Hallo, ik heb net een audi a6 2.5tdi v6 110kw met automaat/tiptronic bak gekocht.
Nu heeft deze 212000km dealer onderhouden geweest.
Op de autosnelweg is de grote distributieriem gesprongen bij 100km/h. (zegt de vorige eigenaar)
Hij heeft de motor laten demonteren en de culassen binnen gedaan bij revisie.
Heb naar de 6 zuigers gekeken en deze zien er nog goed uit, ook zie ik nergens dat de kleppen de zuigers geraakt hebben.
Raken de kleppen de zuigers bij het springen van de D-riem?
Waarom zou de riem gesprongen zijn? De culassen moet ik nog gaan halen.
Is hier een bekend probleem bij deze motoren?
Als de riem breekt en je bent aan het rijden, blijft de motor dan verder doordraaien tot je stilstaan of zet de automaatbak deze direct in zen vrij?
Zou ik best de zuigerveren ook vervangen of is dit niet nodig?
Mvg Sebbe
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kleppen zijn krom, zeker bij 1 van 2000, als je de zuigers er uit hebt idd, Compressie veren, olie schraapveren, drijfstang lagers (boel heb je er nu toch uit)
Je zegt dat de kleppen krom zijn, maar dan moet je toch iets zien aan de zuigers, dat de kleppen deze geraakt hebben? Hier helemaal niets.
Zuigers zitter er uiteraard nog in. Is denk ik nog wel een werk deze eruit halen. Heb nog nooit aan zo een blok gewerkt.
Mvg
15 jaar
koppen er afhalen, zuigerhoogte opmeten, is dit verschillend dan heb je ook kromme drijfstangen. Zo ja, Eindconclusie is dan dat je beter een gebruikte motor die goed is opzoekt dan hem reviseerd. In het laatste geval wordt het een behoorlijke aanslag op de bankrekening.
is de zuigerhoogte in orde, zou ik de koppen reviseren, deze er weer opmonteren en doorrijden.
Ok de koppen zijn er af. Wat moeten de waarden zijn bij het meten? Dus van op het blok tot op de zuiger in hoogste stand (zuiger meten aan hoogste punt?)
Maar dan moet je toch een een beschadiging zien aan de zuigers als deze kleppen de zuigers hebben geraakt? Anders kan toch de drijfstangen niet geplooid zijn?
15 jaar
Net wat Harry zegt, zuigerhoogte zeker laten controleren. Mankeert daar wat aan, einde motor.
Een goede gebruikte complete motor kost even veel als wat normaal de auto waard is.......
Gr. paul
[quote=Sebbe]Ok de koppen zijn er af. Wat moeten de waarden zijn bij het meten? Dus van op het blok tot op de zuiger in hoogste stand (zuiger meten aan hoogste punt?)
Maar dan moet je toch een een beschadiging zien aan de zuigers als deze kleppen de zuigers hebben geraakt? Anders kan toch de drijfstangen niet geplooid zijn?[/quote]
Zuigers inderdaad meten op het hoogste punt, moeten allen exact gelijk zijn.
Gr. paul
Is er een bepaalde waarde hiervoor? Nogmaals: Dan moet je toch een beschadiging zien op de zuiger als de kleppen tegen de zuigers gekomen zijn???
Mvg
15 jaar
[quote=Sebbe]Is er een bepaalde waarde hiervoor? Nogmaals: Dan moet je toch een beschadiging zien op de zuiger als de kleppen tegen de zuigers gekomen zijn???
Mvg[/quote]
er is niet altijd beschadiging te zien...... zuigerhoogte gewoon meten, wat paul aangeeft, alles moet gelijk zijn. beste doe je dat met een hoogteschroefmaat.
magneet blok wat je gebruikt bij div metingen aan wiellager ed
micrometer drin
op 0 zetten bij 1 zuiger en alle zes zo meten
En dan op iedere zuiger ook nog even de voor- en achterkant meten (op een lijn die in de richting van de krukas loopt). Dan zie je in één oogopslag of er een kromme drijfstang tussen zit.
persoonlijk zou ik niet eens zoveel werk doen
alleen de kleppen/slepers ed zij al duurder als een gebruikte motor
en op een gebruikte motor heb je ook 3 mnd garantie
als je alles repareerd en er dan achterkomt dat er toch een zuigerveer vast zit heb je weer een hoop kosten
en anders ben je veel uren en matriaal aan t gebruiken en is t als nog heel duur
Heb de motor verder nagekeken en de kleppen hebben de zuigers niet geraakt. Kleppen zijn goed en zuigers ook.
Wel zijn de nokkenassen ingesleten en zijn er beugels afgebroken die de nokkenas vasthoud, waarschijnlijk door de klap van de D-riem.
Waar kan ik een nieuwe set op de kop tikken of is er iemand die dit liggen heeft of volledige koppen???
Mvg Sebbe
15 jaar
[quote=Sebbe]Waar kan ik een nieuwe set op de kop tikken of is er iemand die dit liggen heeft of volledige koppen???[/quote]
Gemodificeerde nokkenassen zijn bij de dealer verkrijgbaar.
* 4 nokkenassen
* 24 klepstoters
* 24 sleephaken
* 24 hoedjes
* 2 x nokkenaskering.
* 1 x tube vloeibare pakking (t.b.v buitenste nokkenas-lagerkappen)
* 2 x klepdekselpakking
* 12 koperen afdichtringetjes (retourleiding) verstuivers
Gr. paul
Hallo, dankje, ik kan alles vinden, behalve de brugjes die met 2 bouten telkens op de kop vastzitten die de as vasthouden.
15 jaar
[quote=Sebbe]Wel zijn de nokkenassen ingesleten en zijn er beugels afgebroken die de nokkenas vasthoud, waarschijnlijk door de klap van de D-riem.[/quote]
ik wil niet vervelend zijn, maar dit was een van de zwakke plekken toen de zuigers de kleppen raakte, en afgebroken zijn. bij een diesel geef ik je 100% garantie dat bij het breken van de distributieriem de zuigers de kleppen raken.
[quote=Sebbe]Hallo, dankje, ik kan alles vinden, behalve de brugjes die met 2 bouten telkens op de kop vastzitten die de as vasthouden.[/quote]
kun je niet los vervangen, zijn in een lijn bewerkt met de kop en behoren hiertoe. kop kan in de bak van de ijzerboer.
Deze topic mag dicht. Ik heb de koppen volledig gereviseerd, nieuwe kleppen, geleiders, dichtingen, veren, hydrostoters, slepers, nokkenassen,....
15 jaar
Bedankt voor de feedback.
Topic gesloten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar