auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A3: grotere velgen onder A3

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Vraagje,

Ik wil de standaard velgen van m'n A3 vervangen door een leuk setje lichtmetalen velgen. De orriginele banden zijn 195/65 R15. Als ik nu 17 inch velgen ga monteren moet ik 225/45 R17 banden nemen om op dezelfde wielomtrek uit te komen. Ik heb me laten vertellen dat de ET waarde tussen 35 en 45 moet liggen, niet lager dan 35 omdat de velgen anders te ver naar buiten komen.

Nu rijden er genoeg A3's met 17 inch velgen rond, dus dat moet goed gaan. Maar nu 18 inch? Als ik bandenmaat 225/40 R18 neem kom ik op dezelfde wielomtrek uit. Maar rijd dat wel lekker, of word de wegligging dan te stug? Ik wil natuurlijk geen kart.

Geplaatst door

willemhs (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat denk je nu zelf, willemhs? Ten eerste wil je veel BREDERE banden. Bredere banden zijn veel gevoeliger voor spoorvorming en zullen dus bij spoorvorming een veel "zoekender" gedrag gaan vertonen. Voorts neem je banden van een veel LAGERE serie. Platte banden hebben een veel kleinere wang en zijn hierdoor juist MINDER comfortabel. Banden zijn altijd een compromis. Ga je meer naar het ene, dan leg je toe op het andere! En dan hebben we het nog niet eens over de meerprijs van die 17 en 18 inch banden en al helemaal niet over hun "fantastische" rij-eigenschappen bij regen e.d. De druk per cm2 is namelijk veeeel lager dan bij de standaard banden en met zulke super brede sloffen dus zul je eerder last gaan krijgen van aqua-planing.
't Is maar NET wat je belangrijk vind: LOOKS or SAFETY...?

Santa 0

18 jaar

[quote=willemhs]Vraagje,

Ik wil de standaard velgen van m'n A3 vervangen door een leuk setje lichtmetalen velgen. De orriginele banden zijn 195/65 R15. Als ik nu 17 inch velgen ga monteren moet ik 225/45 R17 banden nemen om op dezelfde wielomtrek uit te komen. Ik heb me laten vertellen dat de ET waarde tussen 35 en 45 moet liggen, niet lager dan 35 omdat de velgen anders te ver naar buiten komen.

Nu rijden er genoeg A3's met 17 inch velgen rond, dus dat moet goed gaan. Maar nu 18 inch? Als ik bandenmaat 225/40 R18 neem kom ik op dezelfde wielomtrek uit. Maar rijd dat wel lekker, of word de wegligging dan te stug? Ik wil natuurlijk geen kart.[/quote]
dit gaat je mis!! gezien de grote en het gewicht van de auto, worden de banden de auto de baas, hiervan krijg je spijt als haar op je hoofd.. 225/45/17 dan zit je al aan max, hou ook rekening met extra slijtage aan het stuurhuis, deze willen nogal eens vaak de geest geven met dat soort banden/velgen combinatie...

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Wat te denken van je wiellagers! Die kun je om de 15000km ook vernieuwen, dat schiet toch allemaal niet op man. Is de auto ook veel te licht voor. Het gaat niet om het feit of het wel of niet past of kan, maar heb je die ellende er voor over om er leuk uit te zien. Trouwens, als ik een auto met zulke dikke wielen krijg aangeboden heb ik altijd een sjonnie en anita gevoel met dito waarde van de auto. Dus als ik zo,n bak binnenkrijg, heb ik al het idee dat er flink mee geragd is, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Lm met gewoon breed is veel mooier vind ik, maar smaken kunnen verschillen.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Met grotere velgen bedoel ik idd dat de band platter word, en dus stugger. Het18 inch verhaal word me overal uit mn hoofd gepraat, maar 17 moet toch gaan.
De orriginele velgen (banden) zijn 195 breed. Als ik er 17" onder wil leggen worden deze banden 225 breed. Dit is dus een verschil van maar 30mm (15% breder). Bij de velgenboer komen ze met een setje 225/45 R17 ter vervanging. Met deze maat rijden wel meer A3's, zou dit nou echt onveiliger zijn?
Nog een mogelijkheid zou zijn om 205/45 R17 banden te monteren, maar 1cm breder dan orrigineel (3km tellerafwijking).

Grotere/brede velgen zullen altijd wat meer slijtage veroorzaken an de lagers ed. Zolang de ET waarde niet lager dan 35 word zal dat ook nog wel meevallen lijkt me (met vorige auto's nooit problemen mee gehad).

willemhs 0

18 jaar

Ook al blijft de et waarde lager dan 35, dan nog slijten je lagers veel sneller omdat de velg gewoon breder is. Daardoor heeft het lager meer te lijden omdat de zijdelinkse krachten veel hoger zijn, moment is immers kracht maal arm, en juist de arm word langer met bredere velgen. Een compromis vinden is het hoogst haalbare resultaat, maar het blijft een gevecht tussen mooi willen zijn en extra slijtage.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Ik heb een setje velgen+banden gekocht. Het is 215/45 R17 geworden. Banden zijn 2cm breder dan orrigineel. Als de teller 100km/u aangeeft rijd ik in werkelijkheid 98km/u.

Iedereen bedankt voor de reacties!

willemhs 0

18 jaar

geen dank!

sytze 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.