar dagen in de gaten houden, anders moet ik de N112 maar vervangen.
Helaas te vroeg gejuicht, toen ik vanavond koude motor starte liep pomp niet, gisteren met de nieuwe sensor was puur toeval.
Ga nu op zoek naar de sensor N112 en deze vervangen want wanneer ik outputtest doe loopt pomp wel.
Gisteren N112 besteld, krijg ik volgende week, ben weer benieuwd.
Vandaag de N112 vervangen, helaas.
Ik weet het niet meer, kan alleen nog maar het regelapparaat zijn maar die gok neem ik niet, dan blijft het maar zo omdat ik er geen last van heb.
Vandaag nog 1ding per toeval ontdekt, ik start koude motor, pomp loopt niet. Zet motor uit en start na 30sec weer, pomp loopt wel.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi S3 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar