Audi TT 1999: Koelvloeistof warme motor laag niveau???

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Ajq, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 132

Hallo allemaal!
Vd week merkte ik dat bij controleren dat ineens de koelvloeistof lager dan MIN stond, dit had ik gemeten met warme motor, heb toen bijgevuld tot MAX, verdacht dat ik het vondt heb ik vandaag weer gekeken, bij warme motor weer laag, welliswaar op MIN ipv eronder maar voor mijn gevoel lekte er iets, zie nergens lekkage met kappen eraf halen, slangen droog tankje niet nat oid, net na paar uur afgekoeld te zijn nog eens gemeten nu koud staat ie cm boven MAX hoort het niet zoiezo 1 niet zo te schommelen? En 2 eerder andersom te zijn? Dus bij warme motor hoger peil dan koud gemeten? Ik heb wel steeds bij meten de dop eraf gehaald ivm lichtinval duidelijker te zien niveaus,
Hoor graag of iemand hier wat van weet het is dus een audi tt met 1.8t 180pk versie

Da4r

Geplaatst door Da4r (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi TT? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1595) PRO, 6 jaar geleden

Controle bij koude motor en dan tussen min. en max.
Het kan zijn dat door de druk in het systeem het niveau toch lager staat warm dan bij koud , slangen hard of zacht ?

Da4r (0), 6 jaar geleden

Hoi kaleido
Volgens mij zijn de slangen zacht bij warme motor heb het eerder getest keer maar vandaag niet helaas

Da4r (0), 6 jaar geleden

Ik ga het peil in de gaten houden deze week en ook verschil warm koud ik dacht dat het altijd hoger hoort bij warm weer ivm druk

Da4r (0), 6 jaar geleden

Hallo
Ik heb de vloeistof bijgevuld en met rijden gekeken hij staat ieder geval tussen de min en max in, maar via het secret menu met code 49c kan je de temp van koelvloeistof meten digitaal, en die geeft hele andere dingen aan dan de teller in dash doet, bij koude start zegt ie dat de koelvloeistof temp al 30 graden is, en na 10 min rijden blijft ie dan hangen rond de 75 graden zitten, bij stilzetten na rit motor uit loopt ie dan op tot 86 ong en daalt dan langzaam weer uiteraard ivm afkoelen, is nou de termostaat stuk of?? Volg het nu helemaal niet meer, ook de nalooppomp, secundaire elektrische waterpompje heb ik aan gevoeld maar voel niet echt of die draait, weet niet of je dat zo kunt testen maar als iemand wat weet, graag tips wie me op weg kan helpen, bedankt

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Hallo,die meter in je instrumenten paneel beduvelt de boel,maar dat heeft de fabrikant ook zo bedoelt.
Tijdens de opwarmfase loopt hij mee met de koelvloeistof temperatuur maar daarna blijft hij keurig op 90 graden staan, ongeacht of te werkelijke temperatuur schommelt tussen 70 en 100 graden.
Dit voor de gemoedsrust van de bestuurder.
Overigens zegt de fabriek dat een temperatuur van 70graden niet slecht is voor de motor.
Ik weet het niet zeker ,maar het elektrische waterpompje gaat pas draaien boven 100 graden.
het heeft een terugmeldt functie zodat een defect als storing gemeld wordt

Da4r (0), 6 jaar geleden

Hallo Jazeker,
Bedankt de tellers weet ik bij tt is het zelfs zo dat deze zoiezo raar doet en dat doet ie dan ook altijd al, maar wat betreft de 70 tot 100 graden, ik heb gelezen dat de termostaat pas opent boven die 70 graden, in dat geval blijft ie dan toch dicht staan bij mij? Het klinkt mij overigens wel logisch wanneer je snelweg rijdt dat de radiator beter kan koelen ivm rijwind,

Da4r (0), 5 jaar geleden

Eea vervangen waaronder sensor warmte thermoststaat en y stuk kvs leiding

jaker (0) PRO, 5 jaar geleden

Nou mooi dat het opgelost is,bedankt voor de feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi TT of stel zelf een nieuwe vraag.