Sinds kort toert mijn dochter een AUDI A3 1.9 TDI (100pk). Kilometerstand is ca. 105.000. Auto voldoet prima, maar dat mag ook wel voor die centen!
Enige minpunt is dat er echter af en toe wat olie onder ligt. Dus maar eens zoeken waar wat dat wegkomt. Na demontage bodemplaat was situatie niet duidelijk. Meeste olie zit ter hoogte van de krukasdoorvoer. Het lijkt echter ook wel hoger weg te komen en ook de olieniveau-sensor laat druppels zien. Na alles (inclusief bodemplaat schoongemaakte te hebben) lekt er na een paar honderd km weer wat olie en natuurlijk is het beeld weer hetzelfde, dus weer niet te zien waar het nou echt weg komt.
Vraag: zijn er beruchte plekken bij de 1.9 TDI bekend? Ik dacht, dat simmering problemen inmiddels bij hedendaagse auto's niet meer voorkwamen. Iets bekend over de oliesensor of nog een andere plek? Als het al de krukassimmering is, valt dat nog betaalbaar te vervangen?
Groeten,
Douwe
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
douwe de krukas sensor wil wel eens de oorzaak zijn van lekkage deze zul je dan moeten vervangen maar ja dan moet wel de distrubutieriem eraf en lijkt me verstandig om of tewachten tot deze vervangen moet worden of gelijk mee tenemen.
groetjes jan.
Hallo Jan,
Het heeft even geduurd voor ik de A3 "bij de deur" had en er weer onder kon kruipen. Vandaar mij late reactie. Het lijkt erop of constructeurs tegenwoordig een voorliefde hebben alles achter de distributieriem te bouwen. Bij de Opel 1.4i was het de thermostaat, die op zo'n ongelukkige plaats zat. Kan ik die krukassensor van buiten zien? Zo 1,2,3 zie ik hem niet zitten en is het niet echt duidelijk of dit de boosdoener is. De lekkage is nog hetzelfde beeld als eerder beschreven, dus niet erg duidelijk waar het nou echt vandaan komt.
Wordt nog een moeilijke discussie vrees ik; de auto zit nog in Bovag garantie, maar met dit soort (kleinere) problemen krijg je gauw moeilijke verhalen. Aan de andere kant heeft de auto pas 105.000 km gelopen en trekt het ons niet erg aan tot 180.000 km (volgende geplande wissel van distributie riem) te wachten met overal waar je staat druppels olie op de grond. Kan het (als het deze sensor is) ook nog plotseling erger worden, zodat je onderweg stil komt te staan?
Groeten,
Douwe
18 jaar
douwe ik moet even iets recht zetten ik schreef krukassensor maar ik bedoelde de krukas keerring.
ik heb je zo op het verkeerde been gebracht want jij zoekt nou naar een sensor die er niet zit.
als je het zo niet kan zien spuit hem dan schoon en kijk of je dan ergens kan zien naar verloop van tijd dat er olie uitkomt.
en lekkage komt nog wel eens voor bij de krukas keerring aan de distrubutie zijde en ja daar moet de riem voor gedemonteerd worden.
als het zo mocht zijn kijk dan hoe lang je disrubutieriem erop zit want anders kun je deze beter gelijk mee nemen.
groetjes jan.
Hallo Jan,
Het heeft even geduurd, maar we zijn weer wat verder gekomen. Bij de 120.000 km (door een dealer uitgevoerd) beurt bleek dat de oliepeilpijp verkeerd gemonteerd zat. Hij had het over een pijpje met een nok, die een halve slag verkeerd zat en daarom niet helemaal in het motorblok kwam. Hierdoor lekte de boel. Alles is nu schoon gespoten en het lijkt inderdaad, dat dit de oorzaak was. Blijft natuurlijk een vraag waarom iemand zo'n pijpje zou willen / moeten demonteren en het er dan verkeerd om op zet.
Groeten en prettige feestdage,
Douwe
17 jaar
douwe ik denk dat dat per ongeluk gebeurt is want ze komen er wel eens af
groetjes jan en ook een prettige feestdagen toe gewenst.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar