Goede avond mede sleutelaars,
Mijn trouwe audi toont af en toe een probleem, af en toe gaat hij op 3 cilinders lopen, een maandje terug was het heel soms, als ik dan gas losliet en weer gas gaf dan liep hij weer goed, maar vandaag was het zo erg dat ik er nu wat aan moet doen, hij blijft steeds langer op 3 cilinders lopen, en bij gas terug nemen en weer gas geven gaat het even goed en dan springt hij weer op 3 cilinders.
Zal dit een bobine verhaal zijn, of toch eerst uit laten lezen? En moeten perse alle 4 de bobines vervangen worden? Kan ook alleen de defecte vervangen lijkt me.
Wouter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
inderdaad laten uitlezen welke cilinder een missfire geeft, disbobine zou heel goed mogelijk zijn.
Oke, was al van plan om zelf een vag/com lezer aan te schaffen, ben benieuwd of ik dat uit kan lezen.
Uit nieuwsgierigheid, hoe weet de cpu dat er een missfire is, en ook nog bij welke cilinder?
12 jaar
CPU weet welke cilinder er misfire geeft doordat hij de ontstekingsvolgorde kent, hij een bovenste dode punt sensor heeft om te weten in welke stand de krukas staat, en via de klopsensoren (meestal 2) controleert of de verbranding verloopt zoals hij verlopen moet.
Oke duidelijk, ook best logisch op zich, zat veel moeilijker te denken.
Bedankt voor de info.
12 jaar
Nou het is nog steeds niet opgelost. Heb ondertussen een laptop met vag com, heb de auto uitgelezen, en de motor heeft maar 2 foutcodes en die zijn de verklaren, accu is er eens afgeweest en de motor is eens oververhit geweest. Heb de codes gewist.
Heb 1 nieuwe bobine om en om op elke cilinder gezet, maar het probleem blijft gelijk, hij gaat nog regelmatig op 3 cilinders lopen.
Ik kan niet heel veel gegevens van de motor uitlezen, heb het "oudere" systeem, geen obd helaas. Zou ik met vag com foutmeldingen over misfires kunnen zien?
12 jaar
Bougies al eens nagekeken cq vervangen ?
ja bougies zijn vervangen, de oude bougies zagen er alle 4 goed uit, alle 4 licht bruin.
12 jaar
de motor is eens oververhit geweest.....
oorzaak? als hij zonder koelmiddel gedraaid heeft kun je bij dit type wel wat een en ander aan schade verwachten.
Door een kapotte waterpomp, motor is flink heet geweest, maar niet heel lang, en er zat nog water in.
Maar het op 3 cilinders lopen was daarvoor ook al aan de hand, dus denk dat het er los van staat.
Het wordt ondertussen wel erg vervelend, rij je laag in toeren en wil je de turbo even voelen, geef je gas prrrr schiet hij weer op 3 cilinders, en soms als je het gas los laat en daarna weer gas geeft gaat het gewoon weer goed. Erg vreemd allemaal.
Kan het niet iets zijn met turbo druk oid? Had ooit ergens eens gelezen dat er een cilinder afgeschakeld kan worden als er iets niet klopt met de turbo druk... als veiligheid? weet niet meer precies wat er stond.
Ik kijk van het weekend nog een keer, en anders breng ik hem naar de garage, ik wil weer kunnen genieten van deze ooit zo fijne motor ;)
12 jaar
cilinderuitschakeling geeft op zeker foutcode. dat is het dus niet.
meet de compressie eens met warme motor.
Ik laat morgen de compressie meten bij een lokale tuner. Maar ik denk dat ik er al achter ben wat het is, er zit nog een ontstekingsmodule voor de bobines, deze schijnen vaak stuk te gaan, en als ze stuk gaan, dan weigert cilinder nummer 2 als eerste.
12 jaar
Ik heb de compressie nog niet laten meten, heb een andere ontstekings module besteld en die is deze week binnen, wou eerst even kijken of het dan over is.... maar het vreemde is nu, dat de laatste paar dagen de auto niet meer op 3 cilinders is gaan lopen, loopt prima nu, snap er niks meer van.
12 jaar
Nu al een week dat de auto prima loopt, geen enkele keer problemen gehad. Het is overgegaan na een iets langere rit op de snelweg vorig weekend, waarbij ik hem ff lekker doorgetrokken heb, doordeweeks naar mijn werk is maar 8 km, en komt de motor nooit echt goed op temperatuur en rijd ik dus ook rustig... misschien dat met lostrekken iets van vervuiling verdwenen is ofzo? Kan het niet echt verklaren.
12 jaar
vaag probleem idd, maar hoe weet je dat de auto op 3 cilinders loopt? Is dit ook tijdens stationair draaien?
Die kabelboom naar de bobines zit op een erg hete plek zo boven de kleppendeksel en turbo, ze willen nog wel eens uitdrogen en dan gaat de onsteking overslaan tussen de kabels. Dit heb je vast al eens gecontroleerd. Ook is er in het begin een terugroep actie geweest ivm bobines van dit type motoren. Check de nummers op de bobines eens en post ze eventueel hier.
12 jaar
Dit probleem heb ik ook met 1.8 20VT AEB motor
heb ook bobines vernieuwd maar zonder resultaat. Ik ga ZSM compressie meten en injectors testen.
zit toch te denken aan een verstuiver die slecht werkt of aan vervuiling
Jaydeem15209 heb jij het probeem al gevonden?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar