auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4-Avant: laat inkomen turbo?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: v6 tdi

De turbo van mijn v6 komt naar mijn gevoel "te laat" in. Ik moet gedoseerd gas geven op snel te acceleren. Bij volgas is het net of het even duurt voordat de "turbo" pakt. Net of hikt hij dan even. Is dit misschien de EGR klep of de luchtmassameter? Is dit gemakkelijk te meten via bv. VAGCOM?

Of is dit gewoon normaal? Auto trekt verder goed door in toeren en houdt niet in....

Geplaatst door

willem_dokkum (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ja, zou kunnen, ja, zou ook kunnen.

Ja, via VAGCOM goed te checken.

Nee, niet normaal.

Maaaaarrrrrrr, over welk toerental spreken we...???????

Onder de 1500 toeren geven de meeste turbo's geen thuis.....

Santa 0

17 jaar

Hij moet vanaf 1400 toeren al oppaken, maar doet dit pas bij 2000, voel dan even een dipje (EGR klep). Bij gedoseerd gasgeven voel ik dat dipje niet (alleen bij plankgas).....trekt verder goed door geen merkbare dip in koppelverloop.

Ik weet dat de turbo eerst flink toeren moet draaien, maar hij komt toch duidelijk te laat in.....ik denk voeler aan luchtmassmeter, isd at ook door te meten of de werking ervan nog goed is?

willem_dokkum 0

17 jaar

Het zou idd de lmm kunnen zijn. Indien deze niet correcte waarden doorgeeft, krijg je idd het gevoel dat hij wat inhoudt.
Dit is rijdend uit te lezen met VAGCOM waarbij de waarden van de LMM specifiek kunnen worden bekeken.

Maar is de ECU al eens uitgelezen om te kijken welke storingen er in het geheugen staan?

Ik weet zo niet uit mijn hoofd of jouw turbo al bij 1400 rpm merkbaar aanwezig moet zijn.
De meesten voel je pas inkomen tussen de 1500-2000rpm.
Rijd je in de 1e versnelling of in de 2e of 3e? De motor zal in de 1e versnelling sneller in toeren kunnen klimmen dan in de 2e en derde, er vanuitgaand bij een identieke gereden "start snelheid".
Het is dus heel erg bepalend in welke VERSNELLING je rijdt op het moment dat je je gaspedaal "vloert" !

"Volgas" geven vanuit deze lage toeren is sowieso niet jofel voor je mechaniek!
Indien je er wat gevoel voor hebt, kun je ervoor zorgen dat je je toerental niet te laag laat zakken (misschien ff terugschakelen..?) waardoor je rpm ten allen tijde in dat gebied zit waar de turbo begint te presteren.

Het voordeel van de hedendaagse dieselmotoren (schakellui kunnen rijden vanwege veel koppel) wordt heel vaak verkeerd begrepen en uitgelegd door in een te hoge versnelling c.q. bij een te laag motortoerental veel gas te geven.

Wie het eens wil ervaren wat ik bedoel, moet eens in een automaat gaan rijden.
Indien "de verhoudingen" niet kloppen voor een vlotte acceleratie op dat moment, schakelt de bak terug.
OOK bij een dikke TDI en ZELFS bij de 6 pitter R32 (die bij 50-60 km. per uur al in zijn 6e versnelling rijdt...)

Santa 0

17 jaar

In vervolg op Claus: ook bij de automaat voel je even "niets". Misschien komt dat omdat deze motoren niet 100% mechanisch zijn, alhoewel je het vroeger ook wel had bij een dubbele caburateur bij benzinemotoren. Voordat de dubbel opende, had je even een dip.

Ervaring (5 vernellingen automaat): bij kick down duurt het een fractie voordat de reactie komt. En idd, bij lagere toerentallen schakelt de automaat eerst terug.

a3/a6 0

17 jaar

Ik denk dat het komt omdat ik uit een 1.9 tdi kom, die turbo's komen veel bruusker in. Het v6 koppel verloopt veel geleidelijker, maar verloopt heel geleidelijk. Zal binnenkort alles n's laten doormeten/checken.

Dank voor het meedenken.

willem_dokkum 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.