Audi A6: multiriem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 V6

De multiriem van me audi is gebroken, wat moet je loshalen
want je kan er zo bijna niet bij

ronald10360

Geplaatst door ronald10360 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

klopt, je zult de bumper moeten demonteren alsmede het front in de servicestand anders gaat het helaas niet lukken.

paul,

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

zoek ook even ee tkening hoe hij moet lopen
anders ben je met sinterklaas nog aan t puzzelen
maar missch heeft paul wel een tekeningetjevoor je
moet alleen even weten hoeveelpoelies er op zitten

ronald10360 (0), 17 jaar geleden

hoe zet ik het front in service stand
en waar zit de bumper vast
laat je alle slangen aangesloten
alvast bedankt ronald

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

roosters onder in bumper eruit aan binnen scher /kuip los schroeven
bovenin de roosters zitten 2 torx bouten die moet je losdraaien
rand onder koplamp demonterenbumper van radiator steun loshalen en koplamp houder
dan kan de bumper er naarvoren uitgeschoven worden
dan zit er op het koel element blok een kantel systeem waarmee deit zonder demontage naar voren kan en kan je bij de riem

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ronald10360]hoe zet ik het front in service stand
en waar zit de bumper vast
laat je alle slangen aangesloten
alvast bedankt ronald[/quote]
ronald

in de loop van de avond zal hier wat orginele afbeeldingen voor je plaatsen waar jij wel mee uit de voeten kunt.

paul,

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Daarna zit je ook nog te kloten met de grote alluminium plaat/steun die je ook nog moet verwijderen om bij de riem te komen,vind de boutjes maar eens......

Ricky,

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ricky]Daarna zit je ook nog te kloten met de grote alluminium plaat/steun die je ook nog moet verwijderen om bij de riem te komen,vind de boutjes maar eens......

Ricky,[/quote]
was toch zoek en vind
kijk en begint

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ricky]Daarna zit je ook nog te kloten met de grote alluminium plaat/steun die je ook nog moet verwijderen om bij de riem te komen,vind de boutjes maar eens......

Ricky,[/quote]
klopt, maar ronald wil enkel de multiriem vervangen dan heb je met die steun niets vandoen. enkel de visco en de kunstofkappen verwijderen en natuurlijk de die riem van de aircopomp.

paul,

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img443.imageshack.us/img443/8586/...[/img][/url]

trallalalalalala..... moet lukken voor de kerst ;)

paul,

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=ricky]Daarna zit je ook nog te kloten met de grote alluminium plaat/steun die je ook nog moet verwijderen om bij de riem te komen,vind de boutjes maar eens......

Ricky,[/quote]
klopt, maar ronald wil enkel de multiriem vervangen dan heb je met die steun niets vandoen. enkel de kunstofkappen verwijderen en natuurlijk de die riem van de aircopomp.

paul,[/quote]
Oh ja,dat is waar ja,dat is die grote plastic plaat verwijder i.p.v. de alluminium plaat,voordat je erbij komt.
Klopt,om de spanrol van de pomp te verwijderen dan moet je de alluminium plaat verwijderen.
Ben nou "gepromoveerd" naar vw,dus ben het alweer vergeten,hi hi.

Ricky,

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

geeft niet, dezelfde motor kom je bij passat vanzelf weer tegen.......hihihih

paul,

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

ha ha,verheug me erop! nee geintje.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ricky]ha ha,verheug me erop! nee geintje.[/quote]
vind je ? mag er altijd graag aan werken, vooral nokenassen en distributie vervangen, daar kun je zo mooi op de stoel voorzitten ;)

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=ricky]ha ha,verheug me erop! nee geintje.[/quote]
vind je ? mag er altijd graag aan werken, vooral nokenassen en distributie vervangen, daar kun je zo mooi op de stoel voorzitten ;)[/quote]
Nee was een geintje,vind dit soort klussen altijd het leukst en gaan het best,evenals andere grote reparatie's,waarbij je moet nadenken.
Maar beurtjes......weet immidels wel dat de aftapplug maatje 19 is...ha ha ha.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

klopt, is ook niks aan. daarom wissel ik ook af.... ipv aftappen, afzuigen keer wat anders

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=paulkelder]klopt, is ook niks aan. daarom wissel ik ook af.... ipv aftappen, afzuigen keer wat anders[/quote]
precies,dan blijft de lol erin.

Ricky.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img211.imageshack.us/img211/6057/...[/img][/url]

bumper
◆ voorwielen uitgebouwd
◆ voorste helft van spatplaat losgemaakt => blz. 66-39.
◆ uitbouwen:
‒ Kraagmoeren -10- aan beide zijden eruit draaien.
‒ Parkers -6- uit spatplaat -5- schroeven.
‒ Inbusbout -7- eruit draaien en afdekking met flankbescherming naar voren eruit trekken.
◆ inbouwen:
Aanwijzing:

Alvorens de bumper te monteren de clips in de spatschermen drukken => blz. 63-6.

‒ Bij het inbouwen moet de blokkeringsnok van de afdekking in clip -4- vastklikken.



‒ Bumper -1- in schuifstuk -2- vastklikken.
‒ Kraagmoeren -10- met 6 Nm vastdraaien.
‒ Combibouten -7- erin draaien en met 23 Nm aantrekken.
Aanwijzing:

De horizontale schokdemper in de bumper is ten opzichte van de bumperbalk in de hoogte zelfstellend

[url=http://imageshack.us][img]http://img250.imageshack.us/img250/7655/...[/img][/url]

Vóór het uitbouwen van de geribde riem de looprichting met krijt of viltstift markeren. Een omgekeerde looprichting bij een reeds gebruikte riem kan ernstige beschadiging tot gevolg hebben. Bij het inbouwen opletten dat de riem correct op de poelies wordt gemonteerd.

Uitbouwen

‒ → Viscoventilator losschroeven (SW 32).

[url=http://imageshack.us][img]http://img250.imageshack.us/img250/7353/...[/img][/url]

‒ → Afdekking geribde riem uitbouwen -pijlen-.
Aanwijzing:

Let op afstandshulzen van geribde-riemafdekking.

[url=http://imageshack.us][img]http://img250.imageshack.us/img250/2950/...[/img][/url]

‒ Afdekkap van de spanrol van de aircocompressor verwijderen.
‒ → Bout -pijl- van de spanrol van de aircocompressor losdraaien en de geribde riem verwijderen.

[url=http://imageshack.us][img]http://img390.imageshack.us/img390/5359/...[/img][/url]

‒ → Met een inbussleutel in pijlrichting draaien, totdat beide boringen samenvallen. Vervolgens speciaal gereedschap T10060 erin steken.
‒ Geribde riem verwijderen, monteren in omgekeerde volgorde.

[url=http://imageshack.us][img]http://img250.imageshack.us/img250/8715/...[/img][/url]



Het inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde. Let daarbij op het volgende:

‒ → Geribde riem eerst op de krukaspoelie en de omlooprollen en als laatste op de spanrol aanbrengen

[url=http://imageshack.us][img]http://img390.imageshack.us/img390/5319/...[/img][/url]

‒ Geribde riem voor aircocompressor aanbrengen.
‒ → Momentsleutel -C- met inbussleutel 8 mm zoals afgebeeld plaatsen en geribde riem door te draaien in pijlrichting met 7 Nm voorspannen.
‒ Tegelijkertijd bout -A- met de momentsleutel vastdraaien.
‒ Aantrekmoment: 22 Nm
‒ Afdekking voor spanrol erop drukken.
‒ Viscoventilator inbouwen => blz. 19-29.
‒ Motor starten en riemloop controleren.
‒ Front inbouwen.

[url=http://imageshack.us][img]http://img390.imageshack.us/img390/5307/...[/img][/url]

front
◆ service-stand
‒ Luchtkanaal tussen front en luchtfilter bij front losschroeven.
‒ Aan de rechterzijde bevestigingsbout -5- eruit en speciaal gereedschap 3369 erin draaien.
‒ Aan de linkerzijde montagebouten 3369 in de schroefgaten draaien => afb.1
‒ Bevestigingsbouten
-2- links en rechts eruit draaien.
‒ Bevestigingsbouten -3- en -4- eruit draaien en front -1- naar voren zetten.

[url=http://imageshack.us][img]http://img211.imageshack.us/img211/1355/...[/img][/url]

.:1 → Montagebouten 3369 erin draaien

‒ Montagebouten 3369 zoals afgebeeld links en rechts erin schroeven.
‒ Front naar voren zetten totdat de achterste boring in het front met het voorste schroefgat van de spatschermrand samenvalt

[url=http://imageshack.us][img]http://img390.imageshack.us/img390/2285/...[/img][/url]

Afb.:2 → Front fixeren

‒ Front op afgebeelde manier links en rechts met bouten fixeren

paul,

Hans4040 (310) PRO, 17 jaar geleden

Wat je lollig noemt !!

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Hans4040]Wat je lollig noemt !![/quote]
HANS, valt best mee hoor, precies een uur werk. meer is het niet.

paul,

Hans4040 (310) PRO, 17 jaar geleden

Bij mijn auto 5 minuten.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

tot je dynamo boutje breekt

Hans4040 (310) PRO, 17 jaar geleden

Dynamoboutje breekt?

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

ja dat zes kanige dingetje waar je dynamo mee vastzit'
is die zilverklleurige trommel met draadjes aan de achterkant

Hans4040 (310) PRO, 17 jaar geleden

Oh die!
grapje.............
Jerry, als ik de multieriem er af moet hebben hoef ik alleen maar met een ringsleuteltje 10 de spanner terug te draaien en de riem kan er af
Nieuwe riem erop en de spanner loslaten , klaar.

mvg,
Hans.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

dus toch boutje

Hisham (0), 17 jaar geleden

[quote=paulkelder]klopt, is ook niks aan. daarom wissel ik ook af.... ipv aftappen, afzuigen keer wat anders[/quote]
kan je me aub uitleggen hoe dat afzuigen werkt?

altijd handig om te weten mocht ik ooit om wat voor reden dan ook niet kunnen aftappen aan de onderkant...

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Hisham][quote=paulkelder]klopt, is ook niks aan. daarom wissel ik ook af.... ipv aftappen, afzuigen keer wat anders[/quote]
kan je me aub uitleggen hoe dat afzuigen werkt?

...[/quote]
????
met een speciale vacuum tank?

Hisham (0), 17 jaar geleden

ik ben een leek
dus als je zegt met een vacuum tank, dan zeg ik:
ja, en dan?
wat voor tank is da precies?
hoegaathet in zijn werk?

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Hisham]ik ben een leek
dus als je zegt met een vacuum tank, dan zeg ik:
ja, en dan?
wat voor tank is da precies?
hoegaathet in zijn werk?[/quote]
Een apparaat wat vloeistof kan opzuigen,slang door peilstokgat en zuigen maar.

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ricky][quote=Hisham]ik ben een leek
dus als je zegt met een vacuum tank, dan zeg ik:
ja, en dan?
wat voor tank is da precies?
hoegaathet in zijn werk?[/quote]
Een apparaat wat vloeistof kan opzuigen,slang door peilstokgat en zuigen maar.[/quote]
Nadeel: er blijft nog wel eens wat bagger in het carter achter, en losliggende bouten en moeren kom je ook nooit tegen :-)

Ben toch voorstander van doppie er even uitdraaien.....

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=audia4][quote=ricky][quote=Hisham]ik ben een leek
dus als je zegt met een vacuum tank, dan zeg ik:
ja, en dan?
wat voor tank is da precies?
hoegaathet in zijn werk?[/quote]
Een apparaat wat vloeistof kan opzuigen,slang door peilstokgat en zuigen maar.[/quote]
Nadeel: er blijft nog wel eens wat bagger in het carter achter, en losliggende bouten en moeren kom je ook nooit tegen :-)

Ben toch voorstander van doppie er even uitdraaien.....[/quote]
zgn bagger valt erg mee hoor. afzuigen olie doe ik alleen bij een kleine beurt, bij de grote beurt gaat wel de stop eruit omdat dat toch het peil in de schakelbak gecontroleerd moet worden en de afschermplaat er onderuit moet. uiteraard monteren we dan ook een nieuwe carterstop.

paul,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.