Dag collega's
Ik heb hier een A8 3.7 uit 2000 met motortype AQG, dezelfde auto als die van 2 weken geleden met de waterpomp. Deze auto verbruikte al langer koelwater maar nadat ie dus uitwendige lekkage vertoonde bleek de waterpomp lek te zijn en is dus vervangen. Het probleem zou dus opgelost moeten zijn. Helaas verbruikt de auto nu nog steeds zo'n 1 liter op de 150km. Uitwendige lekkage is er niet meer, koppakking test geeft geen storing, het systeem blijft op druk, de kachelradiator is ook niet lek en uit voorzorg hadden we de expansievat dop al vernieuwd. Aangezien hij ook geen overdreven veel witte rook uit de uitlaat uitstoot is de diagnose moeilijk vast te stellen. Iemand een suggestie ??
bvd. Jerry
.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
blijft de olie wel schoon van koelvloeistof?? anders misschien de warmtewisselaar (oliekoeler) lek.
De olie is schoon van koelwater, we hebben nu al zo uitgebreid getest en bekeken maar het is voor ons ook een raadsel, het moet toch ergens blijven. De klant heeft nu al 3 liter bijgevuld deze week. Het vermoeden van ons is dat de motor het koelwater mee "verbruikt" maar er is geen witte rookuitstoot, en hij bouwt ook niet teveel druk op. En tja, gezien de grote van de reparatie om er nu de koppen van af te halen en deze natuurlijk ook af te laten persen vind ik dat op dit moment door de onzekerheid te vroeg.
19 jaar
Met een pompje een nacht flink onder druk zetten (liefst met warm me motor beginnen) Volgende morgen kijken m.b.v. endoscoop of er water in de cilinders is gekomen. NIET ZOMAAR STARTEN NA DEZE AKTIE, HIJ ZOU WATERSLAG KUNNEN MAKEN!!
En om de kachelradiateur te beschermen is het raadszaam deze leidingen af te knellen bij deze aktie
de cilinderpakking is gescheurd
Het koelsysteem hebben we overdag al een kleine 5 uur onder druk gehad, drukverlies was minimaal... met endoscoop eerst daarna in de cylinders kijken is idd een goede optie. Dat hebben we nog niet gedaan en gezien de omstandigheden de moeite waard. Ik laat het maandagavond wel weten.
19 jaar
Het gaat voornamelijk om te beginnen met afpersen met warme motor, goede kans dat ie koud dicht is en warm lekt.....
Oké idd, daar hoopte wij ook op maar dat gaf geen uitsluitsel, met de endoscoop is denk het enigste wat nog resultaat kan geven hoop ik. Normaal met zo'n flink verbruik zou je denken dat het niet zo moeilijk zou zijn om zonder twijfel een directe oorzaak te kunnen vinden...
19 jaar
misschien dat ik wat raars zegt maar
1.laat de motor op tempratuur komen.
2.jaag de motertoertal 4000-6000 toeren en laat een papier met iets zwaars vast kijken of tie water spuit uit de uitlaat
3.als dat niet lukt alle leidingen dus ook in de motorblok kan ergens lek zijn.
Ik zou nog laten weten als ik de oorzaak gevonden had : Ik had toch besloten om de cyl-koppen te demonteren om uitsluitsel te krijgen. Het was daarna al snel bekend welke cylinder het lek had maar aan de koppakking bij de betreffende cyl was niet een lekspoor te zien, daarna de kop kaal geschroefd en af laten persen: Bij de bewuste cylinder een scheurtje in de cyl-kop naar een waterkanaal ...
Nog bedankt voor de reacties !
mvg Jerry
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A8 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar