Hallo iedereen,
Ik heb een probleempje met mijn Audi 80 1.6 Benzine van 1992. Het lampje van de temperatuur van het water begon plots te branden (pinken). In de handleiding stond dat de oorzaak zou kunnen zijn:
a) een te laag niveau van de koelvloeistof
b) een kapotte zekering (de 5de van links te beginnen) van de ventilator
Het niveau stond inderdaad een halve centimeter onder de minimummarkering op het drukvat. Na deze te hebben bijgevuld met gewoon water bleef het lampje knipperen.
De zekering heb ik ook gecontroleerd, en deze blijkt nog ok te zijn.
Het controlelampje begint al te knipperen zo'n 10 à 20 seconden nadat de motor is gestart (met koude motor). Het kan dus niet aan oververhitting liggen.
Weet iemand van jullie hier raad mee?
Alvast bedankt
Gert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het knipperende lamje geeft inderdaad aan dat het peil van de koelvloeistof te laag is.
Als hij wel op pijl is controleer dan de zender, deze zit meestal in het expasievat
De zender kan smerig zijn en doorom bljft het lampje knipperen.
Wat je ook kunt proberen na 15 minuten rijden de auto van contact af zetten en daarna weer starten, is het knipperlampje dan uit dan is de zender smerig
Beste Alex,
Alvast bedankt voor je reactie. Ik heb net eens gekeken naar het expansievat, maar nergens vind ik een elektrische connector die met de peilmeter zou moeten verbonden zijn. Ik heb hem gedemonteerd en de enige verbindingen die eraan zijn, zijn 2 rubberen buizen, 1 toevoer en 1 overloop. Afin, eigenlijk staat er dus geen peilmeter op het expansievat (vreemd????), en kan dit de reden niet zijn van het knipperen. Ik heb wel gemerkt dat er een kleine lek was aan één van de sensoren (vermoed ik) die op de rubberen buis zitten aan de uitgang van de koelvloeistof bovenaan de motorblok. Ik heb deze even gedemonteerd en vervolgens terug geplaats. Nu is er geen lek meer, maar het lampje knippert nog steeds.
Enig idee wat de oorzaak nog zou kunnen zijn?
De enige oorzaak die mij nog te binnen schiet is een defecte sensor, thermostaat. Weet u hoeveel er van deze sensoren op de koeling staan en waar deze zich bevinden?
Mvg Gert
17 jaar
hmmm vreemd dat hij niet in het expansie vat zit.
Dan is volgens mij de enige plaats waar hij nog kan zitten in de radiator.
Ff kijken of er aan de bovenkant een zender in is geschroefd.
aan de onderkant kan er ook één zitten maar die is van de Radiator vin
17 jaar
Bedankt Alex,
Ik zal morgen eens zoeken naar die zender op de radiator. Maar het lampje knippert zeker niet omdat het peil te laag staat, want die staat op peil.
Merci
17 jaar
Ok, een update'tje,
Ben zopas naar de garage geweest (geen officiële dealer). Hij wist me te zeggen dat het probleem in het instrumentenpaneel zit (chip op de printplaat). Blijkbaar een bekend probleem bij VW. Daar was hij toch voor 99% zeker van. Hij heeft de temperatuur gemeten van de motorblok (88°C), de afvoerleiding van de koelvloeistof (79°C) en het expansievat (20°C) na 8 km te hebben gereden aan 70 km/h. Dit bleek normaal te zijn. Na dit ritje waren er ook geen lekken te zien. Het koelvloeistof niveau was nog normaal. Wat ik wel vreemd vind, is dat de temperatuursmeter op het instrumentenpaneel slecht een 50-60°C aanduid, terwijl die in werkelijkheid ongeveer 80°C is.
Nu vind ik dit wel wreed lastig. Ik kan niet meer vertrouwen op de aanduiding van mijn instrumenten.
Toch voor alle zekerheid... heeft iemand ook last van dit probleem? Graag had ik wat ervaringen gehoord over dit probleem.
Mvg Gert
17 jaar
[quote=Willy DV]Ok, een update'tje,
Ben zopas naar de garage geweest (geen officiële dealer). Hij wist me te zeggen dat het probleem in het instrumentenpaneel zit (chip op de printplaat). Blijkbaar een bekend probleem bij VW. Daar was hij toch voor 99% zeker van. Hij heeft de temperatuur gemeten van de motorblok (88°C), de afvoerleiding van de koelvloeistof (79°C) en het expansievat (20°C) na 8 km te hebben gereden aan 70 km/h. Dit bleek normaal te zijn. Na dit ritje waren er ook geen lekken te zien. Het koelvloeistof niveau was nog normaal. Wat ik wel vreemd vind, is dat de temperatuursmeter op het instrumentenpaneel slecht een 50-60°C aanduid, terwijl die in werkelijkheid ongeveer 80°C is.
Nu vind ik dit wel wreed lastig. Ik kan niet meer vertrouwen op de aanduiding van mijn instrumenten.
Toch voor alle zekerheid... heeft iemand ook last van dit probleem? Graag had ik wat ervaringen gehoord over dit probleem.
Mvg Gert[/quote]
maak je geen zorgen..... ik heb veel audi gezien van het type 80 maar nog nooit één waarvan de meter wel juiste tempratuur aangaf.
paul,
[quote=paulkelder]maak je geen zorgen..... ik heb veel audi gezien van het type 80 maar nog nooit één waarvan de meter wel juiste tempratuur aangaf.
paul,[/quote]
Ok, bedankt voor je reactie Paul.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar