Ik heb m'n carterpan stuk gereden, scheurtje en gedeukt aan de onderkant. Ik wil deze zelf gaan vervangen. Bestaat het risico dat er van binnen ook wat stuk is gegaan?
Ik hoorde dat er bij een golf het risico is dat er olieleidingen platgedrukt kunnen zijn door de deuk. Hoe zit dat bij de a3. Motorcode AKL.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
of er iets stuk is.. tja, dat zal na demontage van de carterpan duidelijk worden. wat en of er schade is? daar durf ik zo niks van te zeggen.
paul,
Ik heb wat rondgebeld, maar er lijkt geen sloop in de buurt die een carterpan voor de 1.6 heeft liggen. Nu hoorde ik over de mogelijheid om de carterpan te laten lassen. Een kameraad van me is lasser, en volgends hem was alluminium lassen niet zo'n probleem als de carter maar goed schoon (ondvet) is.
Iemand ervaring hiermee? Doen of niet?
Weet er misschien iemand een sloop in de driehoek eindhoven-nijmegen-venlo waar ze deze carterpan misschien wel hebben?
18 jaar
De AKL motor zit o.a. ook in de Bora en Golf.
De meeste kans op een carterpan heb je bij Postma in Balk (www.automotorenrevisie.nl) en
Klein Gunnewiek in Groenlo (http://www.kleingunnewiek.com/ )
Groenlo is natuurlijk dichterbij Boxmeer dus misschien is dat de beste start.
De kans dat een van beide je een carterpankunnen kan leveren voor deze 1.6 is zeer groot...
Indien je het vervangen wilt laten doen dan kan je bijvoorbeeld terecht bij http://www.csn-uden.nl/
Zij kunnen gelijk kijken of er verder nog schade is.
18 jaar
[quote=romafol]De AKL motor zit o.a. ook in de Bora en Golf.
De meeste kans op een carterpan heb je bij Postma in Balk (www.automotorenrevisie.nl) en
Klein Gunnewiek in Groenlo (http://www.kleingunnewiek.com/ )
Groenlo is natuurlijk dichterbij Boxmeer dus misschien is dat de beste start.
De kans dat een van beide je een carterpankunnen kan leveren voor deze 1.6 is zeer groot...
Indien je het vervangen wilt laten doen dan kan je bijvoorbeeld terecht bij http://www.csn-uden.nl/
Zij kunnen gelijk kijken of er verder nog schade is.[/quote]
of heel simpel naar de plaatselijke dealer....... de carterpan kost slechts 60,-
paul,
Indien het een klein scheurtje is, is dit makkelijk dicht te krijgen met 2 komponenten lijm.
Heeeeeel goed ontvetten en de scheur dichtsmeren en laten drogen.
Heb het ooit bij een carterdeksel van mijn motorfiets gedaan en het werkte wonderwel!
Maar ja, voor 60 euro een nieuwe eronder hangen kan natuurlijk ook....
18 jaar
Ik heb vandaag de carter eronderuit gehaald. De karter is lichtelijk ingedeukt, het scheurtje zit bij de aftapplug en is ca 2cm. Er zat nog ca 3L olie in. Ik heb de carter goed ondvet, en deze word van de week voor me gelast. Aan het aanzuigfilter was ook te zien dat deze geraakt is. Het ufo vormige deel was lichtelijk vervormt. Ik zal hier morgen foto's van proberen te maken.
Hoe groot is normaal de afstand tussen de onderkant van het aanzuigfilter en de carter? Als dat maar een paar millimeter is kan de deuk misschien een probleem zijn, en moet ik de carter alsnog vervangen.
18 jaar
Er wordt hier weer rijkelijk met links gestrooid. Zou het zo moeilijk zijn om bij een dealer een carterpan te verkrijgen, Romafol? Ben je nieuw hier trouwens? Vreemde naam, waar staat ie voor? Of is het een synoniem? Vertel eens........
Sytze
[quote=willemhs]Ik heb vandaag de carter eronderuit gehaald. De karter is lichtelijk ingedeukt, het scheurtje zit bij de aftapplug en is ca 2cm. Er zat nog ca 3L olie in. Ik heb de carter goed ondvet, en deze word van de week voor me gelast. Aan het aanzuigfilter was ook te zien dat deze geraakt is. Het ufo vormige deel was lichtelijk vervormt. Ik zal hier morgen foto's van proberen te maken.
Hoe groot is normaal de afstand tussen de onderkant van het aanzuigfilter en de carter? Als dat maar een paar millimeter is kan de deuk misschien een probleem zijn, en moet ik de carter alsnog vervangen.[/quote]
dit gaat wel goedkomen.. psssstt, je hebt de laatste tijd weinig geluk met de audi. rij je er nog wel mee :)
gr
paul,
[quote=willemhs]Ik heb vandaag de carter eronderuit gehaald. De karter is lichtelijk ingedeukt, het scheurtje zit bij de aftapplug en is ca 2cm. Er zat nog ca 3L olie in. Ik heb de carter goed ondvet, en deze word van de week voor me gelast. Aan het aanzuigfilter was ook te zien dat deze geraakt is. Het ufo vormige deel was lichtelijk vervormt. Ik zal hier morgen foto's van proberen te maken.
Hoe groot is normaal de afstand tussen de onderkant van het aanzuigfilter en de carter? Als dat maar een paar millimeter is kan de deuk misschien een probleem zijn, en moet ik de carter alsnog vervangen.[/quote]
Lassen valt tegen; het materiaal is geen zuiver aluminium, maar een of andere legering van alu die zich goed laat spuitgieten. Nadeel van deze legeringen zijn dat ze meteen slecht of niet lasbaar zijn.
Nummer 2 is dat het materiaal tot diep in de porieën volzit met olie. Dat komt naar buiten met lassen. Vooraf heetstoken en dan wederom schoonschuren wil wel eens helpen, maar voor die 60 van een splinternieuw carterpan zou ik me geen buil gaan vallen...... (als hij scheurt op het laswerk en je hebt het niet in de gaten zou de motor zomaar eens zonder olie kunnen komen te staan)
Klopt. Heb hier een Alfa staan met exact zelfde verhaal, lijkt mooi schoon, maar dat valt nog tegen........
DUS: of lijmen met 2 componenten metaallijm OF een nieuw cartertje...
18 jaar
paul, ik ben er inderdaad nogal veel aan aan het sleutelen de laatste tijd. Nieuwe stoelen, allarm ingebouwd, sportuitlaatje, velgen, carkit, verdamper gereviseerd, carterpan reparatie. Gelukkig dat ik het nogsteeds 'hobby' kan noemen :-)
De carter heeft 2 dagen in de thinner gelegen om het grootste gedeelte olie eruit te krijgen. Kameraad van me heeft het scheurtje dichtgelast. Het lassing ging wat lastig doordat de olie helemaal in het alluminium getrokken is, maar het is toch zeer netjes gelukt.
Ik heb de olie aanzuigbuis eraf gepakt om te controlleren op scheurtjes, deze bleek nog goed. De opening heeft wel een lichtelijk tikje van de carter gehad.
Ik heb gecontrolleerd of de aanzuigbuis niet tegen de karter aan zat (en zo zou afsluiten), hier zit genoeg ruimte tussen. Ik heb Reinzosil vloeibare pakking gebruikt. Ook meteen een nieuwe oliefilter en Eurolite 10w40 olie erop.
Morgen de motor van de onderkant, en even in de gaten houden of de carter goed dicht is...
18 jaar
Dit was je zelf met metaallijm van Bison ook wel gelukt, Willemhs..!
Maar 't ziet er wel aardig uit. Hopelijk blijft hij dicht.
18 jaar
iets wat met olie doordrenkt is.....lijm je nergens mee...ook niet met koenraadskleefpasta.!
Nou, dan zul JIJ dat wel weten.....
Proefondervindelijk uitgedokterd of...............????
18 jaar
het is toch het probleem oplossen? of toch het symptoon van het probleem? weet niet meer hoe het zat...
maar zoiets dichtsmeren met lijm is een lapmiddel, mocht je het toch dichtkijgen.
er zei laatst iemand wijze woorden tegen me...... blijf bij je leest......
hehehe.
Nou, IK weet nog WEL hoe het zat, Arie...
De auteur wilde namelijk in eerste instantie GEEN nieuwe carterpan kopen maar de oude repareren. Daar zijn verschillende manieren voor.
Aan je computer zit zo'n apparaatje en daarmee kun je hierboven geplaatste berichten nog eens even nalezen.
Probeer het eens, er zal waarschijnlijk een wereld voor je opengaan!
18 jaar
En het is raar maar waar, maar je kunt scheuren in een carter wel degelijk met 2 componentenlijm dichtsmeren...
Heb je wel eens gehoord van het feit dat er al auto's en zelfs al vliegtuigen zijn die niet meer gelast maar GELIJMD worden???
Of zit jij nog in het Pritt-plakstift tijdperk??!
Dat geeft niet hoor, Arie. Kun je prima bouwplaatjes mee in elkaar lijmen........
18 jaar
hehehe.
waarschijnlijk hebben die auto's en vliegapparaten van te voren geen oliebad gehad...
er is indd veel met 2 k lijm te repareren...maar dit soort scheuren is eigenlijk niks tegen bestand..
2 k lijm is zeker prima spul..daar niet van.
Nou, het dichtte het oliecarterdeksel van mijn oude Honda motorfiets anders perfect EN blijvend af !!!
18 jaar
[quote=arie549]hehehe.
waarschijnlijk hebben die auto's en vliegapparaten van te voren geen oliebad gehad...
er is indd veel met 2 k lijm te repareren...maar dit soort scheuren is eigenlijk niks tegen bestand..
2 k lijm is zeker prima spul..daar niet van.[/quote]
arie, lijmen kan weg degelijk... maar het hele spul moet goed worden ontvet, ondanks dat lijmen kan, ging ik toch en gezien de prijs van een nieuw carter gewoon voor een nieuwe carterdeksel.
paul,
hou dat dan maar op een portie geluk santa.....
ook ik heb het wel geprobeerd....zelfde bovenstaande verhaal...met thinner weken...
had hem in 1e instantie ook dicht...bleef zelfs 8 weken zo..totdat de eerste druppels der weer aanhingen..
[quote=paulkelder][quote=arie549]hehehe.
waarschijnlijk hebben die auto's en vliegapparaten van te voren geen oliebad gehad...
er is indd veel met 2 k lijm te repareren...maar dit soort scheuren is eigenlijk niks tegen bestand..
2 k lijm is zeker prima spul..daar niet van.[/quote]
arie, lijmen kan weg degelijk... maar het hele spul moet goed worden ontvet, ondanks dat lijmen kan, ging ik toch en gezien de prijs van een nieuw carter gewoon voor een nieuwe carterdeksel.
paul,[/quote]
indd, voor deze geringe aanschaf prijs zou ik ook op zeker gaan....en een nieuw pannetje halen..
Ter info: De carter is nogsteeds dicht. Lassen blijkt hier dus een goede oplossing.
18 jaar
Helaas vernieuwen monteurs liever dan dat ze repareren omdat ze geen kans willen lopen dat het fenomeen terug komt. Ofschoon repareren met Devco, Belzona of een andere epoxy pasta een hele goede optie is, mits deze goed ontvet en vooral goed opgeruwd is. Zonder een goed ruwheidsprofiel verkrijg je geen goede hechting. Daarnaast kan tegenwoordig lassen van aluminium legeringen ook prima uitgevoerd worden. Hierbij geldt ook dat deze zaak door een vakbekwame lasser uitgevoerd dient te worden.
Gelukkig zijn er meedere wegen naar Rome.
Groeten Ted.
17 jaar
[quote=tedkroon]Helaas vernieuwen monteurs liever dan dat ze repareren omdat ze geen kans willen lopen dat het fenomeen terug komt. Ofschoon repareren met Devco, Belzona of een andere epoxy pasta een hele goede optie is, mits deze goed ontvet en vooral goed opgeruwd is. Zonder een goed ruwheidsprofiel verkrijg je geen goede hechting. Daarnaast kan tegenwoordig lassen van aluminium legeringen ook prima uitgevoerd worden. Hierbij geldt ook dat deze zaak door een vakbekwame lasser uitgevoerd dient te worden.
Gelukkig zijn er meedere wegen naar Rome.
Groeten Ted.[/quote]
ik het deels met je eens, ik zelf repareer heel veel dingen maar soms moet je je afvragen is repareren de moeite wel waard zoals in dit geval. een nieuw alu carter kost slechts 60,- in zo'n geval ga ik vernieuwen.
paul,
Aluminium carterdeksels zijn gewoon goed te lassen, inderdaad het enige probleem is dat ze 100% olievrij moeten zijn. bij mijn tjd bij de taxigarage, hebben we regelmatig pannen van multipla's laten lassen ( zat erg laag, dus sjofie's rosten er met regelmaat wel een onderuit ), en deze hielden het verbazend goed. Wij hadden hiervoor een lasbedrijfje, gespecialiseerd in aluminium, die dit binnen 5 minuten dichtlasten met TIG. Het meeste werk hadden we met de- en montage, en het schoonmaken.
groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar