1° vraag:
Bij hoge snelheid rond de 230 km/u en hoger (uiteraard in buurland Duitsland) begint met vol ingedrukt gaspedaal de motor te "stotteren".
Laat ik het gaspedaal ca. 1/4 tot zelfs 1/2 (!) opkomen trekt de auto opeens als normaal weer flink door...
Eenmaal tegen de top is het heel fijngevoelig spelen met het gaspedaal, een beetje te veel indrukken, en hij begint weer te stotteren / in te houden...
Ik heb ook al geprobeerd of het uitschakelen van de airco helpt, blijft echter hetzelfde probleem.
Het valt ook op dat het probleem met het huidige weer, koel en vochtig, minder is dan met hogere temperaturen.
Aanvullende info: de chip is geoptimaliseerd, de begrenzing is er af.
Iemand bekend met dit probleem?
2° vraag:
Bij het starten van de auto bij een (met name) "warme" motor, klinkt er heel even een onheilspellend geluid wat vergelijkbaar is met het schudden van een metalen bak met knikkers...
Volgens de dealer is dit normaal, ik heb echter inmiddels begrepen dat dit aan de distributieketting zou liggen, en dat hier een modificatie voor is.
Wordt deze modificatie automatisch uitgevoerd bij een beurt, of is dit een incidenteel op te lossen "probleem".
(Lijkt me overigens een behoorlijke klus om bij de ketting te kunnen komen?)
Bvd voor de geboden hulp.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nou als je kettingen met spanbogen moet gaan vervangen ben je nog niet klaar, jonge jonge.
Lekker bij de dealer laten doen.
Het inhouden van de motor lijkt mij een probleem in de tuning.
Soms is het noodzakelijk om ook de automaatbak van andere software te voorzien omdat er anders een softwareconflict komt tussen motor en bak.
Waar is hij getuned en hebben die misschien een helpdesk.
Een expert in dit soort problemen is naar mijn mening bijvoorbeeld Jeroen Dik van JD engineering.
http://www.jdengineering.nl/
Succes verder
De motor is geoptimaliseerd bij Wetterauer, zou dus betrouwbaar moeten zijn.
Het probleem is ook pas sinds enkele maanden.
Ik heb inmiddels van de Motortalk site begrepen dat het "inhouden" te maken zou hebben met de luchtmassameter, zal dus mogelijk vervangen dienen te worden.
De uitkomst / mening betreffende de "rammelende knikkers" is tweeledig, enerzijds ziet men niet echt een probleem, anderzijds zijn er blijkbaar ook wel grote problemen door slijtage en het slaan van de ketting ontstaan...
Het is een hydraulische kettingspanner die zijn druk bij (langere) stilstand verliest.
Er is een (bewerkelijke) modificatie voor, dus maar eens naar de dealer stappen, garantie of coulantie zou gezien het bekende probleem voor de hand moeten liggen....?
17 jaar
Wanneer de auto na tuning goed heeft gelopen verandert deze niet meer, uitlezen brengt hier uitkomst.
Jos.
Behoudens mechanische malleur danwel electronische malleur welke uitgelezen dient te worden (gelogd) onder werking (dus rijdend).....
17 jaar
Bij tuning vervalt de fabrieksgarantie/coulance.
Inmiddels is duidelijk dat het een bekend probleem is bij de eerste serie van 3.0 TDI motoren: een lekkende hydraulische kettingspanner...
Is inmiddels vervangen, schijnt vaker voor te komen, kosten ca. 1.000,-- , garantie/coulantie: meer dan 120K op teller, dus nope...!!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar