Audi A4: motor valt uit tijdens vertragen naar stilstand of rotonde oprij

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi - 136pk

de motor van mijn audi a4 valt uit tijdens het vertragen naar stilstand, ook tijdens vertragen om rotonde op te rijden, dit gebeurt pas nadat de brandstoftank ongeveer half leeg is
als de brandstoftank vol is, is er geen enkel probleem, doet alles zoals het moet, dit tot dat de brandstoftank terug ongeveer halfleeg is
wordt er direct diesel bijgegoten (10liter) + een beetje lang starten, is ie terug weg, zonder problemen
de motor valt nooit stil tijdens het rijden zelf, enkel bij vertragen, ontkoppelen en schakelen naar eerste versnelling
op de autostrade tijdens het continu doorrijden valt de motor niet stil aan de halve brandstoftank, er kan zelfs bijna tot leeg gereden worden, dit zolang ik niet vertraag naar stilstand, de eerste afrit of tankstation oprijden en vertragen, dan heb ik terug prijs
ik veronderstel dat het met de brandstoftoevoer/afvoer te maken heeft, precies of de brandstoftoevoer uitvalt, of de dieseldruk in de tank (?)
werd al uitgelezen zonder foutmeldingen, ook geen meldingen op het dashbord
opvoerpomp werd reeds vervangen, ontluchting van de tank volledig gereinigd
misschien nog interessant : de auto heeft 270.000km en ik heb altijd veel op reserve gereden
wat zou ik nu best eerst proberen, mijn zoon (student) rijdt er nu mee en ik wil dit voor hem in orde

rorem

Geplaatst door rorem (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

rorem (0), 10 jaar geleden

Is altijd bij officiële audi-dealer onderhouden, dieselfilter om de 30000km, een maand geleden nog aan 270000km, samen met de nieuwe opvoerpomp.
Auto rijdt perfect én zonder stilvallen met volle brandstoftank, pas nadat een halfvolle tank bereikt wordt, ontstaat het stilvallen bij vertragen, dit vanaf 20 à 10km per uur.
De druk in de brandstoftank moet er iets mee te maken hebben enerzijds (denk ik), een ander iets moet een signaal geven om de dieseltoevoer te stoppen, motor schudt eerst lichtjes alvorens volledig uit te vallen.
Denk dat het een combinatie van twee zaken is, anders zou de motor toch voortdurend stilvallen.
Mijn audi-dealer wilt er wel nog eens naar kijken (enkele dagen bij hen laten), uit ervaring weet ik dat ik een half-vernieuwde auto zal terugkrijgen (alles wat mogelijk is, zal vervangen zijn) met een prijskaartje van twee maal de waarde van de auto, daarom wil ik eerst een geloofwaardige diagnose onderzoeken alvorens nog werken te laten uitvoeren.

dannybenz (0), 10 jaar geleden

toch een probleem met tankontluchting denk ik.....eens rijden zonder tankdop is een goedkope proef.....

rorem (0), 10 jaar geleden

Dannybenz, het proberen waard, ik hou u op de hoogte (werd bij audi dealer al uitgekuist en uitgeblazen, ik stond erbij, maar misschien niet te goe).

Volgende mogelijke oorzaken werden mij reeds gemeld, wel niet allemaal onderzocht :
- de injectoren
- de zekeringen
- druk in brandstofsysteem die wegvalt
- twee brandstofpompen
- relais van brandstofpomp (relais inspuiting)
- defecte regelunit voor de brandstofpomp boven de dieselpomp
- geen spanning op de opvoerpomp
- vlotter blijft hangen
- probleem luchtbrandstofmix door versleten luchtmassameter,
door fout signaal kan de boordcomputer de pompen afsluiten
- ...

Nog eens de essentie :
1/ voorwaarde om stil te vallen = gebeurt telkens vanaf minstens een halve brandstoftank, daarboven rijdt de wagen perfect
2/ valt NOOIT stil tijdens het rijden, zelfs indien minder dan halve brandstoftank (bvb lange rit op de autostrade zonder stoppen)
3/ het stilvallen gebeurt ALTIJD tijdens het vertragen naar stilstand of bijna-stilstand (vooral rotonde oprijden, ook om voorrang te verlenen, of inhouden voor file, ...)

rorem (0), 10 jaar geleden

Dannybenz, het probleem blijft hetzelfde zonder tankdop.

Een bevriend mecanicien van Mercedes garage gaf mij volgende uitleg :
Er zit een lek in één van de dieselleidingen die aanwezig zijn in de brandstoftank zelf.
Zolang het nivo van de diesel in de brandstoftank hoog genoeg staat, bevindt dit lek zich onder het dieseloppervlak en gebeurt er niets.
Van zodra het lek boven het dieseloppervlak uitkomt, hapt het lucht en valt de motor stil.
Dit gebeurt dan inderdaad steeds ongeveer op hetzelfde moment met dezelfde halflege inhoud van de tank.

Eén iets is nog niet duidelijk :
Waarom valt de motor niet onmiddellijk stil en doet hij dit enkel wanneer vertraagd wordt naar stilstand of bijna-stilstand.
Ik heb nog op de autostrade gereden tot ver over de limiet van een halflege tank zonder problemen, maar de eerste gelegenheid waarvoor ik serieus moest vertragen, afkomen naar eerste versnelling (afrit autostrade met stop, afrit tankstation, file) valt hij wel ogenblikkelijk uit.

Iemand een verklaring?

kaleido 1 (1630) PRO, 10 jaar geleden

Jawel , door de hoge snelheid , zal de eventuele lucht meegaan in het systeem , en is het probleem waarschijnlijk net klein genoeg , om op hoge toeren/snelheid , er geen last van te hebben.

rorem (0), 10 jaar geleden

Kaleido 1, u geeft mij daar een sublieme insteek!

Wij dachten altijd aan de opvoerpomp (slechte brandstofaanvoer) en hebben deze dan ook zonder succes vervangen.
Maar uw benadering gecombineerd met de vorige bevindingen lijken mij meer plausibel.
Waarschijnlijk zal tijdens het rijden de druk in de aanvoerleiding groot genoeg zijn om de lucht(lek) er buiten te houden of minimaal in verhouding toe te laten, welke dan geen invloed heeft op het draaien van de motor.
Maar wanneer de brandstofvraag verminderd of gestopt wordt (afremmen naar stilstand) de lucht(lek) in veelvoud in de aanvoerleiding terecht komt met het gevolg dat de motor uitvalt.
Ik ben geen technieker hoor, benader de meeste zaken met gevoel en hou hier nu voor de eerste keer een goed gevoel aan over (de puzzel klopt) (voorlopig).

Kaleido 1, bedankt voor uw reactie, 'k zal direct mijn zoon opbellen (zit in de blok), hij zal opgetogen zijn, eindelijk kan hij vrij gaan "rijden".
Ik laat wel nog iets weten hoe het verlopen is, de herstelling zelf is pas half januari gepland .

kaleido 1 (1630) PRO, 10 jaar geleden

Het is een idee , we horen wel of het inderdaad het ei van Columbus is.
Succes en een prettige jaarwisseling.

rorem (0), 10 jaar geleden

We zijn al twee maand aan het "denken", altijd was er iets wat niet klopte, er moest een combinatie zijn.
Nu zijn we het al wel 99,9999999...% zeker, maar Alberto Contador in gedachten, zullen we nog even moeten wachten vooraleer 100% zeker te zijn.
Mijn zoon is alvast in de wolken, is sowieso nu al een prettige jaarwisseling voor hem, ik moest u bedanken in zijn naam.
Dan nog onze beste wederwensen en ik laat nog iets horen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.