auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A3 2001: Noodprogramma bij hogere snelheid

Bouwjaar: 2001

Heb een A3 TDI 130 pk (getuned bij Audi tot 155 pk) en bij hogere snelheid (boven 190) valt de auto in het noodprogramma.
Heb dit voorheen al paar keer gehad en toen was het de koelvloeistof temperatuur sensor.
Nu blijkt het te liggen aan de turbodruk die boven de 2.1 bar uitkomt (gaat naar 2.8 bar; uitgelezen tijdens testrit bij dealer op 194 km/h). Nu wordt geadviseerd om turbo te vervangen; heeft iemand nog andere ideeen voordat ik minimaal ¤ 1000,- ga uitgeven?

Geplaatst door

Peter Winterman (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan zijn dat de schoepjes in de turbo vastzitten kun je bij een turbo specialist laten schoonmaken en gangbaar maken en dan kun je weer rijden.
Succes
Groeten Eddie Fast

jolletje 0
badge

20 jaar

Hallo Eddie,
Bedankt voor je supersnelle antwoord.
Dan zal waarschijnlijk het in en uit bouwen van de turbo het meeste geld kosten. Heb jij een idee wat hiervoor gevraagd mag worden?
Als ik de auto van het contact afzet en weer aanzet dan is alles weer ok (reset-mode?). Als de schoepjes vast zouden zitten kan dit dan wel?
Ander vraagje: Kan het feit dat de auto getuned is ook meespelen in dit verhaal? De auto heeft nog maar 88.000 km op de teller, of is dit normaal?
Sorry voor de vele vraagjes....

Geachte Peter,
VRAAG 1
Ik zou niet weten hoe duur het is maar wel de tijd hoe lang je er mee bezig bent ongeveer 3 uur.
VRAAG 2
Ja, want de ECU slaat het op als sporadische voorkomende storing omdat het niet altijd gebeurt.Als er naaar 5*starten niet weer gebeurd verwijdert die de storing ook uit de ECU.
VRAAG 3
Het zou kunnen gebeuren dat dat door de tunning komt ,maar ik weet niet hoe die getuned is of door powerbox of door de ecu.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten Eddie Fast

jolletje 0
badge

20 jaar

Hallo Eddie,
Bedankt voor je uitleg; je schijnt een Audi expert te zijn.
Over de tuning weet ik niet precies het verschil tussen powerbox en ecu maar in de papieren staat chiptuning (standaard audi tuning).
Laatste vraagje: is het moment van in noodprogramma gaan afhankelijk van het vermogen dat hij moet leveren of de snelheid? Ga namelijk dit weekend met volle auto weg en als de auto zwaar moet trekken zal dan het noodprogramma eerder worden aangesproken?

Groeten Peter.

Beste Peter,
Jou probleem komt mij zeer bekend voor.
Ik heb zelf een a6 die ik heb laten chiptunen.
Ik had hetzelfde probleem als jij, wat er gebeurt is dat de schoepenverstelling van je turbo nu in de uiterste standen word gedwongen.
Als dit niet snel genoeg gebeurd door bijv wat vervuiling (roet), grijpt de compu in.
Hij leest dan een verschil tussen de waarde die het zou moeten zijn en je waaarde die op dat moment heerst (we praten over turbo druk).
Je kunt dure rep laten uitvoeren, maar wat je ook kunt doen (wat ik gedaan heb).
Is het even aankijken, door het vermogen regelmatig aan te spreken en dus de verstelling in de turbo te laten werken, kan het zijn dat het vanzelf beter word.
Je zou ook op een bijna lege tank, een motor reiniger kunnen toevoegen.
dat middel komt niet direcht met je turbo in aanraking maar wel indirect door de verbranding.
ikzelf ben op wintersport geweest naar oostenrijk en heb dus het vermogen wel gebruikt.
Nu gebeurt het nog heel sporadisch dat de motor in noodloop gaat.
Dit heeft overigens alles te maken met de kracht die de motor moet leveren, dus dit kan ook op lagere snelheden optreden.
Wat er ook nog aan de hand kan zijn, is dat de klep die je turbo aanstuurd, (dit is een vacuum gestuurde klep, niet helemaal fris meer is, deze kost ongeveer 100 euro)
Eerst maar eens wat vermogen gaan vragen, en even aanzien.
Dat is het goedkoopst.
Succes

john5707 0

20 jaar

Hallo John,
Ik heb afgelopen weekend met 4 mensen gereden en het wordt nu wel heel snel slechter. Bij 140 en dan gas bijgeven valt hij al in de noodloop. Heb meerdere malen de auto van het contact moeten halen om te resetten. Ben zelf niet zo'n voorstander van reinigingsmiddelen maar ik zal zeker de vacuumklep (laten) nakijken. Heb inmiddels al wel een paar prijsjes: turbo reinigen rond de Euro 280,- en revisie turbo Euro 750,- zonder arbeidsloon (6-8 uur). Nu maar hopen dat het de vacuumklep is anders wordt het weer een dure zomer.
Is trouwens die A6 van jouw een 2.5 of een 1.9??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.