Audi A3: Necam slaat af bij overschakelen benzine->lpg

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Bij aankoop van mijn a3 liep de motor niet netjes op lpg. Stotteren, en plofjes uit de uitlaat. Ook sloeg de motor wel eens af bij het overschaken van benzine naar gas. Ik heb toen het verdeelhuis gereinigd en kwam daarbij zwarte korrelige deeltjes in het filter tegen. Dit duid op versleten membramen in de verdamper.
Ik heb toen de verdamper en het verdeelhuis gereviseerd en grondig schoongemaakt. De auto loopt nu weer als een zonnetje op gas. Alleen sinds de revisering slaat hij altijd af bij het overschakelen van benzine op gas.
Als ik de auto start loopt deze op benzine. Na ca een halve minuut schakelt hij over op gas. Als de motor op dat moment stationair draaid slaat hij af. Als hij dan afgeslagen is krijg ik hem niet meer gestart. Ik moet hem dan met de schakelaar weer op benzine zetten, de auto starten, en de schakelaar weer op lpg zetten.
Als je tijdens het overschakelen ook maar een beetje gas geeft trekt hij zich er doorheen en schakelt hij normaal over op gas.

Na het reviseren heb ik de verdamper drukken afgesteld (1,45 bar in eerste trap, 0,95 in tweede trap). Ik heb hier een beetje mee geexperimenteerd. De drukken iets hoger en iets lager gezet, maar dit lost niets op.

Op aanrader van Kees heb ik de vacuumslang van de verdamper losgehaald, en heen los slangetje op de verdamper aangesloten in een bekertje water. Er kwamen geen (gas)belletjes uit het slangetje, wat zou betekenen dat er geen lekage in de verdamper is.

Momenteel heb ik de verdamperdrukken weer afgesteld op 1,45 en 0,95 bar. Na 40km gereden te hebben zitten er geen foutmeldingen in de lpg installatie. Ik heb tijdens het rijden de diagnose stekker van de necam lpg installatie aan massa aangesloten. De led geeft nu de status van de labdasonde weer. Deze knippert om de 2 a 3 seconen rood/orrange. Met het labdasondesignaal lijkt dus niets mis te zijn.

Wie kan mij helpen, wat kan de oorzaak zijn, wat kan ik nogmeer doen?

willemhs

Geplaatst door willemhs (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Schoen (0), 17 jaar geleden

inlaatspruitstuk controleren op lekken, ontsteking controleren, bougies mogen geen grote gap hebben 0,7-0,9mm is een mooie afstand.

willemhs (0), 17 jaar geleden

Ik zal morgen het inlaatspruitstuk controleren. Ik heb in dezelfde tijd van de lpg revisie (toen het probleem is opgetreden) ook de kleppendekselpakking vervangen.

Schoen (0), 17 jaar geleden

kleppendekselpakking zal geen invloed hebben. Wel de spruitstukpakking en bijvoorbeeld de rubbers van de benzineinjectoren of de nippels waar de gasinjectoren op gemonteerd zijn.
Trouwens verdampers van Necam worden officieel alleen vervangen en niet gereviseerd.

willemhs (0), 17 jaar geleden

Ik heb geen lek kunnen vinden bij het inlaatspruitstuk. Als de auto op lpg loopt is er niets aan de hand, alleen tijdens het overschakelen van benzine op gas slaat hij vaak af.
Orrigineel zijn er inderdaad geen revisiesets te verkrijgen. Ik heb de mijne via kees op dit forum kunnen kopen. Ik heb zelf de verdamper en verdeler gereviseerd. Na de revisie liep de auto meteen beter op gas (geleidelijker toerentalverloop, en wat constanter stationair), alleen slaat hij sindsdien af bij het overschakelen.

Nu het wat kouder begint te worden en de auto na starten wat hoger stationair loopt heb ik er minder last van. Vaak is dat hogere stationaire toerental genoeg om net niet af te slaan. Het lijkt alsof er tijdens het overschakelen net te laat gas word ingespoten, en de motor dus even zonder brandstof zit. Als ik vlak voor het overschakelen een het gaspedaal een beetje indruk en het toerental dus verhoogt, is dit ook voldoende niet af te slaan. Het toerental zakt tijdens het overschakelen, maar de motor heeft draait nog, op het moment dat er dan gas word ingespoten slaat hij dan niet af.
Ik had van kees de tip gekregen om de vacuumslang van de verdamper los te halen, en hier een slangetje aan te maken met de andere kant is een glas water. Als er dan gasbeletjes zichtbaar zouden zijn in het glas, was dat een teken dat er intern een lekage in de verdamper zou zijn. Dit is niet het geval.

Ik ben een beetje ten einde raad. Alle tips zijn welkom....

Schoen (0), 17 jaar geleden

hoe heb je dan gecontroleerd of er geen lekkage is?
Heb je de bougies en de bobine gecontroleerd?

willemhs (0), 17 jaar geleden

Ik voel nergends geen lucht ontsnappen. Ik heb er zeepsop op gedaan, maar zie geen bellen ondstaan.
Ik heb tijdens het vervangen van de kleppendeksel pakking één bougie eruit gehaald om te bekijken of deze slecht (ingebrand) zou zijn, wat niet het geval was. Misschien moet ik de andere 3 ook controlleren. Het waren overigends geen éénpunts bougies, maar (als ik me niet vergis) 3 punts. Zijn dit misschien speciale bougies voor lpg?
De bobine heb ik niet gecontrolleerd. Hoe en waarop moet ik de bobine controlleren?
Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat het aan bougies/bobine ligt, omdat het probleem duidelijk is gekomen na de lpg revisie, en de auto (eenmaal overgeschakeld) op lpg als een zonnetje loopt. Toch wil ik ze wel controlleren om ze 100% uit te sluiten.

Schoen (0), 17 jaar geleden

Meerpuntsbougies zijn rampzalig voor LPG!!!!! beste zijn gewoon normale met 1 elektrode.
Om te controleren of er een lek is gebruiken we altijd remmenreiniger omdat als dit wordt aangezogen je meteen merkt dat de motor anders gaat lopen. Bij een lek wordt altijd valse lucht aangezogen en niet geblazen.

willemhs (0), 17 jaar geleden

Ik zie op de factuur dat de vorige eigenaar NKG bkur6 bougies heeft laten monteren. Dit zullen de 'meerpunts' bougies zijn die er nu nog in zitten. Worden deze vaker geplaatst in een benzine auto, of is er bewust voor meerpunts bougies gekozen omdat de auto op lpg loopt?

Ik moet nog meer onderdelen voor mn auto bestellen (via een webshop waarvan ik de naam waarschijnlijk niet mag noemen), en ook meteen bougies en remmenreiniger mee bestellen. Welke bougies raad je me aan? Hoe weet ik of ik het juiste model heb voor mijn a3 op lpg?

willemhs (0), 17 jaar geleden

Op de site van NGK word voor mijn auto de BKUR6ET-10 geadviseerd. Dit zijn de meerpunts (multiground) bougies. Bij mijn auto zijn deze dus geplaatst tijdens een grote beurt, geen rekening houdend met dat de auto op lpg loopt.

Maar als ik het goed begrijp moet ik dus op zoek naar éénpunts bougies met dezelfde te warmtegraad als de BKUR6ET-10.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Gewoon de originele bougies erin.

willemhs (0), 17 jaar geleden

Orrigineel is de KBUR6ET10, de meerpunts die er momenteel ook in zitten.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Meer punts origineel volgens het boekje?.
Ik kan me dat haast niet voorstellen.

Schoen (0), 17 jaar geleden

weet niet wat in het boekje staat, maar als je in de online catalogus kijkt en dan de a3 selecteerd krijg je deze bougies

willemhs (0), 17 jaar geleden

In het boekje staat niets over bougies. Ik heb het ook van een internet site. Ik weet alleen niet meer welke (mn vader heeft het opgezocht, nkg kbur6et10).

willemhs (0), 17 jaar geleden

Ter info: De afsluiter in het verdeelhuis werkte niet goed. Hierdoor liep de motor tijdens het overschakelen even op lpg en benzine, en sloeg af door dit te rijke mengsel. Omdat de afsluiter in principe nog wel werkte ondstond er geen foutmelding. Na vervangen van de afsluiter is het probleem weer opgelost, dankzij Kees van dit forum.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.