Audi A4 1995: Startproblemen

Bouwjaar: 1995

Mijn Audi A4 heeft, als deze een dag stilgestaan heeft de laatste tijd startproblemen. Na het moeilijk aanslaan lijkt het alsof hij even op 3 cilinders loopt. Na een paar keer gasgeven lijkt er niks aan de hand. Dit probleem doet zich pas een week voor. De auto is nog 1000 km verwijderd van de onderhoudsbeurt. Ik heb ondertussen al de bougie kabels etc nagekeken en schoongemaakt, maar hier lijkt niks mee aan de hand. Kan het zijn dat de bougies al einde levensduur zijn, omdat deze bij dit type motor (met twee bobines) twee keer vonken. (een keer voor de verbranding en een keer nutteloos)?

Alwin305

Geplaatst door Alwin305 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

dupl-u-9053-5dd147af3ff0a+Roel Kooijmans (0), 20 jaar geleden

Hoi Alwin,

Ook mijn audi, zelfde type alleen uit '96, ook op G3, startte erg slecht: duurde lang voordat ie aansloeg, in het begin op 3 cilinders lopen, als ie warm is beter. Er is van alles geprobeerd (zie bericht 11-2), uiteindelijk leek de laatste oplossing het reviseren van de cilinderkop. Deze heeft namelijk nogal wat te lijden bij gasgebruik. Nu loopt hij veel en veel beter, hoewel startproblemen niet helemaal opgelost zijn. Wel een duur geintje trouwens (minstens +/- 1500 euro)... Succes ermee!

Roel

Alwin305 (0), 20 jaar geleden

Bedankt voor je reactie,

Volgens mij is dat slecht starten er niet echt uit te krijgen. Dat heeft ie van mij ook altijd gedaan. Ik denk dat dat komt omdat het motormanagement zich aanpast aan het rijden op gas. Als je dan weeer op benzine start is ie een betje ontregeld. Bij het uitlezen van het motormanagement zie je dan ook dat er verschillende foutcodes in staan m.b.t. de gas installatie. Echter, dat lopen op drie cilinders is pas zins een week ofzo. Ik ga het vanmiddag eerst proberen op te lossen door nieuwe bougies te plaatsen. Deze kunnen inwendig namelijk ook verbrand zijn.

Alwin305 (0), 20 jaar geleden

Vanmiddag kreeg ik m'n auto dus bijna niet meer aan de praat. Zelfs daarna leek het nog alsof hij op drie cilinders liep. Dus nieuwe bougies gekocht. Deze vervangen en hij rijd weer perfect. Betekent dit nou dat de bougies 14000 km mee gaan? m.a.w. de 15000 nog niet eens halen? Of heb ik te hard/te lange afstanden gereden? Ik rijd meestal meer als 1000 km per week.
Ik lees dat mensen de cilinderkop gereviseerd hebben. Bij welke km stand is dit dan gebeurt? Mijn audi heeft nu 226d km gereden.
Mijn vorige Audi 80's hebben zonder problemen tussen de 200d en de 300d km gereden.

audia4 (0) PRO, 20 jaar geleden

Bougies bij deze motoren op benzine!! gaan 60.000 km mee.
Op gas verwacht ik ongeveer hetzelfde.

succes

Alwin305 (0), 20 jaar geleden

Wat betreft de bougies, de normale long-life bougies gaan inderdaat 60d km mee. Op gas heb je echter bougies met een hogere hittegraad (met één pootje) Deze zouden normaal 15d km mee moeten gaan.
Ik ga binnenkort maar eens de compressie meten om erachter te komen of alle cilinders voldoende compressie hebben.

Alwin305 (0), 20 jaar geleden

Ik heb de cilinderkop gedemonteerd en helaas, er moet dus een revisie cilinderkop op. Nu dus een gas geschikte. Nu maar hopen dat het beter zal gaan

peeterzon (0), 19 jaar geleden

Is zo'n revisie duur? En kun je dan weer doorrijden tot de 400.000km?

Ik ben ook voornemens een 2e hands A4 te kopen op G3. Deze hebben allemaal al zo'n 150.000 tot 200.000 gelopen.

Alwin305 (0), 19 jaar geleden

De ruil(gereviseerde) cilinderkop kostte me incl koppakking, bouten, nieuwe distributieriem iets mer als 1000 euro meen ik. Ik heb de werkzaamheden wel zelf uitgevoerd. Ik heb er ondertussen al weer 50d km mee gereden en rijd nog als een zonnetje. Ik hoop dus dat ie nog wel tot de 500d km mee kan. De rest van de auto is tot nu toe probleemloos.
Wat betreft de nieuwe cilinderkop. Deze heeft, hebben ze mij verteld, hardere kleppen en klepzittingen dus zou nu geen last meer moeten hebben van het rijde op gas. De tijd zal het uitwijzen dus. (km stand nu, 260.000)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.