Er is veel geschreven over het thermostaat vervangen.
Ben zelf van plan het ook te doen, maar hoe zit het met het ontluchten?
Kan ik het zelf en waar moet ik er aan denken?
Groetjes
Geplaatst door Djago (0) , lid sinds 15 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 Reacties
kleijn (0), 15 jaar geleden
ja dan komt de eerste vraag
waarom wil je hem vervangen??
mvg willem2
johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden
[quote=Djago]Er is veel geschreven over het thermostaat vervangen.
Ben zelf van plan het ook te doen, maar hoe zit het met het ontluchten?
Kan ik het zelf en waar moet ik er aan denken?
Groetjes[/quote]
het koelsysteem ontlucht zichzelf,afvullen tot max warmdraaien tot de thermostaat opent en dan evt bijvullen tot max. suc6 john.
johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden
[url=http://imageshack.us][img]http://img230.imageshack.us/img230/3214/...[/img][/url]
[url=http://g.imageshack.us/img230/a130375tr5...][img]http://img230.imageshack.us/img230/a1303...[/img][/url]
[url=http://imageshack.us][img]http://img259.imageshack.us/img259/2026/...[/img][/url]
[url=http://g.imageshack.us/img259/a190042eh6...][img]http://img259.imageshack.us/img259/a1900...[/img][/url]
Onderdelen van koelsysteem uit- en inbouwen - wagens met motorcode AEH, AKL
Thermostaat uit- en inbouwen
Uitbouwen
Attentie!
Voordat bij wagens met telematica-systeem de massakabel van de accu wordt losgemaakt, de servicemodus van het telematica-regelapparaat activeren.=>Radio, telefoon, navigatiesysteem; reparatiegroep 91
‒ Bij wagens met gecodeerde radio / radio-navigatiesysteem (alleen systemen van derden) de codering noteren, zo nodig opvragen.
‒ Massakabel van accu bij uitgeschakeld contact losmaken.
‒ Koelvloeistof aftappen=> blz. 19-49.
‒ Geribde riem uitbouwen => blz. 13-9.
‒ → Schroefverbindingen van de dynamo -pijlen- losmaken en de dynamo naar voren leggen. De leidingen blijven aangesloten.
‒ → Koelvloeistofslang van het aansluitstuk -3- verwijderen.
‒ Bouten -4- eruit draaien, aansluitstuk, O-ring -2- en thermostaat -1- verwijderen.
Inbouwen
Het inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde. Let daarbij op het volgende:
Aanwijzing:
O-ring vervangen.
‒ Afdichtoppervlak voor O-ring schoonmaken resp. gladmaken.
‒ Thermostaat plaatsen.
‒ inbouwstand: de beugel van de thermostaat moet verticaal staan
‒ Nieuwe O-ring met koelvloeistof G 012 A8 D bevochtigen.
‒ Geribde riem inbouwen =>blz. 13-11.
‒ Antivries/water bijvullen=> blz. 19-52.
Aanwijzingen:
◆ Als de accu weer wordt vastgemaakt, eraan denken, de wagenuitrustingen (radio/radio-navigatiesysteem, klok, elektrische ruitbediening) volgens het instructieboekje te activeren.
◆ Servicemodus van telematica-regelapparaat deactiveren.
=> Radio, telefoon, navigatiesysteem; reparatiegroep 91
◆ Overige maatregelen na het weer aansluiten van de voedingsspanning:
=> Simos inspuit- en ontstekingssysteem; reparatiegroep 24
Aantrekmomenten
Onderdeel
Nm
Aansluitstuk aan cilinderblok
15
Dynamo aan steun voor aanbouwdelen
23
Thermostaat controleren
‒ Thermostaat in bak met water verwarmen.
Openingsbegintemperatuur
Openingseindtemperatuur
Openingsslag
Ca. 87 °C
Ca. 102°C 1)
Min. 7 mm
1) Niet te controleren.
johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden
misschien ben je hier mee geholpen. gr john.
Djago (0), 15 jaar geleden
Klijn vraagt waarom.
- omdat bij stationair draaiende motor 90gr., maar rijdend afzakt naar 80 a 85gr.
- bij warme motor onderste slang kouder aanvoelt.
- enz. de bekende dingen zoals beschreven in de topics.
John bedankt voor je antw. + schema !
Ik denk dat de Dynnamo niet los hoeft en zo er bij kan, want de thermostaat zit re. van de Dynamo.
vraagje: waarom moet de beugel van de thermostaat verticaal staan?
(dacht dat het niets uitmaakt)
Maar ik ben zeker mee geholpen en ga het, als het weer het toelaat, de komende dagen doen.
Mvg. Stefan
Efsane (0), 15 jaar geleden
Djago,
die probleem had ik een tijdje geleden ook, maar als ik jou was zou ik mijn sensor ook vervangen.. Die veroorzaakt dit probleem.
succes.
Gr
Efsane
Djago (0), 15 jaar geleden
Afgelopen maandag de thermostaat vervangen, rijdend getest bleef prima op 90gr., ook stationair, maar na +/- 10min.stationair klom de meter boven de 90gr.?!
De vin doet het, waarscijnlijk te laat : temp.sensor of sensor van de vin stuk?
Wat mij ook opviel is dat de bovenste rad.slang hard aan voelt ( zwelt op als het ware ), als ik handmatig gas
bijgeef en zodra ik het loslaat zakt de hardheid naar normaal, na enkele sec. - Dit klopt toch niet?!
De kachel doet het prima, dus pomp werkt wel.
Iemand een oplossing hierover?
Alvast bedankt,
Mvg.Stefan
tedkroon (0), 15 jaar geleden
Lucht zet uit als het warmer wordt en bouwt een druk op in gesloten vat, vandaar dat je slangen hard worden. De dop op je expansievat houdt hem kunstmatig onder druk!
Djago (0), 15 jaar geleden
Ted bedankt voor je reactie,
Klopt, dat warme lucht uitzet.
koelvloeistof gevuld bij stationair draaiende motor gedaan zonder dop op de vat. Volgens de forum is ontluchten
niet noodzakelijk.
Maar wat betreft het oplopen van de temp., als boven beschreven, wat kan de oorzaak dan zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Mvg.Stefan