Audi A4: Niet meer mogelijk volledig te ontkoppelen na trekken van zware

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI 81 kW, AFN

Na het trekken van een zware kar ontkoppelt mijn Audi A4 niet meer volledig. Plotseling, tijdens het rijden, lukte het niet meer om door te schakelen.

De enige manier om momenteel nog te rijden is om de auto vooraf in zijn versnelling te zetten (motor=uit), de koppeling in te trappen, de auto te starten (nu begint de auto zacht vooruit te kruipen) en de koppeling op te laten komen. Doorschakelen lukt niet aangezien het niet lukt volledig te ontkoppelen.

50.000km geleden is de drukgroep+koppelingsplaat+2-massa-vliegwiel nog vervangen.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn en/of wat ik zou moeten controleren?

Edgar [A4 TDI B5]

Geplaatst door Edgar [A4 TDI B5] (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

zoiezo even kontroleren of je van meteen af aan druk op je pedaal hebt,of dit een bedieningsprobleem is of je drukgroep of plaat naar de kl.... is

Edgar [A4 TDI B5] (0), 13 jaar geleden

Aan het koppelingspedaal merk ik geen verschil in functioneren. Ook is het vloeistofniveau nog gewoon op peil.
Ik heb geen last van een slippende koppeling, ik kon zelfs de zware kar gewoon goed wegrijden (toen deze in z'n versnelling stond). Mijns inziens zou de drukgroep dus goed moeten zijn.

Kan ik op een of andere manier testen/zien of de bediening (tot en met de beweging in het koppelingshuis) goed functioneerd?

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

al zou je drukgroep niet slippen kan hij nog kapot zijn,er kan een of meerdere drukvingers omhoog zijn komen liggen waardoor hij wel zorgt dat hij niet slipt maar dat hij niet goed zorgt dat de plaat vrijkomt en je zo niet goed kunt schakelen,en ook kan van je plaat de voering los zijn komen te liggen waardoor hij opgesloten niet slipt maar bij drukgroep in de voering beetje los van de plaat komt en zo er voor zorgt dat hij niet goed vrijkomt en je moeilijk kunt schakelen

svenney (0), 13 jaar geleden

Ik heb het vaker meegemaakt dat een auto al begint te rijden terwijl je de koppeling maximaal bedient

Koppelingsplaat + Drukgroep vervangen moet het probleem oplossen.

/edit:

ververs daarna ook meteen je hydaulische koppelingsvloeistof

Edgar [A4 TDI B5] (0), 13 jaar geleden

Afgelopen week heb ik een nieuwe koppelingsset geplaatst (drukgroep, plaat, lager). Het probleem is hiermee verholpen.

Sterker nog, de koppling ontkoppelt véél beter (soepeler en betere ontkoppeling) dan dat deze ooit heeft gedaan.
Ik ben er nog niet uit of dit ligt aan:
1: beetje vet aangebracht aan de bewegende delen (o.a. tussen de hefboom en de nylon drukstift van de werkcylinder);
2: beide merken zijn ongetwijfeld goed: nu heb ik Sachs gemonteerd, LUK had ik voorheen (100.000 km meegegaan)

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

het verschil zit in de 2 merken die je noemt..... (niet alleen het prijsverschil in dit geval)

en 100.000 km met een koppeling is veel te kort, moet minstens 3x zoveel meegaan. Hij heeft het zeker erg zwaar te verduren??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.