auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A3: Hoog CO en geen lambda-spanning

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: AGN 1.8 20v

Heb hier een A3 voor apk die stationair ong. 8,5 % CO heeft en geen O2.
Met deze waardes zou ik eigenlijk een hoge lambdawaarde moeten hebben maar ik meet 0.00 volt.
Op toeren ong. 2.5 % CO en geen O2, en ook weer 0.00 volt op de sensor.
We hebben al 2 andere sensoren geprobeerd, beide zonder resultaat.
Als ik meerdere malen vol accelereer krijg ik even een spanning van ong. 0,550 volt maar dit valt direct daarna terug naar 0.000.
Dit zou kunnen duiden op een lekke uitlaat voor de sensor en dat was ook zo, diverse lekkages opgelost maar geen verbetering.
Distributietiming gecontroleerd en deze stond 1 tand verkeerd, gecorrigeerd maar weer geen verbetering.
Als foutcode krijg ik alleen maar te zien; te lage spanning lambda-sensor.
Voorverwarming van sensor werkt.

Geplaatst door

autobedrijf schijf (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoge CO is een gevolg van de lage signaal spanning van de lambda-sonde. Moet ergens een kortsluiting zitten of de ecu is defect.
Als er nu nog een uitlaatlek was zou je O2 moeten meten met je 4-gas tester. Zonder O2 is de uitlaat dicht en heb je ook geen misfires.
Met afgekoelde sensor en motor uit moet je onmiddelijk na het kontakt aanzetten 0,45 volt als signaal meten/uitlezen. Heb je dat?

Weet je zeker dat je de goede sensor hebt niet gebruikt? Zelfde nummer als wat er in zit zegt nog niets.

oldford 0
badge

14 jaar

Sjef, was de sonde al bedrijfswarm?
Werkt de sensorverwarming ook?
Heb je op de sensor gemeten met losse stekker?
Heb je de sensoren kompleet verwisseld, dus met de originele stekker?

Gr. Willem

turbozh 0
badge

14 jaar

Sensor was bedrijfswarm (gemeten na proefrit).
Sensorverwarming werkt zoals aangegeven in eerste post.
Gemeten met tester en voor alle zekerheid ook met digitale scoop op stekker van sensor (ook met bedrading los).
Alle 3 sensoren zijn met originele stekker.

Je hebt geen/weinig O2 in de 4 gas meting dus een goedwerkende sensor zal met losse stekker ongeveer .85 volt moeten geven zoals je verteld.

Misschien vervuilen die sensoren snel bij deze wagen, heb je nieuwe gepakt?

Als er een nieuwe sensor geplaatst wordt, reset je beter gelijk de fuell trim waardes.

turbozh 0
badge

14 jaar

Probleem weer opgelost, had 1 nieuwe sensor geprobeerd en een gebruikte sensor waarvan ik zeker weet dat hij goed is maar beide zonder resultaat.
Soms even signaal maar dat verdween weer bij alle 3 sensoren.
Kreeg van iemand de tip; meting met digitale scoop is erg gevoelig op massapunt, en dat kan wel kloppen, ik denk dat massa van de scoop ( op bout in de carosserie ) te slecht was en daardoor geen waarde gemeten.
Omdat ik eigenlijk geen logische verklaring voor het probleem kon bedenken heb ik domweg de ECU gedemonteerd en open geschroefd, alle soldeerverbindingen heel secuur gecontroleerd en BINGO! Een heel rijtje pennen van een multistekker zat los, alle 6 doorgesoldeerd, teruggemonteerd en alles werkt weer.
Wat mij nog wel opvalt is dat de lambdaspanning niet erg hoog/laag is, hij schommelt tussen 300 en 600 mV maar de ECU reageert er wel prima op.
Na de reparatie had ik bij de 4-gasmeting nog wel te veel CO en HC maar dat heb ik opgelost door de motorolie te verversen.
Deze auto word niet vaak warm gereden en hij heeft lange tijd veel te rijk gestaan waardoor er benzine in de motorolie terecht komt en nu via de carterventilatie in de verbrandingsruimtes. Iedereen nog bedankt voor het meedenken en ik hoop dat jullie hier in de toekomst nog eens wat aan hebben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.