Hallo,
Het display van mijn auto stond bij aankoop op 15.000 km verversinterval (vast) van de vorige eigenaar. Bij de garage is dit omgezet naar "Longlife" service waarbij afgeteld wordt naar gelang het gebruik.
Tevens wordt er bij iedere beurt ook Longlife olie gebruikt.
VW504.00/507.00
Halvoline Ultra V SAE 5W-30
Gegevens:
66 kW (normale verstuivers, geen pompverstuivers)
Brandstof: Shell V-Power diesel
Bouwjaar: april 2000
Hoe weet ik nu zeker of de motor hiervoor wel geschikt is?
Tevens heb ik het volgende probleem:
Als een passagier rechtsachter gaat zitten, gaat het airbag lampje branden bij het omdoen van de gordel. Na uitstappen gaat het lampje weer uit.
In de boordcomputer wordt dan een storing "te hoge weerstand linksachter" opgeslagen.
Hoe kan ik dit oplossen (nieuwe gordel plaatsen lijkt me erg dure oplossing)?
Bij voorbaat hartelijk dank.
Met vriendelijke groeten,
Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zie geen enkele reden om van een jarenlange verversingstermijn van elke 15.000 km. NU INEENS over te stappen op Longlife....
De olie is een stuk duurder dan de "gewone" en feitelijk "bespaar" je op materiaal dus eigenlijk alleen een oliefilter en een carterringetje en een heeeeel klein beetje arbeidsloon. Dan ook nog maar hopen dat je tussentijds niet teveel olie hoeft bij te vullen..........
Je kunt dus (als je zo graag wilt besparen) volgens mij net zo goed goedkopere 10W-40 olie (Hema of zo) kopen zolang deze olie maar aan de juiste VW-specificatie (VW 505 00) voldoet en deze elke 15.000 km. verversen.
Ik meen zelfs ergens gelezen te hebben dat overstappen van Longlife naar regulier geen probleem is maar andersom wat bezwaarlijk is maar ik ken er de ins en outs niet van.
Als je zeker wil zijn dat je wagen geschikt is moet je eens kijken naar de sticker in je onderhoudsboekje of naast je reservewiel in de koffer. Staat hier de code QG1 op dan mag een flexibel interval gebruikt worden. Staat er QG0 dan niet omdat er dan geen voorziening voor is (speciale batterij, olieniveau-sensor, aangepast dashboard, remslijtageindicatoren, ...).
Als het is om goedkoper te rijden moet ik santa gelijk geven. Gewoon 10W40 erin.
Wil je gewoon goed voor de auto zorgen, niet teveel langs de garage moeten en is de auto ervoor geschikt kan je gerust longlife rijden. Maar denk er dan wel aan dat je op het einde van de rit wel wat meer betaald hebt. Alles hangt af van hoeveel olie er verbruikt zal worden op de 5W30 olie.
15 jaar
Bedankt voor jullie oplossingen. Inmiddels wordt onderhoud uitgevoerd volgens long-life service.
14 jaar
Heb exact dezelfde auto (A3, bj2000, 66kW, AGR) en long life is overkill. Ik heb bijna 350.000 km op Shell (VW-specificatie VW 505 00) 10W40 gereden, wel om 15.000 km verversen. Maar goed, de keuze is al gemaakt :-). Long life olie is minder visceus en dus vloeibaarder. Risico is dat als je overstapt van bijv. 10W40 (meer visceus) naar 5W30 je blok kan gaan lekken. Anderom zou geen probleem moeten zijn.
14 jaar
Bedankt voor jullie reacties.
Airbag heb ik gewoon laten zitten.
Gr,
Hans
12 jaar
Topic is van 2008...nu maar gesloten
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar