Audi S3: koppaking ???

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8-20V Turbo APY

Ik heb het idee dan ik de koppakking kapot heb, of ergens een haarscheurtje.
Waarom denk ik dat ?

- Koevloeistof verlies, weliswaar maar een beetje maar toch, in 2weken tijd van max naar iets onder min gezakt.
- Af en toe loop auto na starten een aantal seconden op 3 cilinders, geen fouten opgeslagen.
- Geen schuim in olie
- Geen witte uitlaat gassen
- Dikke koelslang van radiator niet extreem hard naar een stevig ritje

Vanochtend liep ie wel extreem slecht en was er wel even witte damp uit de uitlaat, verder rook het naar koelvloeistof, ik heb meteen onder de motorkap gekeken en bij de turbo rook het ook naar koelvloeistof.

Nu weet ik niet of de turbo ergens inwendig een waterlekkage heeft of toch langs 1 van de cilinders.

Het is ook niet elke keer dat ie op 3 cilinders loopt, na een 3 a 5 tal seconden is het weg en tijdens het rijden merk ik helemaal niks.

Zowel ik als vorige eigenaar hebben altijd heel rustig warm gereden en altijd even stationair laten draaien na rit.

Kan me iemand nog een tip geven om nog iets uit te sluiten ?

Audidriver73

Geplaatst door Audidriver73 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi S3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Patrick,

Heb je ook soms dat hij lastig rond draait als je hem het s'morgens start ?

Je kan eens met een CO-snuffelaar controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten, anders even een cilinderlektest doen bij warme motor.

De slangen staan altijd wel op druk bij een warme motor en dat is normaal, maar ze moeten niet zo hard als steen worden want dat is niet goed.

Het op 3 cilinders lopen kan zijn dat er wat kvs in de cilinder zit en dit na een aantal sec pas verbrand heeft, of dat probleem moet ergens anders gezocht worden.

De waterkoeling van de turbo zal niet lekken, tenminste, kan me dat niet voorstellen, en als dat zo zou zijn, zou je oliepeil na verloop van tijd wel stijgen.

Gr Stefan

Audidriver73 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoi Stefan,

Koelslangen staan inderdaad onder druk maar zijn wel nog met 2 vingers in de drukken.
Ik denk inderdaad ook dat er koelvloeistof in 1 van de cilinders lekt en deze na een aantal seconden eruit is waardoor de motor weer normaal loopt.
Hij draait zowel met koude als warme motor normaal rond.

Oliepeil blijft gelijk, is zelf iets gezakt maar dan praat ik over max 1/4 L

Audidriver73 (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoogstwaarschijnlijk toch de koppakking, volgende week kop eraf halen.

Nu heb ik een vraag over het de aantrekmomenten als ik de kop weer hermonteer.
Ik heb namelijk verschillende waardes gezien:
1) 40Nm-60Nm-180graden
2) 40Nm-60Nm-90graden en nog eens 90graden
3) 40Nm-60Nm-90graden en dan 180graden.

Ik weet dat bij de meeste vw's het meestal 40Nm-60Nm-90graden-90graden is.
Vorige week nog een golf 3 VR6 koppakking vervangen, deze loopt inmiddels weer incl meerdere aanpassingen zoals compleet onderblok revisie met R32 onderdelen, andere nokkenassen en uiteraard nieuwe kettingen, geleiders en spanners.

Audidriver73 (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb maandag cilinderkop gedemonteerd, zowel aan kop als aan koppakking als aan de kop zelf met het oog niks te zien.
Kop gisteren weggebracht om te laten controleren, afpersen, eventueel vlakken en maar meteen laten reviseren.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-GUUVXFCG-D....[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-XHNAGROX-D....[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-HFZ66AUT-D....[/img]

Audidriver73 (0) PRO, 13 jaar geleden

Vandaag slecht nieuws van revisiebedrijf, kop is gescheurd tussen 2 kleppen.

Audidriver73 (0) PRO, 13 jaar geleden

Inmiddels nieuwe kop met alle toebehoren erop gezet.
Gelijk oliezeef in carterpan vervangen omdat dit vaker schijnt voor te komen bij de 1.8 T.
Carterpan was toch al beschadigd van drempels, dus deze ook vernieuwd.
Auto starte gelijk de 1e keer maar begon na een halve minuut olie te lekken aan carterpan bij vliegwielzijde.
Carterpan weer gedemonteerd, schoongemaakt en opnieuw met speciale originele kit gemonteerd.
Lekt nog steeds, ik weet niet waar het vandaan komt, aangezien ik het even heb gehad heb ik er deze week niks meer aan gedaan.

Audidriver73 (0) PRO, 13 jaar geleden

UPDATE:

Auto laten ophalen door revisiebedrijf waar ik cilinderkop vandaan had, hier heeft hij nog 5weken gestaan.
Na lang zoeken eind vorige week bleek de gereviseerde kop gescheurd te zijn vlak onder klepdeksel aan achterkant.

Vandaag auto terug naar huis gesleept en begonnen met weer de kop eraf te halen (baal baal).
Ik krijg wel alles vergoed behalve het werk maar goed, hopelijk is het dan goed.

Ze waren er nu over bezig dat ik de kop niet juist had aangetrokken, aangezien ik 2 verschillende aantrekmomenten had gevonden ben ik uitgegaan wat in elsawin staat, 40Nm dan 2x 90graden.

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Autodata zegt ook 40Nm, 90 graden, 90 graden.....maar wel met nieuwe bouten.

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

De kleppendeksel zat toch wel goed? Klepdekselpakking toch wel juist gemonteerd (en een nieuwe gebruikt? )

S6

Ralf

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Ralf_Jensen]De kleppendeksel zat toch wel goed? Klepdekselpakking toch wel juist gemonteerd (en een nieuwe gebruikt? )

S6

Ralf[/quote]
Daar scheurt de kop niet van.....

Audidriver73 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Ralf_Jensen]De kleppendeksel zat toch wel goed? Klepdekselpakking toch wel juist gemonteerd (en een nieuwe gebruikt? )

S6

Ralf[/quote]
Uiteraard, ik zal straks proberen een duidelijke foto ervan te maken want hij is met het oog goed te zien.
Ik vind het ook vreemd, daarbij is het niet de eerste kop die ik monteer.
Of hij van te voren al gescheurd was weet ik niet, heb ik ook niet op gelet.

Audidriver73 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Hans4040]Autodata zegt ook 40Nm, 90 graden, 90 graden.....maar wel met nieuwe bouten.[/quote]
Altijd nieuwe bouten uiteraard.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Damm dat is pech hebben zeg, je kan het wel mooi vergoed krijgen maar je zit wel even met dubbel werk en een hoop extra grijze haren te kijke..

Audidriver73 (0) PRO, 13 jaar geleden

Hier een afbeelding van de kop, scheur loop door tot aan uitlaatspruitstuk en binnen in de kop tot aan de kleppen.
Of de nokkenas lager bout is te vast geweest of hij is tijdens transport op de stift van klepdeksel gevallen of hij was al defect hoewel ik me niet kan voorstellen dat een revisiebedrijf zoiets verkoopt voor genoeg geld.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-BG38B6OC-D....[/img]

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Door het verkeerd aandraaien van de bouten kan dit ook niet echt gebeuren, wellicht heeft hij een klap gekregen en heeft het revisie bedrijf het ook net ontdekt..

Maar ja, even op de andere wachten nu..

Audidriver73 (0) PRO, 13 jaar geleden

Nu komt het, ik maak meestal overal foto's van, nu heb ik de foto vanavond, die ik heb gemaakt toen de cilinderkop nog in de folie zat, eens goed bekeken, en jawel hoor, daar is de scheur ook zichtbaar.

Ik heb de kop vanavond zelf gedemonteerd, morgenvroeg moet ik deze terug brengen, dan kan ik morgenmiddag een nieuwe andere ophalen.

Audidriver73 (0) PRO, 13 jaar geleden

Eindelijk......................nu is het wel goed, loopt sinds vanavond.
Nog niet ermee gereden, heb hem al 3x laten warmdraaien tot 90graden maar blijft best wel erg tikken, hopelijk gaat dit weg als ik eens ermee gereden heb.

Audidriver73 (0) PRO, 13 jaar geleden

Reeds ca. 50km rustig gereden, lijkt prima in orde te zijn.

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

mooi zo.....veel kilometers zonder zorgen.
bedankt voor de feedback

Audidriver73 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja hoop het ook, eerlijk gezegd wil ik hem op korte termijn gaan verkopen want ik heb het eigenlijk een beetje gehad, maar ja, we zien wel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi S3 of stel zelf een nieuwe vraag.