Audi A6: katalysator??

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: AML, Motorinhoud (cc): 2400, Vermogen (kw): 121

auto hapert bij vraag naar vermogen.
storing op lambdasondes bank 1 en 2
deze zijn vervangen.
geen effect.
kan ik de conclusie trekken dat dat katalysatoren verstopt zijn?
kmstand 237xxx

en wat kan ik het beste doen bij olie verbruik zit ongeveer op 1L/2000km

alvast bedankt
gr wouter

wouter2202

Geplaatst door wouter2202 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Wat zijn de exacte storing teksten? En/of het nummer van die storingen?
2 Lambdasondes tegelijk kapot kan, maar het komt niiet zo vaak voor.

Als de motor echt de olie verbruikt (en niet lekt) is dat niet goed voor de levensduur van de katalysator.
Als de kat's niet meer voldoende werken, krijg je daar wel specifieke foutcodes voor.
Om nu zo maar te concluderen dat beide kat's verstopt zijn, gaat me nu nog wat te ver.

kaleido 1 (1620) PRO, 7 jaar geleden

Als de katalysatoren echt verstopt zitten , stikt de motor als het ware en kom je echt niet meer vooruit , en haal je zeker geen topsnelheid meer, hapert hij meteen als je gas geeft of komt het er achteraan ?
Controleer je inlaatsysteem eens op beschadiging als het meteen gebeurt als je gas geeft.

wouter2202 (0), 7 jaar geleden

helaas heb ik de storingscodes niet meer bij de hand.
het is inderdaad zodra ik gas geef een vermogen vraag begint hij iets te haperen tot ik op constante snelheid blijf.
de storing die aangegeven werd was dat de lambdasondes een te lage waarde doorgaven.
ik kan mij zelf namelijk niks anders bedenken dan dat de katalysatoren verstopt zouden zijn.
aan bougies etc. kan ik niks zien qua slechte verbranding.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Mengsel zal wel erg arm zijn, vermoed ik. Of een probleem met de secundaire lucht, waardoor de lambda signalen erg laag worden.
Of te weinig brandstof flow. In ieder geval iets wat beide banken tegelijk beinvloed.

Voor de zekerheid maar even opnieuw uitlezen dan. Vergeet dan niet de Freeze frame data bij de foutcodes. Kun je zien onder welke belasting de fout optreedt.
En je kunt gelijk naar de fuel trims laten kijken of die wel 0 zijn of veel afwijken en of de fuel trims in het probleem gebied veel gaan afwijken tijdens een proefrit.

Heeft deze motor een luchtmassa meter of een map sensor?

wouter2202 (0), 7 jaar geleden

ik heb 1 van de storingen opnieuw gekregen na ongeveer 40 km
p0420 catalyst system efficiency below threshold bank1
de andere was destijds bank 2
en deze heeft idd een luchtmassa meter maar deze hebben we al uitgewisseld en probleem veranderde niet

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

De foutcode die je nu krijgt is zeer beslist geen foutcode op de lambdasonde van die bank.
De foutcode betekent gewoon wat de tekst al zegt, de katalysator is defect.

Nu is het defect zijn van de katalysatoren waarschijnlijk niet de oorzaak van het hikken en stotteren.
Het is juist andersom, het stotteren heeft uiteindelijk beide katalysatoren vernield, mogelijk geholpen door het olieverbruik.
Op dit moment zou ik ze nog niet vervangen, aangezien de storing die er nog in zit de nieuwe kat's ook weer om zeep zal helpen.

Beetje zonde van de onderdelen die je nu al onnodig hebt vervangen.
Ik hoop dat je originele onderdelen hebt gebruikt? Want anders kan het middel nog wel eens erger zijn dan de kwaal.

Het wordt tijd voor wat serieus meetwerk, ben ik bang. Dan wel rijdend, dan wel op een rollenbank.
Brandstofopbrengst/druk om eens mee te beginnen. En dan eens kijken naar de signalen van de lambdasondes bij accelereren.
Een keertje compressie en lekverlies meten kan ook geen kwaad, gezien het olieverbruik.

wouter2202 (0), 7 jaar geleden

vanmiddag waardes lambda sondes vergeleken bank 1 en bank 2
bank 1 sensor 1 schommeld tussen 0.2 en 0.8 V
bank 1 sensor 2 constant 0.6V
bank 2 sensor 1 schommeld tussen 0.2 en 0.8 V
bank 2 sensor 2 constant 0.6V

niks aan de hand geen storing
ineens bank 1 sensor 2 schommelt mee met sensor 1 en storing komt weer tevoorschijn.
daarna dealer gebeld deze kan mij niet helpen kent het probleem maar kent geen oplossing.
nou dat helpt.... nu twijfel ik toch wel aardig.
of nieuwe kat bestellen (en dan nog welke)of zou het wat anders zijn.
het schokken is niet echt schokken het is meer niet soepel lopen naar mijn gevoel kan hij zn druk niet kwijt dus vandaar ook het gevoel van (deels)verstopte kat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.