Audi A3 Sportback 2011: Motor houdt in

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CAX, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 92

Beste,

Kan iemand mij wellicht vertellen hoe dat ik gerichter kan zoeken naar het probleem dat deze CAXC motor inhoudt bij vollast?
Het betreft hier een Audi A3 1.4TFSI met +- 190.000km.
Kettingset is +- 40.000km geleden vernieuwd incl versteller.
Motorsysteem schrijft helaas geen storing!

Half-gas rijdt de auto perfect, maar bij vollast (zowel koud als warm) houdt de motor in (soms wil hij wel, dan houdt hij weer even in, dan schiet hij weer door). Boven 3500rpm loopt hij wel mooi door.

Meetwaardeblokken geven ook aan dat de gemeten druk tot aan die 3500 rpm blijft hangen rond 1200mbar. Daarna loopt deze door tot +- 1850.

Heb inmiddels een andere map-sensor geprobeerd en gasklep gereinigd, maar ook dit helaas zonder resultaat.

Wastegate klappert niet bij koude motor, maar zou het hier niet alsnog aan kunnen liggen?

Ik hoop dat iemand van jullie dit probleem herkent en mij gerichter op zoek kan laten gaan.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Mvg Emiel

Mulder Trade

Geplaatst door Mulder Trade (0) PRO , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Chineesboer (0), 2 jaar geleden

Brandstoffilter?

    Is inderdaad ook mogelijk, zal er maandag eens een nieuwe 6.6bar onder zetten.
    Thanks voor de input! - Mulder Trade (0) PRO, 2 jaar geleden
check

Beste antwoord, geplaatst door Mulder Trade (0) PRO, 2 jaar geleden

Klacht is inmiddels opgelost.
Brandstoffilter vernieuwen mocht helaas niet baten.

Divertervalve en N75 waren ook nog in orde, dus heb ik handmatig druk op de wastegate actuator gezet.
Bij 0.5 bar kwam hij netjes en soepel uit, maar toen ik de druk verhoogde naar 1 bar zag ik hem over een zwaar punt heen slaan.

Vorige eigenaar heeft hier, naar eigen zegge, nooit last van gehad, omdat het een rustige rijder was.
Ik heb het asje gereinigd met innotec kruipolie, keer of 50 op- en neer laten gaan, en vervolgens ingevet met hoge temperatuur lithiumvet.

Ik weet inmiddels dat de legeringen van het asje en turbo-behuizing niet lekker samen gaan, en dat deze vaker voor zulke problemen zorgen.
Mocht de klant op korte termijn terug komen met dezelfde klachten, dan zal er (helaas) een nieuwe turbo gemonteerd moeten worden.

Toch bedankt voor de input!

Mvg Emiel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.