Beste techniekers,
Hier heb ik de volgende probleem. Als de motor op bedrijfstemperatuur is zijn de waterdarmen heel hard en de temperatuurmeter gaat naar 90° dan zakt h'm naar 70° en vervolgens terug 90°. Na uitlezen hebben we de temp. sensor vervangen maar probleem blijft dezelfde. We hebben zelfs een nieuwe dop op de koelvloeistofreservoir opgedraaid, maar tevergeefs.
Wat kan hier de oorzaak zijn? De cilinderkoppakking misschien?
Mvg Erdar,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als de koppakking lek is zal er koelvloeistof weg raken.
als de koppakking lek is komt dat naar voren met de koppakking test.
groetjes jan.
Beste Jan,
Morgen gaan we een koppakkinglektest doen. Zal je iets laten weten.
Mvg Erdar,
14 jaar
wat wel veel voorkomt is de waterpomp, je kunt dit controleren of er water uit het slangetje komt bij het koelvloeistof reservoir, de waterpomp schoepen brekern dan binnenin los.
14 jaar
Er komt wel water uit het slangetje, maar dan met luchtbelletjes. De test met een vloeistofmeter voor een cilinderkoppakinglek was ook goed.
Erdar,
14 jaar
dan zou ik goed controleren of de pomp ook blijft draioen het gebeurt wel dat de poeli voor het water er mee stopt bij bepaalde temperatuur dus ik zou nu eerst mujn aandacht daar op richten.
daar de koppakking goed is blijft dat eigenlijk alleen over.
groetjes jan.
hallo, wat je ook kunt kijken is of de radiateur goed doorstroomt, wordt deze onder en boven even warm?
14 jaar
Bij de diesel doet een co tester niets, belletje duiden meestal op de koppakking.
Jos.
Hey Jan T,
Als er iets aan de schoepen van de pomp zou zijn dan moet toch de motor warm lopen? Deze schommelt tss 70° en 90°.
cgv,
Als de thermostaat opengaat is de onderste darm warm. Dus ik denk dat de radiator ook goed is.
Jos-br,
Eerlijk gezegd denk ik ook in de richting van de koppakking, maar ik zit nog in mijn hoofd dat de motor niet boven 90° komt. Moet de temperatuur niet hoger gaan eer je kan zeggen dat er een probleem is met de koppakking? En de koelvloeistof wordt ook niet minder in het reservoir.
mvg Erdar,
14 jaar
ja erdar daar heb je in principe zeker gelijk in maar laatst een seat gehad daar bleef de temperatuur wel keurig maar de warmte in de wagen viel steeds weg en kwam pas terug als je stopte.
toen bleek de schoep los tezitten maar zo schrijvend is het bij jou een wisseling tussen 2 temperaturen maar houd het wel als je niks meer weet in je achter hoofd.
groetjes jan.
Hallo Ik heb een audia3 AVU motor alles vervangen waterpomp thermostaat maar mijn kachel wordt niet heeel warm en als ik stil sta wordt hij meteen KOUD...en daarna weer warm als ik ga rijden..temparatuur blijft gewoon goed op 90graden....
GEEN foutcodes en hij kookt in t koelresoirvoirpotje t potje zelf is ook goed...??geen koppakking probleem nieuwe motor ingelegd wat kan t zijn slangen worden gewoon warm en de radiateur is open WAT KAN DIT ZIJN..
Alvast bedankt MVG Wilm
14 jaar
soms zijn de themostaten niet goed ook al zijn ze nieuw gr dik
14 jaar
Kachel regeling is defect
14 jaar
[quote=jos-br]Bij de diesel doet een co tester niets, belletje duiden meestal op de koppakking.
Jos.[/quote]
hier zit je mis jos,zelfs een diesel heeft co uitstoot en dat is met een lekdetector te controleren.
in dit geval is de waterpomp de hoofdverdachte.
gr john
Beste techniekers,
Wij gaan toch eerst beginnen met de waterpomp en de thermostaat te vervangen.
Jullie zijn allen hartelijk bedankt voor de nuttige informaties.
Ga zeker laten weten hoe het afgelopen is.
Mvg Erdar,
14 jaar
[quote=johndoornbosch][quote=jos-br]Bij de diesel doet een co tester niets, belletje duiden meestal op de koppakking.
Jos.[/quote]
hier zit je mis jos,zelfs een diesel heeft co uitstoot en dat is met een lekdetector te controleren.
in dit geval is de waterpomp de hoofdverdachte.
gr john[/quote]
Ik vervang bijna wekelijks koppakkingen van de diesles en kan nooit middels een co meting constateren dat de pakking lek is. Dit terwijl bij de benzinemotoren het systeem wèl werkt...........
Jos.
http://www.midlock.nl/1_MidlockCatalogus...
kijk hier maar eens jos...cilinderkoplektester.
gr john
Allemaal koppakkingen van gechipte diesels...?
14 jaar
nou het hangt er wel van af hoe er mee omgegaan wordt.
groetjes jan.
Als er een goede software geschreven word, ( dus geen marktplaats of Ebay troep ) en je rijd de motor mooi warm, en gaat er gewoon op een normale manier mee om, sneuvelt de koppakking net zo vaak ( of weinig, hoe je het zien wilt ) als een originele diesel..
14 jaar
Bij Jos gaat dat dan kennelijk anders...........?
Die claimt WEKELIJKS koppakkingen en 2 massavliegwielen te vervangen.
Dan moet je toch
OF een giga-klantenbestand hebben
OF beroerde berijders hebben
OF slechte tuning leveren
OF een combinatie van dit alles hebben
om zovaak zo weinig voorkomende zaken te kunnen vervangen....?
Wat ik dus feitelijk onder ogen wil brengen is dit: het feit dat je dit soort werkzaamheden heel vaak uitvoert en zelf aangeet dat je ZELF nooit co2 bij een diesel opmerkt, wil helemaal niet zeggen dat er dus geen co2 te meten is....?
Ik wil slechts voorkomen dat onwetenden, die niet tussen de regels door kunnen lezen, op het verkeerde been gezet worden. je ziet dat hier wel vaker gebeuren en dat is jammer.
14 jaar
ik denk dat punt 2 en 3 de oorzaken hiervan zijn..
Beide jammer en kost onnodig veel geld..
14 jaar
Koppakkingen sneuvelen bovengemiddeld vaak bij de sommige series TDItjes dus dat Jos ze vaak vervangt is logisch alszijnde VW specialist. Paul kelder zal ze ook vaak vervangen.....
nou niet mee eens hoor we doen er misschien 6 per jaar en we verkopen 3000 vw per jaar dus veel?
groetjes jan.
idd jan,ik doe al heel mijn carriere in vw/audi en vervang er hooguit 1-2 per jaar en dan hebben ze ook 3 ton of meer gedraaid.
gr john
[quote=paulmichiel]Paul kelder zal ze ook vaak vervangen.....[/quote]
Koppakkingen vervang ik bijna niet..., heb overigens ook een heel ander publiek aan klanten.
Die zijn in het algemeen wat minder haastig, en gelukkig maar dat scheelt mij een hoop klachten uit de buurt.
Gr. paul
de vraag is of er al dan niet terecht vervangen wordt en/of dat men zich vag specialist mag noemen.
gr john
[quote=johndoornbosch]http://www.midlock.nl/1_MidlockCatalogus...
kijk hier maar eens jos...cilinderkoplektester.
gr john[/quote]
Deze heb ik dus en probeer hem maar, deze werkt niet met diesels. Zoals bekent gaan bij de AJM en ASV de koppakking boven gemiddeld vaak stuk en aangezien de dealer domweg te duur is krijgen wij ze als klant. Het vreemde is dat van deze auto's er bijna geen getuned zijn, dit doen we na de vervanging dan wel.
Even over de vliegwielen, Santa, deze worden ook preventief door ons vervangen om er een hoger koppel op los te kunnen laten, buiten het feit dat het voor de 5 bak gewoon een betere oplossing is.
Ook wil ik even melden dat er nu een groot deel van mijn klanten met hun auto's getuned en zonder stukken hoge km standen halen......
Jos.
Ja ja, Jos, dat snap ik allemaal wel.
Maar ook deze bewering van jou van die hoge km. standen is er eentje waar ik persoonlijk weinig waarde aan hecht.
Reclame-taal noem ik dat. Wat zijn "hoge km standen"? Wat is "vaak" of "veel"?
Ergens veel koppel op loslaten, wat betekent dat? chippen met een rustige rijder of chippen met een pedaalridder? Maakt namelijk nogal wat uit. Waar de een 3 ton mee rijdt, dat verkracht de ander binnen 1 ton...
Bottomline is dus: het is vaak meer de manier waarop de berijder met het mechaniek omgaat. DAT zegt dus alles over de berijder en WEINIG over de kwaliteit (of het nut) van bijv. een vast vliegwiel.
Dat geldt OOK voor tunen: er zijn legio die met een goede tuning TOCH de boel relatief snel aan gort jagen terwijl een ander met een goedkoop powerboxje (maar met veel meer feeling voor techniek) eindeloos kan blijven doortuffen.
Ik zit nu bijna op 350.000 km met het originele vliegwiel dus het is wel degelijk mogelijk ZONDER dat je daarvoor hoeft te rijden als een "bejaarde".
Wat "de meesten" onder "SPORTIEF RIJDEN" verstaan, kunnen wij allemaal elke dag op de weg gadeslaan.....
Maar dit alles terzijde. Wel of geen co te meten bij een diesel....????????
Tijd voor een uitleg van TNO....?
14 jaar
beste jos,
dat spul werkt heel goed bij diesels maar indien je kleurenblind bent dan voldoet het niet.
gr john
[quote=johndoornbosch]beste jos,
dat spul werkt heel goed bij diesels maar indien je kleurenblind bent dan voldoet het niet.
gr john[/quote]
Ik ben absoluut niet kleurenblind en op benzine auto's werkt het perfect. Ik heb het steeds weer geprobeert op een diesel aangezien het toch handig zou zijn.......
Hoge km standen vind ik vanaf 400000km, er zitten er hier nu verschillende ruim boven de 500000km. Een daarvan zelfs op 750+ en eentje 650+, vind ik veel en zijn dus getuned. Je hebt gelijk Santa dat iedereen een auto kan verkrachten, daarvoor hoeven ze niet eens getuned te zijn. Overigens wel een domme opmerking over reclame taal, ik kan hier alles laten zien en probeer gewoon wat nuttige info te geven, net als op jouw topic over vaste vliegwielen op een 6-bak (gaat niet echt goed). Een pedaal ridder (dat is iemand die constant zijn voet op het koppelingspedaal houd)krijgt alles stuk, dit heeft niets met koppel te maken. Het vliegwiel en dus een hoger koppel bij een lager toerental rijd gewoon prettiger.
Jos.
Onder een pedaalridder versta IK OOK iemand die veelal met veel toeren vanuit stilstand wegaccelereert en hierdoor de koppeling gebruikt als vervanging van te weinig gevoel voor mechaniek.
Jouw omschrijving van pedaalridder is de meest bekende maar met 1 verschil: die verklooit meestal eerder zijn druklager c.q. drukgroep dan de koppelingsplaat.
Pedaalridders zijn meestal onbewust eveneens de "poken-leuners", al dan niet gezeten in "sportieve-met-een-naar-rechts-hellende-rugleuning" autostoel, die door maar op die versnellingspook te blijven leunen c.q. vast te houden, onnodige slijtage aan het bedieningsmechanisme van de versn. bak zorgen.
Vaak zien deze bestuurders zichzelf als "sportieve-rijders".....
Maar goed, in het ene deel van het land lukt het wel om de co vast te stellen, in het andere deel lukt het niet.
Met "reclame-taal" bedoel ik kretologieën die meestal heftig en veelbelovend klinken maar meestal niet wetenschappelijk onderbouwd zijn, zoals te doen gebruikelijk op bijv. de TellSell reclame's......
14 jaar
Kunnen we nu weer terug naar het probleem van de topic starter?
We dwalen af.....
mvg,
Hans.
idd, dwaling naar een co-tester.
ik vraag mij nu af, het van 90 naar 70 gaan op de meter, daarna gaat ie weer naar 90 en dan, blijft ie gewoon op 90 of loopt die dan nog steeds heen en weer?
Wat ik daar zie is gewoon een opengaande thermostaat?, waardoor met deze temperaturen even de meter weer zakt naar 70 graden? Ik heb al vaker meegemaakt dat er veel te ver gezocht werd bij een "probleem" dat er eigenlijk niet eens was. we hebben op dit moment natuurlijk te maken met voor ons ongewone weersomstandigheden
gr
Peco Power
Je hebt gelijk, zeker omdat topicstarter niet aangeeft dat er koelmiddel verdwijnt.
Jos.
[quote=Mercury]idd, dwaling naar een co-tester.[/quote]
dwaling? zo'n test neemt weinig tijd in beslag (lees weinig kosten) en je sluit gelijk het ergste uit.
ik verdenk in dit geval de waterpomp.
gr john
Schiet me ineens iets te binnen, nl, een klant is ZONDER koelmiddel (radiateur lek, aanrijding) hier naartoe gereden en de meter bleef gewoon op 90 graden staan. Wanneer een waterpomp lek is gaat de temperatuur omhoog wanneer je bijv. boven de 100km/u rijd. Aangezien hier de temperatuur schommelt wordt het koelmiddel afgekoeld en toch rondgepompt.....
Jos.
het kan zijn dat de schoepen toch nog een beetje meedraaien,de ene keer harder dan de andere waardoor de temperatuur fluctueerd.
gr john
Hahahah Santa..
Komen die zo vaak voor in jullie omgeving :
* Pedaalridders..
* poken-leuners..
* sportieve-met-een-naar-rechts-hellende-rugleuning
kretologieën is dat fast-food ?
14 jaar
Wanneer JIJ ze NIET ziet in jouw omgeving dan heeft Hans Anders daar wel een oplossing voor.... ;)
Backt to the topic...!
14 jaar
Beste techneuten,
Ik heb gezien dat het hier een hele discussie geworden is.
Wij zij al een tijdje voorbij en de waterreservoir is nog altijd op dezelfde niveau (max). Wat hij ook heeft is wanneer de motor stationair draait er lauw lucht uit de luchtroosters komen en zodra hij accelereert er terug warme lucht uitkomt.
Gr Erdar,
14 jaar
Beste,
We hebben de koppakking vervangen en de probleem blijkt opgelost te zijn.
Alvast bedank,
Gr Erdar,
14 jaar
Mooi zo,
bedankt voor de feedback
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar