Hallo,
Mijn koelvloeistof kookt over en gaat er via de expansievat eruit. De onderste slang na de thermostaat blijft koud en de bovenste is gloeiend heet. Zit een nieuwe expansievat in nieuwe thermostaat. is een C02 test gedaan en druk test was allemaal goed de waterpomp enzv zijn vernieuwd maar probleem blijft . Volgens de garage is er geen circulatie en is de radiator ergens verstop of het systeem. Weet iemand of dit kan kloppen en hoe kan dit het beste oplossen dank jullie wel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het koelsysteem behoort een geheel gevuld gesloten systeem te zijn. Ook de kachel maakt er deel van uit. Net als het expansie vat. De enige plaatst waar lucht mag zitten is boven de vloeistof in het expantievat. Omdat water bij normale buitenluchtdruk kookt bij 100 graden is een overdrukdop geplaatst. Nu kan de temperatuur ongestraft hoger dan 100 graden worden. Dus het laten draaien zonder of met een defecte dop kan voor het omschreven effect zorgen..
Ik ben bang dat de cilinderkoppakking lekt..
Vul het systeem met koelvloeistof. Als je de werking van communiserende vaten kent kun je de lucht op hogere plekken laten ontsnappen. Zorg dat het niveau in het expantievat daarbij het hoogste is....Als je met een pompje wat druk op het vat zet kun je ook ontluchten. Als de kachel hoger lucht dan de slangen ervan zal ook in de kachel lucht zitten..
Als na het ontluchten de temperatuur van de motor te hoog dreigt te worden en er is geen circulatie? is de pomp waarschijnlijk stuk. Losse schoep oid,
Circulatie stel je vast door te voelen of alles opgewarmd wordt of dat sommige plaatsen koud blijven.
Circulatie wordt ook belemmerd door verstoppingen (bagger) of een defecte thermostaat. Radiateur blijft koud, maar kachel wordt wel heet..
Er zit een nieuwe dop op. De pomp is vervangen en daarvoor deed dit ook en de oude waterpomp was nog goed was trouwens 35000 klm geleden vervangen en nu weer. Als ik normaal rij 120/140 dan gebeurt er niks maar zodra ik flink gas geef dan gooit die alle kv eruit en de temp gaat na 110/120 graden om daarna na 10 seconden weer naar 90 te gaan als ik gas terug neem. Ik weet wel dat ik maandje geleden de expansievat heb vervangen en heb denk het systeem niet goed ontlucht. Kan je mij wat tips geven om het te laten ontluchten En de verwarming word heel moeilijk warm.
En de koppakking ik heb geen smurrie geen condens uit het uitlaat enzv en er komen geen bubbels in het expansievat. Het systeem is onder druk gezet en toen zakte de kv meteen maar nergens een lek en de garage zei geen circulatie van het water het water word niet gekoeld waardoor het gaat koken. Maar een vraagje cor de retourslang hoort daar water (straaltje ) uit te komen als de auto stationair draait want dat gebeurt namelijk niet bij mij pas als ik flink gas geef? En de onderste slang word moeilijk warm . dank je wel voor de hulp
11 jaar
De lucht kan heel goed de oorzaak zijn.. Naar mijn mening kun je heel eenvoudig ontluchten bij stilstaande motor. De lucht zal op diverse plaatsen boven de vloeistof zitten. Op diverse plekken heeft de fabrikant zg ontluchting nippels geplaatst. (net als thuis bij de verwarming) Zolang er elders op een hogere plek vloeistof zit zal bij het openen devloeistof daar naar toe lopen.. zit de nippel hoog?? dan zal op die plek juist lucht toetreden. Door het expantievat wat hoger te vullen en het systeem onder druk te zetten wordt de vloeistof in de richting van de ontluchtingsnippels gestuurd. Op sommige hoge plaatsen zijn geen nippels gepllaatst maar volstaat het losdraaien van de klem van een slangetje. bv kachel . Door de auto over te laten hellen weet je soms beter wat boven is. Denk erom ook de radiatuur kan hoog zijn..
Ik ga morgen de boel doorspoelen en reinigen met radiator reiniger. Kijken wat eruit komt. Maar moet er water uit de retourleiding lopen bij stationair lopen en wat de koude slang wat denk jij daarvan?
11 jaar
spoelen hoeft niet.. Wat bedoel je met retourleiding??? Stel je voor??? een circulatiepomp(waterpomp), in een circuit...
motorblok samen met de radiateur???? Het water wordt rondgepompt....Behalve als de thermostaat dicht staat.... Dan lukt dat niet.. (koude motor)....
of
motorblok samen met de kachel ???? Het water wordt rondgepompt....Behalve als de kachelkraan dicht staat.... Dan lukt dat niet.. (koude lucht uit de kachel)....
Stel je voor?? nu staat alles dicht??? toch hebben we graag circulatie, Anders wordt de motor bovenin loeiend heet en blijft onderin koud. (Dus is er een omloopkanaal in het motorblok soms maakt het expansie vat daar ook deel van uit. In sommige gevallen wordt bij warme motor het omloop kanaal afgesloten.
En dan nog dit.. Koelvloeistof (water) kookt bij 100 graden en een absolute druk van 1 bar(buitenluchtdruk 76 cm/kwik kolom). In de bergen bij ijle lucht (lage lucht druk, minder dan 1 bar, soms maar 65 kwik ) al veel eerder. Als de lucht druk hoger is kookt water pas bij hogere temperatuur. Bij een goed werkende overdrukdop kan de druk oplopen tot 1,5 tot soms wel 1,7 bar de kooktemperatuur verhoogt dan tot voorbij 120 graden celcius... Maar er speelt wat anders mee. Bij verhogen van de temperatuur zet alles uit... gas veel meer dan vloeistof of vast materiaal. Ook lucht is een gas. Dus bij bv 120 graden is een luchtbel veel groter dan bij bv 70 graden. Maar Druk perst die zelfde luchtbel weer in elkaar.. Als bv door het openen van een dop de druk afneemt gebeurt er dus van alles, het water gaat koken, de lucht zet uit enz.enz. De stoom en het gas stuwen het water weg in de richting van de opening.. Pas als de vloeistof weg is kan het gas echt gaan uitzetten,.......
En nu terug naar wat je als eerste meldde. het overkoken??? was de dop losgedraaid??? Nooit doen (bij warme motor.
Als de bovenste slang van de radiateur loeiheet is en de onderste koud??? is er geen circulatie via de radiateur..
Oorzaak kan zijn,
Thermostaat blijft gesloten, (getest? vervangen, ook de nieuwe getest???)
Radiateur inwendig -- helemaal verstopt....???? lijkt me stug...
Waterpomp werkt niet of bijna niet v snaar veel te slap, of schoep pomp zit los op de as, ff wachten met demonteren...
Voering in de onderste radiateur slang is losgelaten en werkt nu als klep er wordt door de pomp aan gezogen..Deze slang is altijd al wat soepeler dan de bovenste.
Of. omdat er lucht in zit kan er geen circulatie plaats vinden????? Ik ga voor het laatste
Druktest??? bedoel je de test om te controleren of het koelsysteem niet naar buiten lekt??? Dat wisten we al, alleen via de dop..
De CO2 test??? gemeten boven in het expansie vat ???? Hier door stel je vast dat er (uitlaat) gas in het koelsysteem is terecht gekomen.
Ik heb meegemaakt (ook bij een diesel) dat die test niet werkte. De cilinderkop was toch lek..
dus nog wat werk morgen. Ontluchten desnoods door te kantelen..de lucht verplaatsen naar een plek waar het kan ontsnappen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar