Hallo,
Deze A8 met een 2.5 TDi AFB motor heeft nokkenasslijtage aan beide kanten van het v-blok. Ik weet dat dit wel eens vaker voor komt. Deze auto heeft nu 300.000 km. gelopen.
Even de volgende vragen:
- waardoor wordt deze slijtage veroorzaakt?
- kan er iets gedaan worden om dit in de toekomst te voorkomen?
- volstaat het vernieuwen van de kleppentrein met sleepers e.d. of is het verstandiger meteen een complete revisiemotor te monteren.
- weet iemand een betrouwbaar bedrijf waar je een revisie motor kunt kopen voor een gunstige prijs?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wij hebben materiaal laten onderzoeken oa op hardheid etc. is gelijk. het komt bij verschillende km standen voor. de auto s die wij smeren met een ow hebben wij geen last mee leg mij dat dan maar uit. ik ben niet te oud om te leren. dit is bij meerdere mensen bekend. er hebben meer merken met dit bijltje gehakt.
Bij deze km stand 2x kop demonteren en totaal laten reviseren. Gaat ie weer 300.000 mee. (nieuwe kleppen, klepgeleiders, nokkenassen, sleeptuimelaars en zittingen.)
Kunt ook bij motoren revisiebedrijf informeren of er ruilkoppen beschikbaar zijn en wat deze kosten.
de klant zal er geen 3 ton bij rijden dys een deel reparatie is voldoende. doen wij regelmatig.bij koude motor te weinig smeering. dunnere olie maar niet met die km stand meer doen
Inlopen van deze nokkenassen heeft niets met smering te maken, de materiaalkeuze van de sleeptuimelaars is de oorzaak. Het is overigens een bekend probleem, de dealers bestellen deze onderdelen met pallets tegelijk.
heeft echt niks met smering te maken!
vanaf eind 97 tot 2001 bij motorcode afb,ake (2,5 TDI) komen ze idd, met pallets te gelijk voor, deze nokkenassen hebben zelfs al een maand in backorder gestaan vanwege de enorme aanvraag onder de dealers!
we praten hier echt over een construktie fout! dit voornamelijk in de slepers! deze zijn / waren wel degelijk van een te zacht matriaal waardoor deze zich gingen aftekenen op de nokkenassen.. met het gevolg, een vervroegde nokkenas slijtage!
inporteur is hier wel degelijk van op de hoogte, ze gaven toen en nu mega coulances uit! in het begin zelfs tot wel 100% ook spreekt men dat de nokkenassen en slepers die nu in omloop zijn van een verbeterde kwaliteit zijn! (HUUU!! was de oude serie niet goed dan ?? ) dit ruikt al ergens naar!!!
dit klopt! want na 2002 (terwijl we nog steeds de zelfde olie kwaliteit gebruiken) komt dit euvel ook niet meer voor! laat 2002 tot nu is men over gegaan op een andere klep bediening nl, rolletjes in plaats van slepers!
paul,
wat doet de wagen als de nokkenassen versleten zijn ?
wat zijn de symptomen?
19 jaar
Vermogen raakt weg, motor gaat op gegeven moment in noodloop.
klepstoters halen het ook niet meer en hij gaat ook tikken.wij hebben met dunne olie al jaren geen nokken assen meer vervangen
idd, vermogen verlies! (kleppen gaan niet volledig open ) dit is het sterkst merkbaar als het vermogen wordt aangesproken!
paul,
300.000 km vind ik toch een hele nette km stand, kun je dan nog spreken van een fabricage fout?.
Of gaan deze nokkenassen normaal een autoleven mee?.
Ik heb wel gehoord dat er problemen mee waren. maar dat kwam al bij veel lagere km standen voor.
Bij sommige nog geen ton.
19 jaar
300.000km, is voor een 2,5 tdi die volgens de norm is onderhouden, en gebruikt is onder normale rij omstandigheden is geheel niks! bij 5a6 ton moet men eens gaan denken aan revisie.
(rij momenteel zelf in een 2,5 tdi (225pk) met dik 2 ton op de klok, krijgt erg vaak op z'n donder en gebruikt nog geen drup olie) met deze motoren behalve dat ze wat dorstig zijn is er totaal niks mis mee!
deze motoren draaien nl, geen hoge toerentallen mede vanwege z'n hoge koppel.
bij bv, snelheden zo rond de 160, draait deze motor slechts 3500,tpm
nokkenassen slijten wel maar bij een goed onderhoud met de juiste olie specificatie zal deze normaal een levenlang binnen de toleranties blijven..
en dat was bij de oude nokkenas serie lang niet het geval!
paul,
daarom, 2x koppie opknappen en weer 3 ton sturen, per km gerekend valt het dan wel mee.......
ik heb een ander mening over a6 AKE 2.5 tdi 180pk.hij was 2 jaar en had 60000km toen ik hem kocht.heb hem al 4 jaar en niks anders als problemen mee,bij 70000 spring de 3de elektronische injektor stuk,bij 80000 de turbo, bij 95000 de airbag stuurdoos,overlaatst nog magneetklep van de turbo en de termostaat (minder duure stukken), en vorige week begeeft de versnelingsbaak (tiptronic) ik ben de auto KOOTS MOE!!!!!!hij heeft amper 160000km , nu heb ik zowat gelezen dat de nokkenassen en de mazoetpomp bij die km regelmaatig ook kapot gaan, dus ik denk niet dat in nog 100000km met die auto zou kunnen makken zonder stukken,ik heb geen vertrouwen meer in de auto,dus die gaat zo snel mogelijk de deur uit, ik ga mij terug een a4 1.9 130pk halen,zo goed als nuit geen problemen
18 jaar
jac.s
jij bent één van de weinigen met zoveel problemen met dit motortype, heb in de afgelopen jaren 3 maal een a6 gehad en één a4 met dit motortype, en stuk voor stuk zonder problemen, en zonder kosten! en ik heb ze echt niet soft behandeld..
geweldige motoren.. jac
[quote=paulkelder]jac.s
jij bent één van de weinigen met zoveel problemen met dit motortype, heb in de afgelopen jaren 3 maal een a6 gehad en één a4 met dit motortype, en stuk voor stuk zonder problemen, en zonder kosten! en ik heb ze echt niet soft behandeld..
geweldige motoren.. jac[/quote]
weet iemand vanaf welke km stand de nokkenas problemen "kunnen" beginnen?
En zijn er nog andere "vaste" problemen te verwachten bij een A2 2.5 TDI uit 2001?
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A8 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar