ik heb een audi 100 avant cd 2.3 e uit 1990 type 43 ,met het volgende probleem.
de ventilator/kachelmotor loopt soms wel soms niet .
vaak na een tikje loopt het weer.
motor al eens uitgeblazen ,schoon gemaakt met electrocleaner .t viel mij op dat de ene zichtbare borstel vrij kort was.
Heeft iemand deze wel eens gewisseld zoja waar kun je de borsteltjes verkrijgen en is het motor deel makkelijk te demonteren zonder de boel te mollen???
de audi is uitgevoerd zoals menig cd uitvoering met climate control.
de airco is kapot,vakkundig omzeep geholpen door airco specialist uit heemskerk,vondt het nl niet nodig om het filter/droger te vervangen bij airco sevice
pomp zat er pas 2 jaar in na retrofit .............leuk he ? uitslag van juridische dienst bovag...... zoek t maar uit, tja ...
nog ff sparen en dan nog maar eens proberen ,bij een andere specialist dat dan weer wel!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=wheelerdealer]Heeft iemand deze wel eens gewisseld zoja waar kun je de borsteltjes verkrijgen en is het motor deel makkelijk te demonteren zonder de boel te mollen???[/quote]
Koolborsteltjes zijn niet los te vervangen.
Helaas wordt dit een nieuwe motor of een gebruikt exemplaar monteren.
[url=http://img213.imageshack.us/i/80384.png/][img]http://img213.imageshack.us/img213/908/8...[/img][/url]
[url=http://img134.imageshack.us/i/80385.png/][img]http://img134.imageshack.us/img134/3226/...[/img][/url]
Het betreft een enorme rot klus, kachelhuis moet compleet gedemonteerd worden.
Gr. paul
Ok paul bedankt voor de overduidelijke info,
ik was afgelopen vrijdag op de sloperij in velserbroek geweest,maar zowel bij de type 44 en c4 audi 100 s waren deze motoren er al uit .je komt deze audi s niet veel meer tegen op de sloop.
Klaarblijkelijk geven ze dus wel vaker de geest (niet verwonderlijk na bijna 20 jaar,356.000km)Onderdeel nr 13 lijkt veel op dat van een golf 2 .
Ik ga eens speuren of een nieuwe unit ergens voordelig te krijgen is ,mijn voorkeur gaat bij deze klussen uit naar nieuw omdat het dus inderdaad niet easy te verwissellen is.
Het euvel wordt steeds vervelender ,vaker werkt de fan niet dan wel ,ik laat het je weten als het probleem is opgelost.
ooit op een audi cubdag iemand gesproken die beweerde deze borsteltjes zelf te hebben vervangen.ik twijfelde er al aan ,maar info hierover is niet wijdverspreid .anyhow je hoort nog!
14 jaar
[quote=wheelerdealer]ik was afgelopen vrijdag op de sloperij in velserbroek geweest,maar zowel bij de type 44 en c4 audi 100 s waren deze motoren er al uit .je komt deze audi s niet veel meer tegen op de sloop[/quote]
Motoren zijn er genoeg te krijgen, overige onderdelen worden heel zeldzaam veel van dit type is namelijk geexporteerd..
Gr. paul
Ja ik weet van de export af,de type 44 en c4 zie je veel in servia ,ook audi 80type 85 zie je er zo veel dat het lijkt of ze nog lokaal geproduceerd worden ,ik rijdt regelmatig met mn audi naar bulgarije en kom oa door servia heen kom zelfs type 43 s tegen in belgrado als taxi........
In bulgarije zie je de type 44 nauwelijks ,avants al helemaal niet,c.4 daarin tegen heel veel ,net als 80 b4 ,dit zouden de beste audi s ooit geproduceerd zijn volgens diverse media....daarnaast heel veel nieuwe audi s de r8 zie je daar regelmatig net als de q7 en s8 erg populair is.Overigens zijn sloperijen daar terplaatse slecht voorzien van bruikbare wrakken veel auto s stranden daar ook door gebrek aan kennis of spareparts,bovendien gebeuren daar rake ongelukken ,meestal is er dan echt niets meer van over,auto rijden is daar nog een avontuur de meeste vliegen laag.....Bij de dealers is de service etc goed alleen zijn er niet zo veel van,de panden zijn net zo modern als hier.(audi stijl)
Bij de sloperij in velsenbroek vertelde mij dat veel onderdelen voor populaire export autos wekelijks met container ladingen de deur uit gaan,mede dankzij de sloopregeling. Voor audi onderdelen is griekenland en balkan het grootste afzetgebied.Houdt in dat voor diegene die nog door rijdt met zn oudere audi dus vaak pech heeft met gebruikte spares.,maar goed ik laat het weten als het motortje van de fan vervangen is. grt rene.
14 jaar
HI Paul,
N a een langetijd van regelmatig het ventilator motortje inspuiten met electrocleaner ,uiteindelijk dit weekend de kachelmotor vervangen.
Met recht een enorme rotklus!
De afdekplaat is zo los, het ruitewissermechaniek was er ook vlot uit.de beugel om de zgn fresh air unit is ook zo los,en de kachelslangetjes waren ook easy te bereiken.
Maar toen begon het gedonder hoe krijg je de freshair unit los?
hij blijkt dus verkleeft te zitten met soort van schuim aan de corroserie ,dit voorzichtig los gestoken met een op maat gemaakt plamuurmesje .
ook binnen in de auto de console beplating losgehaald om de interieur buizen los te wippen.
maar ook toen weing beweging.
ook nog de bobine moertjes los genomen ,een kabelboom die voor de unit loopt geheel los gelegd .
uiteindelijk met een span bandje erom geregen en oerkrachten de unit los getrokken ,de unit niet geheel eruit gehaald alleen zover omhoog dat de aanzuig los gekoppeld kon worden ,om zo de oude motor eruit te halen .
bij demontage viel op dat bij de oude motor inderdaad toch alleen de borsteltjes volledig op zijn .
jammer dat het moeilijk is om hier losse borsteltjes voor te krijgen .een orginele bosch motor kostte maarliefst 175,- !!!!!!!wat zouden borsteltjes en een motor reiniging kosten ......ik bedoel maar .
uiteindelijk had ik voor dat ik begon bij www.carpartsdirect.nl een ventilator motor gevonden van febi voor 98 euro.BIJ opening van het pakket viel op dat de verpakking en onderdeel geheel merkloos waren ,maar pasvorm geheel identiek.
Het monteren was ook niet makkelijk ,de motor past op 1 manier met een pasmof die ook weer los kan draaien tijdens monteren.
ben je zover dan nog is het een crime om de zegering te monteren ,gewoon omdat je er slecht bij kunt.
ook het inbouwen blijkt dus niet geheel op een makkie te berusten .nadat ik de unit vast los had terug geplaatst,kwam er tydens de testrun een gekrijs van jewelste omhoog.
wat blijkt....de aanzuigmof zat iets te vast waardoor deze tegen de ventilator rotor aan liep....een weetje dus want ik had weer de unit opgelost.Hoop werk extra wat eigenlijk niet had gehoeven.het iets losser maken richten van de aanzuigmof had ook makkelijker gekund dus.
Al met al is het prima gelukt ,de blower blaast weer volop geen beslagen ruiten meer .
ook de ruimte achter het schutbord weer picobello gemaakt,netjes schoon gemaakt ,diverse mechaniekjes gesmeerd van het verwarmings/koelsysteem en het ruitewissersysteem.
nu nog de airco weer goedkrijgen ,na de laatste service beurt is deze in elkaar gedraaid ,dat na pas 15.000 km na een kostbare retrofit.,volgens de bovag kan dat gebeuren,mijn eerste compressor hield het 348.000km uit...........ik ga mij daar stevig op orienteren want de boel verzieken kan ik zelf beter.
Hoe dan ook bedankt voor de duidelijke tekeningen die in je antwoord waren bijgevoegd.Ik zal deze klus niet snel vergeten ,in de 20 jaar dat ik sleutel wat dit de meest rottige.ik hoop dan ook dat ik hier nog veel plezier aan mag over houden.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 100 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar