Mijn 2.3E automaat heeft voor de distributie nog een kleine radiateur die parallel gekoppeld staat aan de hoofdradiateur. Ivm lekkage van dit radiateurtje heb ik een vulmiddel toegepast in de hoop dat dit de drie weken zou overbruggen naar de geplande grote beurt.
Sinds dat moment koelt de radiateur kennelijk onvoldoende, waarbij ook ventilator niet aanslaat. Temperatuur liep op tot drukventiel op expansievat ingreep.
Omdat het toch moest gebeuren inmiddels zelf kleine radiateur vervangen. Voor alle zekerheid thermostaat vervangen nu de zaak toch open lag. Met reinigingsspul systeem gespoeld.
Desondanks slaat ventilator niet aan en loopt temperatuur op. Als de ventilator met maximaal toerental buiten de sensor om wordt geschakeld, loopt de temperatuur (95-100) niet echt naar beneden. Dit alles met stationair draaien.
Wie kent de oorzaak en daarmee de oplossing.
Vriendelijke groet Dirk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Harry,
bedankt voor je reactie. Opmerkelijk is dat de klacht pas opviel, nadat ik een "herstelmiddel" voor lekkage had toegevoegd.
Het zou me toch bevreemden als een dergelijk middel voor een dusdanig verstopping zorgt dat er te weinig doorvoer zou zijn. Zou het middel erger zijn dan de kwaal. Met name omdat hoofdradiateur 2,5 jaar oud is. Zit zelf ook aan de schakelaar in de radiateur te denken. Hoe groot is echter de kans dat deze juist defect is geraakt voor gebruik van genoemd middel. Of komt hij onder normale omstandigheden en huidige weertype nauwelijks aan bod.
Maar ga deze zeker doormeten.
PS. Thermostaat uit de reguliere handel. Moet hier dan nog aanpassingen op plaatsvinden?
Vriendelijke groet Dirk
Thermostaat niet juist ingebouwd, zit er een spoelgaatje in?? (ca 3mm geboord gaatje)
Inbouwpositie van dit gaatje is belangrijk.
Het zou ook kunnen dat de radiateur verstopt is. Koeling is zeker niet overbemeten bij deze auto's.
Ventilator die niet aanslaat moet je zoeken in defecte schakelaar. Deze even in een pan op het fornhuis zetten en de mulitmeter op de contacten aansluiten. Meten is weten in dit geval.
Inmiddels schakelaar gecontroleerd. Hoewel ik niet bij machte was om de inschakeltemperatuur te meten, lijkt me de schakelaar in orde. Vlak voor koken ging de 1e fase aan. Lijkt te kloppen met de mij bekende informatie (95-85C). 2e fase ging boven vuur ook aan.
Lijkt onvoldoende doorstroming over te blijven. Wel of niet een gaatje in thermostaat lijkt mij in dit geval dus niet belangrijk, want op zeker moment moet thermostaat volledig open staan.
Met vriendelijke groet dirk
18 jaar
Herstelmiddelen zijn idd wel eens erger dan de kwaal.....
de thermoschakelaar werkt dus. Wordt de fan direct door deze geschakeld of zit er ook nog zo'n fijn relais in met een automatische nadraairegeling. (de fan draait dan altijd een aantal minuten door bij het afzetten van het contact)
Gaatje in de thermostaat kan wel belangrijk zijn. Zat het in de oude dan moet het ook in de nieuwe. Inbouwstand van het gaatje is eveneens belangrijk voor een juiste werking.
Er zijn n.l. systemen waar dit gaatje een stroming langs de thermostaat verzorgt waardoor hij opwarmt. Zonder gaatje of bij verstopt gaatje geen stroming en geheel geen warm water bij de thermostaat, terwijl de motor staat te koken.....
(dit hangt dus van het systeem af, ik weet niet exact hoe dat bij deze audi is, bij latere 5 cilinders moet de beugel van de thermostaat vertikaal staan.)
Beste Harry,
Thermoschakelaar bedient rechtstreeks de fan, dwz twee snelheidstraps aanwezig met 2 afzonderlijke relais. daarnaast nog een relais aanwezig met vermoedelijk de naloopregeling.
Afgelopen weekend nog maar eens nauwgezet ontlucht. Ik had het gevoel dat hierdoor de doorstroming verbeterd was. De fan sloeg nu ook regelmatig op de eerste trap aan. Dacht de oorzaak dus te hebben in lucht in het systeem, met name omdat de temperatuur bij rijden rond 80 C bleef hangen.
Vandaag met veel file en stadsverkeer sloeg het overdrukventiel opnieuw open. Gesimuleerd met lang stationair draaien blijkt de fan even voor de 100 C voor 1e maal aan te slaan en na enige tijd af te slaan. Dit herhaalt zich regelmatig waarbij de temperatuurmeter op dashboard desondanks langzaam naar boven kruipt en ergens tussen 105 en 110 alsnog het overdrukventiel openslaat, zonder dat de tweede trap alsnog aan de beurt is geweest.
Twee mogelijkheden: overdrukventiel slaat open bij te lage waarde?
Thermoschakelaar laat fan bij te hoge waarde aanslaan?
Of is de doorstroming ondanks een waarde bij rijwind op snelweg rond 80 C nog steeds niet goed?
Met vriendelijk groet Dirk
18 jaar
Een nieuwe termostaat wil altijd niet zeggen dat deze voldoende ver open gaat,ikzou deze opnieuw eens wisselen met de oude en het gaatje in de termostaat is zeker belangrijk succes
18 jaar
Uiteindelijk de geplande grote onderhoudsbeurt gehaald. Vanwege een te hoog gemeten druk in systeem, vermoedde men in eerste instantie een lekke koppakking. Na demontage van de kop bleek een koelkanaal nabij 5e cylinder dusdanig uitgesleten ter hoogte van de pakking, dat hierdoor lekkage optrad, die ondanks een nieuwe pakking niet meer te dichten was. Oorzaak van deze slijtage niet direct bekend. Inmiddels een gebruikte motor in auto geplaatst.
Groetjes dirk
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar