Goedendag
Heb een vraag mbt een koelprobleem. Het betreft een Audi 80 uit '94 met 2.0 ABT motor. Deze wordt zeer snel warm, na zo'n 20min stadsverkeer loeit de ventilator regelmatig, en zie ik soms "hittegolfjes" boven de motorkap, terwijl de buitentemperatuur slechts een graad of 5 is. Lijkt me niet normaal. Het is echter nog nooit mis gegaan (kokend). Temp.meter op het dashboard werkt niet (defecte sensor oid). Ook dacht ik een koelvloeistofverbruik te vernemen, en heb zodoende 3/4 liter bijgevuld (na zo'n 2000km), zodat het niveau weer op max. stond.
Echter laatst begon het koelvloeistoflampje te branden, terwijl ik op de autoweg zo'n 110 km/h reed (was net slechts 10(!)min onderweg, gestart met geheel koude motor). Vrijwel direct gestopt, resultaat: zeer veel druk in het koelsysteem, dop eraf, er is ong een half liter koelvloeistof uitgespoten. Toen dit er eenmaal uit was, stond het niveau vloeistof vreemd genoeg nog steeds in het toegestane gebied. Heb inmiddels weer een paar ritjes gemaakt, probleem nog niet weer voorgekomen. Is het mijn eigen schuld geweest (teveel vloeistof erin)? Heb echter nooit boven het max. bijgevuld. Of zit er lucht in het systeem oid.
Alvast vele dank voor het lezen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou eerst eens beginnen om de meter van de temp te maken, dan zie je al een stuk meer en kun je kijken wat er gebeurt.
Als het lampje van de koelvloeistof gaat knipperen, betekent dat, dat er of niks meer in het reservoir zit, of dat de motor te warm word.
Als je bij warme motor de dop eraf haalt is het normaal dat er kvs uitkomt..ook is het dan normaal dat hij niet gelijk zakt, bij koude motor zul je er vast en zeker nog wat bij kunnen gooien.
Zie je nergens sporen van lekkage onder kap ?
Gr Stefan
Ik denk dan, dat het lampje begon te knipperen, omdat de motor te warm werd. Echter hoe kan dat, al na 10 min, en ook nog eens terwijl de auto al 5min 110km/h rijdt.
Sporen van lekkage, ik zag wel wat druppels bij de verdelerkap, verder nergens. Tevens komt er redelijk veel witte rook uit de uitlaat (ook nog na 15min), maar het koelvloeistofverbruik valt nog wel mee. (ong 1L per 3000 km schat ik zo)
Bvd.
14 jaar
Update: koelvloeistof blijkt bij koude motor ver beneden peil, terwijl deze bij de "kokende" motor wel vol stond, nadat er ong 1/2 liter is uitgespoten. Zit inmiddels weer 1/2 liter bij.
Verder ben ik er nog steeds niet zeker van waar het probleem precies door wordt veroorzaakt.
14 jaar
Hans
Koelvloeistof mag hij niet verbruiken, dus je zou ook niks mogen bijvullen!
Of er is een kleine lekkage waardoor je wat verliest, of het gaat de motor in.
Je kan het systeem eens onder druk laten zetten om het lek op te sporen, kunnen ze gelijk met een CO snuffelaar controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten, zo kun je het e.e.a. uitsluiten.
14 jaar
Stefan
Bedankt, zal het eens aankaarten bij de garage.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar