auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi 80: nadeel van versterkte veren?

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6

Ik lees op Problemcar verschillende topics over versterkte veren of hulpveren achter, maar 1 ding is me nog niet helemaal duidelijk: In hoeverre beinvloeden versterkte veren het weggedrag negatief? Ik zal de vraag toelichten:
Mijn auto zakt nogal snel door achter; hij doet dat al als je er met 5 volwassenen + een beetje bagage in stapt, laat staan als ik er fietsen achterop zet of een aanhanger achter hang. Daarom dacht ik aan versterkte veren.
Nu rijden wij ook vaak met 1 of 2 personen, dan zou deze vering juist te hard zijn, plus dat de carrosserie hoger staat. Ik snap dat de auto achter dan wat harder aanvoelt, maar wat is nu precies de consequentie voor het weggedrag?

Geplaatst door

P65 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik heb hulpveren op mijn R. Laguna , maar aan het veercomfort is naar mijn mening niets of niet veel veranderd , De auto zakt bij "volle" belading minder omlaag.
ik denk dat je met versterkte vering stuggere vering bedoeld , dan lijkt het mij logisch dat het veer comfort veranderd en dus harder / stugger wordt.
bij hulpveren is dit niet zo , tenminste bij mijn auto niet , ik heb de hulpveren laten plaatsen door een schokdemper specialist omdat ook de instelling van de remkrachtverdeler achter veranderd moest worden aangezien deze last-afhankelijk is .
De carrosserie komt bij hulpveren niet hoger te staan .

suc6 limbra

limbra 1710
vip badge

14 jaar

Ik weet niet zeker of hulpveren wel progressief kunnen zijn. Volgens carsupport (een verenfabrikant) kan dat eigenlijk niet. Dus ik ga er van uit dat de vering hoe dan ook harder wordt, of ik nou hulpveren of versterkte veren toepas.
Klopt dat? Nog goede ideeën, iemand...?

P65 0

14 jaar

OK, de ontknoping.....
Ik heb veren geplaatst van MAD. Dit noemen ze hulpveren, maar in feite zijn het vervangende hoofdveren. Het kontje is iets omhoog gegaan, maar dat is wel goed zo. Eerst stond de auto in onbelaste toestand al horizontaal, dus een klein beetje last erin of meet 4 personen erin en hij hing gelijk al door.
Verder is hij wel duidelijk iets harder. Ik kan nu ook harder over de drempels heen :-)

Wat me wel verbaast: de besturing is wat vager/lichter geworden.... kan dat???? Theoretisch is de caster wat afgenomen, maar achter (zeg) 30 mm hoger geeft natuurlijk wel een heel kleine hoekvermindering over de lengte van de auto. Of komt het toch door een veranderd weggedrag? Bijvoorbeeld: in de bocht zal hij achter nu minder willen overhellen dan voor, voor zit immers nog de originele vering.

Ik gok maar wat.... wie weet het?

P65 0

14 jaar

onder mijn Laguna zitten ook hulpveren van MAD , ben er zeer tevreden over .
dat jouw auto optisch hoger staat aan de achterkant na montage van de hulpveren komt denk ik doordat jouw originele veren misschien al wat aan de slappe kant waren,
ik denk dit omdat mijn auto geen hoogte verandering had na montage van de hulpveren. (althans niet voor het blote oog)
dat de besturing iets lichter of vager is geworden kan ik mij niet zo goed voor stellen dat dit door de hulpveren veroorzaakt wordt , maar het zou best kunnen natuurlijk
ik durf hierop geen antwoord te geven .
als de auto aan de achterzijde hoger staat zou er "theoretisch" gezien iets meer druk op de voorkant komen dit verklaart dus niet de lichtere besturing.
wat betreft het overhellen denk ik dat het gecompenseerd wordt aan de voorzijde door de stabilisator stang .

gr. limbra

limbra 1710
vip badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.