Ik heb al wat rondgezocht over dit probleem maar krijg erg weinig gevonden. Mijn Audi zit vol met olie rondom de ventilatie openingen aan de binnenkant van de auto. Het lijkt net of dit uit de ventilatie openingen komt. Ook de kap onder het stuur zit vol met olie net zoals de plastic afdekkappen rondom de uitlees stekker. Is dit een bekend euvel en is dit eventueel op te lossen ? Ik hoor het graag. Alvast dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zit er airco op?? zo ja, dan is waarschijnlijk de warmtewisselaar in het kachelhuis lek en komt de compressorolie naar binnen.
Ja er zit zeker airco op. Het vreemde is ook dat wij de airco niet werkend krijgen zou dit er iets mee te maken kunnen hebben ? Airco systeem is al meerdere keren gevuld en op druk gezet maar geen enkel lek gevonden. Airco service hebben hem uitgelezen maar geen foutcodes of andere eigenaardigheden wat betreft de warmtewisselaar. Als die warmtewisselaar lekt zouden zij dit toch ook moeten kunnen constateren ? Zal morgen de foutcodes hier eens neerzetten die zij gevonden kregen.
dat hij lek is heb jij al geconstateerd, die vette bende is compressor olie. waarschijnlijk is de compressor allang omzeep gedraaid en heeft vullen geen enkele zin meer. Als je een aircosysteem meerdere keren moet vullen en op druk zetten weet je genoeg. dit hoeft normaalgesproken een keer in de 6 a 7 jaar....
visueel controleren gaat eenvoudig weg niet zonder het halve dasboard uit de wagen te slopen.....
(iets waar je nu dus aan toe bent)
Ja en dat is het gekke de aircopomp draait gewoon, hij maakt wel wat bijgeluid maar als ik hem rechtstreeks aanstuur werkt hij wel degelijk. Erg raar allemaal. De vorige eigenaar heeft de airco zelf ook nooit gebruikt omdat hij er ziek van werd. Hij vertelde mij dat het een kwestie was van de draad naar de aircomotor terug aansluiten en opnieuw vullen. Maar bij de airco service constateren ze ook meerdere foutmeldingen in bepaalde sensoren. Zal straks even de uitgelezen foutcodes hier neerzeten, misschien dat iemand het bekend voorkomt.
komt mij heel bekend voor, vorige eigenaar heeft je te pakken genomen...... aircosysteem zal overleden zijn, anders haal je de draden er niet vanaf maar zet je hem simpel weg niet aan. Ook climatronic is handmatig uit te zetten, en functioneerd trouwens helemaal niet meer op de automaat zonder werkend aircosysteem.
aircopompen die herrie maken zijn einde verhaal. Helaas is het niet anders. Overigens een aircopomp handmatig aansturen is vragen om problemen, die veiligheden die hem uitschakelen en jij nu omzeilt zitten er niet voor niets op.
Maar wat ik dan raar vind. Stel dat de warmtewisselaar lek is dan komt er dus olie mee vanaf de aircopomp samen met de vloeistof. Dan zouden ze dit bij de airco service toch ook gemerkt moeten hebben door drukverlies, of zie ik dit geheel verkeerd ? Ik bedoel er lopen geen aparte leidingen voor de olie naar het interieur zover ik het kan beoordelen. En het handmatig aansturen is inderdaad geen goede oplossing maar ik wou gewoon even zeker weten dat de pomp gewoon goed was. Heb al een hoop vernieuwd aan het aircosysteem, en waar ik nu op uitkom is geen spanning op de aircopomp. Tot de regelunit van de fans en airco gaat het goed dat is allemaal gemeten en de regelunit is ook vervangen. Maar ik krijg gewoon geen spanning op de draden naar de aircopomp. Ook de hogedrukschakelaar is vervangen en nu geven ze aan dat ook de interieurvoeler stuk is of een draadbreuk heeft.
zoek eens op google hoe een airco werkt en er gaat een wereld voor je open....
een compressor die geen tegendruk heeft (koelmiddel gebrek) perst als laatste zucht terwijl hij flink warm loopt zijn compressorolie regelrecht het systeem in. Dat zit dan overal. Een van de redenen dat een systeem dat lek is gegaan gespoeld dient te worden.
doordat jij olie in je ventilatiekanalen hebt is het aannemelijk dat het compressorolie is. er zit immers niets anders met olie in die buurt. Meer heb ik niet toe te voegen. als je de airco wilt redden zal dit waarschijnlijk uitlopen op een nieuwe verdamper, condensor en pomp + filterdroger en orificer tube. Het leidingwerk dient zeer goed gereinigd te worden. Ik realiseer me, dit gaat aardig richting de dagwaarde van deze audi, zeker als hij al flink wat vlieguren achter de rug heeft.
Toch nog even een terugkoppeling hierop. Auto is inmiddels verkocht en nieuwe eigenaar vond airco toch niet nodig.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar