Hallo,
Een 2-tal maanden geleden verving ik het koelwater.Sindsdien vind ik elke dag een beetje koelwater onder de wagen;
Hoe correct deze wagen ontluchten ? heb water + antivries opgegoten met stand verwarming op open, na motor op bedrijfstemperatuur slang die naar verwarming gaat wat achteruit getrokken zodat op het hoogste punt kan ontlucht worden en nog wat koelvloeistop opgegoten. Nog steeds luchtbel hoorbaar aanwezig in systeem...
slangen : allemaal OK geen lekken
waterpomp :
kan hiermee probleem zijn ? zou wel zeer toevallig samenvallen met verversing koelwater. Tevens moeilijk te controleren omdat poelie in de weg zit.
moet ganse voorzijde van de wagen er af(zoals bij vervanging distributieriem)voor evt verwijdering waterpomp ?
Hoe kan ik merken of er iets gaande is met koppakking ?
dank voor snelle reaktie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je moet eerst kijken of het koelwater langs het koelwaterreservoir er uit komt of ergens anders
koelwater komt inderdaad(hopelijk enkel)langs reservoir er terug uit.
Wanneer ik echter onder wagen ga kijken vind ik aan de voorzijde (dus daar waar waterpomp is) van de wagen koelvloeistof terug. Expansietankje bevindt zich achteraan in motorcompartiment
20 jaar
als het koelwater langs het reservoir er uit komt betekent dat
dat er druk word opgebouwd in het systeem
dit kan komen doordat er lucht in het systeem zit die meer uitzet met het opwarmen van de motor maar ook door b.v. een lekke koppakking het kan ook zijn dat de thermostaat niet meer opengaat. Eerst moet je zeker weten dat de koelvloeistof alleen via het reservoir er uit komt en niet via de waterpomp
wagen steeds op correcte temperatuur dus thermostaat lijkt me onwaarschijnlijk
20 jaar
ontluchten moet je bij deze auto doen door het tankje onder lichte overdruk te zetten (ca 0.2 bar) anders krijg je ze nooit ontlucht leert de ervaring. dan de linker slang van de kachel (waar het gaatje in zit) terugschuiven en wachten totdat de vloeistof er uit komt. Terwijl hij lekt terugschuiven en de slanklem vastzetten, dan pas de druk erafhalen.
succes
Ik hou jullie op de hoogte...
20 jaar
zoals beloofd :
vanmorgen naar garage gereden. Enkele tests werden uitgevoerd. Bleek dat de dop van de expansietank defect was. Ben gesteld voor 34 EUR. Uiteindelijk dan toch geen defecte koppakking...
dank voor jullie hulp !
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar