hallo
ik heb hier een a4 waarvan de koppeling een bonkend geluid maakt.
het geluid is soms hoorbaar met optrekken en wanneer de auto stationair draaid en de koppeling is ingetrapt.
hij maakt het geluid vooral als de motor goed warm is.
kan het vliegwiel dit veroorzaken???
mvg Roy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja dat zo goed kunnen maar dan zal je het eerst los moeten halen.
groetjes jan.
tweedelig vliegwiel vervangen door vaste kit.
[quote=jhl]tweedelig vliegwiel vervangen door vaste kit.[/quote]
Dit gaat niet goed komen bij een in de lengte richting geplaatste bak, hier kom je nog van terug.
Een nieuw probleem is geboren.
Gr. paul
Nochtans hebben wij dit reeds meerdere malen gedaan. Grote dealer in de buurt bestelt zelfs de identieke Valeokits bij onze leverancier, Paul. Ik zie niet in waar het probleem zich bevindt. De "veren" in het vliegwiel zijn vervangen door het "oudere" systeem van veren in de schijf zelf. De ene chauffeur zal het wel voelen de andere niet. Maar deze "vaste" kits worden bij de vleet geplaatst.
Een vast vliegwiel is bij deze motor niet aan te raden, de bak gaat (bij)geluid maken. Het trillinggedrag van je hele aandrijflijn is uitgelegd op een 2-massavliegwiel. Wordt deze verwijdert krijg je last van trillingen/geluid in de rest van je aandrijflijn, dit verkort ook nog eens aanzienlijk de levensduur van de bak. Overigens vervangen de nu wel aanwezige veren in de koppelingplaat niet het 2-massavliegwiel.
Dat de veren nu wel aanwezig zijn in de plaat heeft merendeel te maken met het vloeiend doen / kunnen aangrijpen van de koppeling. Het is dus niet bedoelt als vervanger voor het 2-massavliegwiel.
Sets worden inderdaad aangeboden ook wel geplaatst, toch is er maar een hele kleine groep nadien tevreden, althans juist die groep met gevoel voor techniek.
Bijv. een boer die net van z'n trekker afstapt en plaats neemt in die auto zal er dus niets van merken.......
Gr. paul
paul
het voeiend aangrijpen wordt niet door de axiaal veren bekomen maar door het materiaal tussen de frictieplaten dat licht golven voorgevormd is
de axiaal veren nemen het stoten en de onregelmatigheid van de motor over,maar een bi-massavliegwiel is iets efficienter, zij het met een korte levensduur en een veel grotere kostprijs
asx
Denk dat wij beiden het zelfde bedoelen, toch is het geen vervanger voor het 2-massavliegwiel.
Wat betreft de korte levensduur van het 2-massavliegwiel bij dit type motor (minimaal 200.000km) vind ik niet kort.
Heb ze er zelfs bij met 250 / 300.000km nog met nog steeds het eerste vliegwiel.
We spreken hier dan wel over een schakelbak in de lengterichting geplaatst.
Gr. paul
Nochtans hebben wij hier absoluut geen klachten over en onze klanten zijn geen boeren Paul.
Maar het is hoe je het bekijkt hé. Iedereen heeft gelijk in dit geval, maar geef toe het bi-massavliegwiel is de slechtste zaak die ze ooit op een moderne auto gemonteerd hebben. Het regent al tien jaar klachten hierover bij alle merken, enkel BMW en Mercedes scoren perfect op dit gebied.
bij een a4 van vriend ook vast vliegwiel gemonteerd met nieuwe koppeling in een onafhankelijke garage 1 jaar geleden en nu versnellingsbak naar de eeuwige jachtvelden man man miserie miserie
13 jaar
[quote=jhl]maar geef toe het bi-massavliegwiel is de slechtste zaak die ze ooit op een moderne auto gemonteerd hebben[/quote]
Jan
Persoonlijk vind ik de discussie over het 2-massavliegwiel wat te subjectief. Het 2-massavliegwiel wordt het meest gehekeld om de levensduur / kostenplaatje.
Niemand vraagt zich in eerste instantie af wat het 2-massavliegwiel van effect heeft, behalve dat het een duur onderdeel betreft.
Vergeet niet, met de opkomst van het 2-massavliegwiel hebben fabrikanten kans gezien de aandrijflijn / schakelbakken lichter te fabriceren.
Het 2-massavliegwiel heeft het doel trillingen bij de bron te dempen die anders zouden worden doorgegeven aan de carrosserie / aandrijflijn.
Bij dit type motor (standaard vermogen) met een in de lengterichting geplaatste bak is de verwachte levensduur van het 2-massavliegwiel gemiddeld 250.000km.
Met de moderne techniek van nu, mede gezien het hoge koppel van de huidige dieselmotoren kun je simpelweg geen langere levensduur verwachten.
Met het laten vervallen van het 2-massavliegwiel kun je het één tegen het ander wegschrijven... Poep weg = (ge)zeik terug.......
Gr. paul
Leg dat maar eens uit aan alle Ford, Peugeot, Citroën EN (!!) VW-klanten die niks dan gezeik hebben met dat vliegwiel.
VW-Golf V : tweedelig vliegwiel "ontploft" gewoon op auto's die slechts 60.000 km gelopen hebben. Wij monteren een vast en horen geen problemen meer.
Onlangs nog op A4 vaste kit gemonteerd. Dealer heeft 13 (!!) maanden geleden een nieuw tweedelig vliegwiel gemonteerd : kapot en geen waarborg want meer dan 12 maand.
Zoals je ziet kan deze discussie eindeloos doorgaan.
Jan
Mijn uitleg is puur gebaseerd en van toepassing op motoren met een in de lengterichting geplaatste bak.
Wat betreft het overige, daarin heb je volkomen gelijk.....
Gr. paul
Had ik wel begrepen, en je hebt wel gelijk wat A4 en Passat betreft heb je eerlijk ook geen gezeik met dat vliegwiel, maar al de rest : leg het maar uit aan een klant hé.
Gr.
Jan
[quote=jhl]Leg dat maar eens uit aan alle Ford, Peugeot, Citroën EN (!!) VW-klanten die niks dan gezeik hebben met dat vliegwiel.
Onlangs nog op A4 vaste kit gemonteerd. Dealer heeft 13 (!!) maanden geleden een nieuw tweedelig vliegwiel gemonteerd : kapot en geen waarborg want meer dan 12 maand.
Zoals je ziet kan deze discussie eindeloos doorgaan.[/quote]
Ik denk dat je dan het principe van "garantie" niet helemaal snapt........
Ook al is de garantie verlopen, je kunt dan nog steeds aanspraak maken op "garantie" via het Nieuw Burgerlijk Wetboek.
Je mag namelijk er rustig van uitgaan dat een 2m vliegwiel langer meegaat dan 13 maanden.......
Toch..? Of was dit zo'n "boer" die zijn "John Deere" middels een anders chippie gechipt heeft....?
De discussie over garantie is een hele leuke en biedt de klant veel meer mogelijkheden dan dat hij zelf weet....
13 jaar
In Nederland gelden mss andere garantievoorwaarden dan in België. Maar 12 maanden zijn 12 maanden, en begin maar te procederen........ Kost je een hele slok geld en ze halen toch hun gelijk. In het geval van de A4 wisten ze zo al te zeggen dat hij met zijn voet op de koppeling gereden had, nog zonder te demonteren.
hallo heren,
we hebben er voor gekozen om weer een dubbelvliegwiel te monteren.
het probleem is opgelost en de klant is zeerr tevreden. hij zegt dat ie nog nooit zo mooi heeft gelopen.
mvg Roy
nou dat is het belangrijkste.
groetjes jan.
[quote=jhl]In Nederland gelden mss andere garantievoorwaarden dan in België. Maar 12 maanden zijn 12 maanden, en begin maar te procederen........ Kost je een hele slok geld en ze halen toch hun gelijk. In het geval van de A4 wisten ze zo al te zeggen dat hij met zijn voet op de koppeling gereden had, nog zonder te demonteren.[/quote]
In Nederland moeten ze dan maar bewijzen dat de klant de hele tijd met de voet op de koppeling heeft gereden....
Iets roepen om onder een claim uit te kunnen komen doen ze overal, dat zal in Belgie niet anders zijn.
Tussen niks doen en meteen procederen zit ook nog een grijs gebied....
Maar ja, de een doet zijn mond open en de ander laat zich (vaak door onwetendheid en onbekendheid met de materie) afschepen.
13 jaar
klopt als een bus santa
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar