ik heb de aandrijfas los maar krijg de homokineet er niet af.
als ik de bout doordraai in de as van de homokineet loopt deze vast en de homokineet geeft geen krimp.
Ik las in een forum dat doorslijpen een optie is maar het moet toch ook anders kunnen.
Wie heeft er een tip??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Moet normaal met speciaal gereedschap die draai je net als de bout in de naaf maar dit kan vaak heel vast zitten.
Maar ook vaak genoeg met de bout gedaan en dan aandraaien met de luchtsleutel.
Zie je nog wel iets schroefdraad van de bout als je hem er helemaal indraaid?
Gr Erik
Hallo Erik, bedankt voor je reaktie:
als ik de orginele bout er in draai tot vast heb ik nog minstens 2 cm schroefdraad over.
zonder bout kan ik met een dunne schroevendraaier verder, als ik de homokineet een beetje scheef draai.
zal ik het proberen met een hardstalen stuk inbus m8 wat er ruim inpast en daarna de bout er in draaien?
Bij de nieuwe homokineet zit ook een veerring, zou die de boel vast houden??
Zo ja, hoe verwijder ik de oude in de homokineet?
12 jaar
De homokineet kun je los krijgen door de aandrijfashoes te verwijderen en met een hamer een flinke slag op de buitenste ring van die homokineet te geven. En ja inderdaad die veerring houdt alles tegen, ben niet te bang om te slaan, vaak gaat ie inderdaad los door de bout erin te draaien maar kan ook goed vast zitten. Wanneer je hk los is schuif je m van de aandrijfas los en door een tang of schroevendraaier kun je m van de as wippen.
12 jaar
[quote=mrwortel]De homokineet kun je los krijgen door de aandrijfashoes te verwijderen en met een hamer een flinke slag op de buitenste ring van die homokineet te geven..[/quote]
Nee! niet op gaan slaan, je slaat er vervolgens een vlakke kant aan en dat wil je niet.
Met geschikt gereedschap is de homokineet er in 2 tellen af.
Gr. paul
Zorg bij montage dat die veer er heel in komt . Eventueel met een hulp de uiteinden met 2 schoevendraaiers helpen goed in de groef van de as te komen . Zo niet dan knip je de eindjes er af en loopt onder het rijden de as uit de homokineet . Garages die met VW en Audis werken hebben zo'n speciale bout voor dat klusje en vraag gelijk hoe vast die bout moet . Hangt van de diameter van de bout af.!
Succes.
[quote=P. Kelder][quote=mrwortel]De homokineet kun je los krijgen door de aandrijfashoes te verwijderen en met een hamer een flinke slag op de buitenste ring van die homokineet te geven..[/quote]
Nee! niet op gaan slaan, je slaat er vervolgens een vlakke kant aan en dat wil je niet.
Met geschikt gereedschap is de homokineet er in 2 tellen af.
Gr. paul[/quote]
Je kunt ook een rubberen hamer gebruiken. Heb je geen speciaal gereedschap nodig ;)
12 jaar
[quote]Je kunt ook een rubberen hamer gebruiken. Heb je geen speciaal gereedschap nodig ;)[/quote]
Ja! een rubberen hamer, probeer het maar eens. De eigenschap van rubber = dat het (te)zacht blijkt om krachten over te brengen.
Dat het niets uithaalt laat zich raden...
Gr. paul
[quote=P. Kelder][quote]Je kunt ook een rubberen hamer gebruiken. Heb je geen speciaal gereedschap nodig ;)[/quote]
Ja! een rubberen hamer, probeer het maar eens. De eigenschap van rubber = dat het (te)zacht blijkt om krachten over te brengen.
Dat het niets uithaalt laat zich raden...
Gr. paul[/quote]
Daar heb je inderdaad wel gelijk in dat rubber zacht is, maar mij lukt het altijd met rubberen hamer (of kunstof).
12 jaar
Hamers?
Er is zo`n mooi stuk gereedschap voor:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/7/h...][img]http://img7.imageshack.us/img7/16/homoki...[/img][/url]
[quote=P. Kelder][quote]Je kunt ook een rubberen hamer gebruiken. Heb je geen speciaal gereedschap nodig ;)[/quote]
Ja! een rubberen hamer, probeer het maar eens. De eigenschap van rubber = dat het (te)zacht blijkt om krachten over te brengen.
Dat het niets uithaalt laat zich raden...
Gr. paul[/quote]
ik zette voordat ik het gereedchap er voor had altijd een stuk koper (redelijk zacht dus) tegen de binnenring van de homokineet terwijl de as in de bankschroef gaat. een klap met een fatsoenlijke hamer en ze liggen er af. Moet de homokineet hergebruikt worden, dan met z'n 2en doen. zodat hij opgevangen wordt.
gereedschap wat hier boven staat werkt ook prima, maar voor de particulier misschien wat aan de dure kant...
Grote nadeel, je brengt de kracht over via de kogels van de homokineet. als hij echt muurvast zit maak je absoluut schade aan de loopvlakken. Homokineet zal dan snel na deze "reparatie" kapotdraaien. Dit zelfde geld voor de bout doordruk methode zoals de topicstarter al probeerde.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar