Audi A6 Avant: Blauwe rook a6

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5tdi

Hallo,

Sinds vandaag kwam er ineens een blauwe rookwalm uit de auto.Dit gebeurde nadat ik al een stuk op de cruise control 80 had gereden en m liet uitrijden bij een benzinestation.Toen ik dus uitstapte kwam een blauwe wolk me tegemoet.Toen ik daarna wegreed war er niet aan de hand,maar een half uurtje later weer een blauwe wolk toen ik uitreed en stilstond bij een stoplicht.

De auto rijd verder prima,trekt goed,loopt ook niet raar,heeft een half jaar geleden een nieuwe turbo gehad+alle slangen en magneetkleppen.De Egr is toen ook gereinigd,verstuivers vernieuwd,etc.Toen ik thuis was heb ik m nog even stationair laten draaien en wat gas gegeven om te kijken of er iets raars gebeurde of ik iets raars zag of rook,maar dat was allemaal normaal.

Is dit een ophoping van olie/vuil wat soms verbrand of mischien een verstopte carterontluchting?(alhoewel er niet echt druk uit het deksel komt,)
Of moet ik aan iets ernstigers denken???Ik hoop t niet.de auto heeft overigens 287.000 gelopen,nokkenassen zijn niet versleten,maar is nu wel
zo'n 9000km over zn grote beurt heen.

Koert

Funhouse

Geplaatst door Funhouse (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

idd, carterontluchtingsfilter schoonmaken, en een beurt geven. Deze motoren zijn gevoellig, en duur in revisie... Wees er dus zuinig op. (9000km over een beurt heen blinkt helaas niet uit van liefde voor de techniek.)

Funhouse (0), 16 jaar geleden

Ik weet t,van die beurt,daarom schreef ik t ook en vroeg me dus tevens af of dat mischien de reden zou kunnen zijn.ben juist heel zuinig op de auto,en doe er alles aan om m top te houden,maar door omstandigheden en vooral tijdgebrek in combinatie met lange afstanden die ik moest rijden was het helaas niet anders.Natuurlijk meteen al weer een afspraak gemaakt.

;-)

r9217 (0) PRO, 16 jaar geleden

je membraam van de carterventilatie is waarschijnlijk stuk ,deze is te vervangen door de oliefiltersteun te verweideren en daarna met twee schroefjes los te nemen je zult zien dat het er niet meer zo fris uit ziet .
de kosten zij laag en de klus is goed te doen .
tip vervang de restdrukkleppen gelijk nu heb je toch alles los

Funhouse (0), 16 jaar geleden

[quote=r9217]je membraam van de carterventilatie is waarschijnlijk stuk ,deze is te vervangen door de oliefiltersteun te verweideren en daarna met twee schroefjes los te nemen[/quote]
Dank voor je tip.
Ik had eerder van anderen begrepen dat dan de hele turbo eruit moest omdat het eronder allemaal zat??Dus het is veel simpeler?
Je hebt niet toevallig een plaatje hiervan zeker?
Ik weet ook niet zo goed wat je met restdrukkleppen bedoeld.

Koert,

r9217 (0) PRO, 16 jaar geleden

naast het pcv filter zit een membraam ,hier kun je alleen bij door de oliefiltersteun te demonteren
je zit het van zelf
als je het oliefilterhuis er af hebt zie je drie inbusbouten met leidingen de buitenste twee zijn de restdrukkleppen van bank 1 en 2 hierna zal de motor stiller lopen

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img103.imageshack.us/img103/6928/...[/img][/url]

Onderdelen van smeersysteem
Olierestdrukkleppen vervangen
Aanwijzing:

Bij onregelmatige klepgeluiden die gedurende lange ritten verdwijnen en in het stadsverkeer steeds opnieuw optreden, moeten de olierestdrukkleppen worden vervangen



1 - → O-ring
-vervangen
2 - O-ring
-vervangen
3 - olierestdrukklep voor linker cilinderkop
- 20 Nm
4 - banjobout
- 15 Nm
5 - drukregelklep voor sproeiers van zuigerkoeling
- 20 Nm
6 - olieleiding
7 - O-ring
-vervangen
8 - olierestdrukklep voor rechter cilinderkop
- 20 Nm
9 - O-ring
-vervangen

Oliefiltersteun
Oliefiltersteun uit- en inbouwen


Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen

◆ Ringsleutel 3035




◆ Momentsleutel V.A.G 1331



Uitbouwen

‒ [color=red]Uitlaatgasturbo uitbouwen[/color]=> blz. 21-4.
‒ → Linker bout op mechanische uitlaatgasterugvoerklep -2- eruit draaien.
‒ Moeren -1- eruit draaien.
‒ Pijp voor uitlaatgasterugvoer -3- verwijderen.
‒ Positie van de borgklemmen op de inspuitleidingen markeren (b.v. met viltstift).
‒ Inspuitleidingen per cilinder markeren (b.v. met viltstift).
‒ Inspuitleidingen met ringsleutel 3035 losschroeven.

Dit klusje is dus niet zo simpel als dat gerard omschrijft.

Gr. paul

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

ik denk dat je het beste naar gerard kan gaan om het te laten doen kost weinig ik ben meestal nog wel even bezig met zulke klussen het is naar mijn weten niet eventjes

gr.marco

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.