Hallo,
Niet geheel nieuw hier, ik lees sinds enkele jaren wat posts maar hierbij wel voor het eerst een post en wel om het volgende.
Mijn thermostaat blijft open. Het betreft de bekende niet hoger dan 70gr issue. Nu vroeg ik me af of ik de thermostaat het beste van onder de auto kan benaderen of via de bovenkant (onder de motorkap).
Ik was van plan om de bodemplaat eraf te halen en het koelvloeistof te drainen alvorens de thermostaat te vervangen. Misschien best stom, maar ik weet de thermostaat niet zo gauw te vinden, ik vermoed dat het aan het blok zowat zit achter/onder de dynamo. Ben ik warm?
Grt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je verwijderd die plastic afdek plaat bovenop de motor,dan zie je daar de radiatorslang die naar een buis toeloopt die op de motor zit,je maakt die slang los van die buis,dan draai je de boutjes los waarmee die buis op motor zit en daarin zit je thermosstaat.
Bijgaand een tweetal foto's waarin de locatie nader wordt aangewezen. Misschien hebben jullie nog op of aanmerkingen.
De rode pijl van de foto met hele motor erop geeft de locatie weer waar je achter de dynamo kunt kijken.
[url=http://postimage.org/image/ttr4m6rnt/][img]http://s12.postimage.org/ttr4m6rnt/Motor...[/img][/url]
Foto 2 geeft de buis aan met de rode pijl en de groene pijlen de locatie van de bouten.
[url=http://postimage.org/image/6v3uae58j/][img]http://s13.postimage.org/6v3uae58j/Motor...[/img][/url]
12 jaar
Dan de volgende vraag; Ik wens meteen mijn koelvloeistof te vervangen. Ik heb intussen g12+ aangeschaft maar kon de koelvloeistof nu niet drainen omdat ik simpelweg de drainplug niet kan vinden :(
Hieronder een foto van de zicht die ik heb bij het verwijderen van de bodemplaat
[url=http://postimage.org/image/v0x15b3fr/][img]http://s15.postimage.org/v0x15b3fr/11082...[/img][/url]
12 jaar
Het aftappunt is duidelijk op het laatste plaatje te zien......
Gr. paul
haha ik keek er dus gewoon met mn bakkes de hele tijd naar.. ik heb aan een 'kraantje" gedraaid maar er kwam totaal geen beweging in daarom dacht ik dacht ik er naast zat.
Hoe krijg je het vloeistof eruit? Moet ik toch aan het kraantje draaien (pijltje foto) ?
[url=http://postimage.org/image/h12k2wm9b/][img]http://s11.postimage.org/h12k2wm9b/Drain...[/img][/url]
ps dank voor je vlotte reactie paul
12 jaar
Kwart slag draaien , dop los van exspansietankje en hij loopt leeg.
Kraantje een halve slag linksom. Om de doorstroming te bevorderen, dop van het expansievat halen.
Gr. paul
Dat zeg ik. linksom leek me duidelijk.
Gr Ferrie
Zo gezegd zo gedaan. Het kon max. een kwartslag gedraaid worden maar niks nada geen druppel. Dop van het expansievat gedraaid, motor zelfs even laten lopen maar er kwam niks uit. Is het echt een draai van 180gr, bij mij was het precies een slag van 90gr namelijk linksom. Ik heb met een snavelbektang geprobeerd verder te draaien dan 90gr maar geen beweging, ben ook bang dat ik iets stukdraai.
Hoe dan ook, geen druppel en de bouten van de plastic hals waar de thermostaat in zit is natuurlijk ook weer muurvast. Ik had geprobeerd met een flexibele bithouder te draaien, ik kom er wel maar kan onvoldoende kracht overzetten. Ik ga wel een koppelstuk met knik voor een dopsleutel halen.
12 jaar
Misschien zit het afvoerpijpje verstopt , als je perslucht hebt , blaas dan eens voorzichtig op het afvoerpijpje.
Dankje, ook gepoogd, geen druppel. Dus heb ik het halsje losgekoppeld bij de thermostaat en daarvandaan kwam er 3 liter 3/4 kart uit vallen, dat heb ik opgevangen met een teiltje. Dus dan maar op die manier wat koelvloeistof vervangen.
Overigens draait de motor na vervangen van thermostaat (eerst nieuwe thermostaat plaatsen daarna pas o-ring), nu mooi op 90gr.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar